خسارت سرمای بهاره به ۱۳۰۰۰ هکتار مزارع و باغات بردسیر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسیر گفت: سرمای فروردین ماه جاری به ۱۳۰۰۰ هکتار مزارع و باغات بردسیر تا ۶۰ درصد خسارت زد.

به گزارش کرمان نو، رمضان  سبک‌ خیز،  امروز ۳۱ فروردین ماه اظهار کرد: شهرستان بردسیر با سطح زیرکشت زراعی و باغی بیش از ۳۶ هزار هکتار در تولید محصولات کشاورزی نقش مهمی ایفا می کند و باغات پسته، گردو، بادام، گل محمدی و سایر درختان مثمر در این شهرستان در مجموع سالیانه بیش از ۳۵ هزار تن محصولات باغی تولید و روانه بازار مصرف استانی و کشوری می کند.

وی در ادامه افزود: در نتیجۀ افزایش دما در اسفندماه، درختان بیدار و شروع رشد آنها آغاز شد و بعضاً در فروردین ماه شکوفه داشتند که با استقرار تودۀ هوای سرد که نتیجۀ آن افت دما در شب های ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ فروردین ماه جاری بود، باعث آسیب به باغات سطح شهرستان به ویژه در نواحی مرتفع شد.

سبک خیز تصریح کرد: با توجه به بازدیدها و گزارشات کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان از مزارع و باغات طی چند روز گذشته مشخص شد در مجموع از ۳۰۵۰ هکتار باغات گردوی شهرستان بیش از ۲۸۰۰ هکتار به طور متوسط ۶۰ درصد آسیب دیده و در مجموع به بیش از ۳۰۲۴ تن از محصول گردوی این شهرستان به مبلغ ۲۷۲۱ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

وی افزود: همچنین از ۳۰۸۶ هکتار باغات پسته در سطح شهرستان بیش از ۲۵۰۰ هکتار آن به طور متوسط ۷۰ درصد خسارت دیده که نتیجۀ آن کاهش بیش از ۷۲۸ تنی پسته در سال جاری با برآورد ۱۰۹۲ میلیارد ریالی است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسیر با بیان اینکه بردسیر در تولید گل محمدی رتبه اول در سطح استان کرمان و رتبۀ دوم در سطح کشور را دارد، گفت: در مجموع به ۳۰۰۰ هکتار سطح زیرکشت گل محمدی ۶۰ درصد خسارت وارد شده و با کاهش ۴۵۰۰ تنی محصول روبه رو هستیم و برآورد می شود بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال به این بخش خسارت وارد شده است.

وی با اشاره به خسارت ۶۰ درصدی سرما به درختان هسته دار افزود: برآورد ریالی خسارت سرما به این بخش رقمی برابر ۵۴۰ میلیارد ریال است و با افت دما همچنین بیش از ۴۵ درصد مزارع گندم شهرستان بردسیر آسیب دیده و با کاهش ۶۷۰۰ تنی گندم در سال جاری مواجه خواهیم بود.

سبک خیز تصریح کرد: در مجموع از ۱۴ هزار و ۴۲۲ هکتار سطح باغات شهرستان ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار آن با خسارت سرمازدگی فروردین ماه مواجه شده که نتیجۀ آن کاهش ۱۹ هزار و ۲۷۲ تنی از محصولات باغی شهرستان و خسارت معادل ۵۵۷۹ میلیارد ریالی به باغداران وارد شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=68861
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.