جنوب استان حداقل‌ زیرساخت‌های معدن‌کاری را ندارد


جنوب بر پایه توسعه کشاورزی شکل گرفته نه معدن | حتی شهرک‌های صنعتی هم برای صنایع معدنی مناسب نیست

با وجودی که ۷۰ درصد از مساحت جنوب کرمان برای اکتشاف پهنه‌بندی شده، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مدعی است که نان معدن بر سفره‌های مردم نرفته و جنوب حتی در شهرک‌هایش حداقل زیرساخت صنایع معدنی را ندارد.

به گزارش کرمان‌نو، نداشتن زیرساخت معدن‌کاری در جنوب استان اصلی‌ترین مسئله مطرح شده در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی کرمان بود.
به گفته مهدی طبیب‌زاده، رییس اتاق بازرگانی کرمان در جنوب استان حداقل زیرساخت‌های معدن‌کاری یعنی برق و گاز و آب و جاده را نداریم . نداشتن زیرساخت حتی در حوزه شهرک‌های نیز نمود عینی دارد.
مسلم مروجی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان در این رابطه می‌گوید: زیر ساخت‌های ایجاده شده برای سال‌های قبل و توسعه کشاورزی در نظر گرفته شده، به طوریکه زیر ساخت شهرک تا رده ۳ و برای کشاورزی بوده و نمی‌توان در حوزه معدن و صنایع معدنی از آن استفاده کرد.
به گفته مروجی کارخانه کنسانتره ساردوییه که در ادامه زنجیره فولاد است حتی یک مگاوات برق هم به آن اختصاص نیافته و صنایع این محدوده مشکل آب دارند.
به مشکلات معدن و صنایع فرآوری معدن به غیر از برق و آب و گاز باید مشکل زمین را هم اضافه کرد، چرا که به گفته رییس سازمان صمت جنوب این صنایع حتی نمی‌توانند تخصیص زمین مناسب داشته باشند. درحالی جنوب دچار مشکلات زیرساختی در حوزه اب، برق، گاز ، جاده و… برای معدن و صنایع معدنی است که به گفته مروجی ۷۰ درصد جنوب کرمان برای اکتشاف پهنه‌بندی شده است.
رییس سازمان صمت جنوب در خصوص امار اشتغال معدن و تعداد پروانه‌ها می‌گوید: ۳۱۴ پروانه اکتشاف، ۹۸ گواهی کشف و ۱۱۰ پروانه بهره‌برداری معدن در حوزه مس، آهن و تیتانیوم و سنگ ساختمانی صادر شده و ۴۵۰۰ نفر در این حوزه‌ها مشغول کارند که تا پایان سال هزار نفر دیگر هم به این افراد اضافه می‌شوند.
مروجی، با بیان اینکه در گذشته تمام معادن جنوب در مقوله معارض محلی درگیر بودند چون نان معادن به سفره‌های مردم نرسیده بود ، اما در حال حاضر این مشکل رفع شده و به تعداد انگشت شمار در حوزه معارض محلی درگیر هستیم.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=100786
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.