طرح پیشگیری از سرقت پسته در استان کرمان اجرا می‌شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان از اجرای طرح پیشگیری از سرقت پسته در استان کرمان خبر داد.

به گزارش کرمان نو به نقل از روابط عمومی دادگستری کرمان، سید مهدی قویدل در نشست هم اندیشی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان با فرمانده انتظامی استان پیرامون پیشگیری از سرقت، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تحولات اقتصادی، افزایش روز افزون نرخ تورم و گران شدن کالا و خدمات اساسی وضعیت رفاهی و معیشتی مردم را تحت تأثیر قرار داده است، اظهار داشت: از سوی دیگر بالا بودن قیمت محصولات کشاورزی، وجود خریداران اموال مسروقه و آسان بودن فروش آنها افراد بیکار و درگیر اعتیاد را به سمت ارتکاب جرایمی مانند سرقت سوق می‌دهد.

پیشگیری مؤثر از جرم مستلزم سیاست‌گذاری علمی و جامعه‌محور است

وی ادامه داد: پیشگیری مؤثر از جرم مستلزم سیاست گذاری علمی و جامعه محور و در نظر گرفتن تمامی جوانب مطالعات مقدماتی و علمی گسترده است. در همین راستا سه رویکرد مختلف در پیشگیری از وقوع جرم سرقت اعم از پیشگیری کیفری، پیشگیری جامعه مدار و پیشگیری وضعی تعریف شده است.

قویدل گفت: پیشگیری کیفری مبتنی بر بازدارندگی از طریق ساز و کارهای سلبی، قهری و کیفری است، همچنین پیشگیری جامعه مدار با مکانیسم‌های پیشگیری اجتماعی دنبال می‌شود و می کوشد تا انگیزه‌ها و علل ارتکاب جرم را از بین ببرد.

وی پیشگیری وضعی یا موقعیت مدار را از مهمترین رویکردهای نوین در پیشگیری برشمرد و تصریح کرد: مهمترین ساز و کار این روش، مداخله در طراحی و ساخت محیط فیزیکی است.

اجرای طرح پیشگیری از سرقت پسته

قویدل سپس به ضرورت اجرای طرح پیشگیری از سرقت پسته اشاره و تاکید کرد: این طرح در سال‌های گذشته در شهرستان‌های زرند، راور، شهربابک، رفسنجان و غیره اجرا شده و به شعار توجه به تولید داخلی و رفع موانع تولید جامه عمل پوشانده و خوشبختانه با موفقیت چشمگیر نیز مواجه شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: با توجه به اهمیت استراتژیک محصولات کشاورزی به ویژه پسته، گردو، خرما، مرکبات و غیره و تأثیر بسزای آن در سطوح مختلف اقتصاد، اهمیت موضوع پیشگیری از وقوع سرقت محصولات کشاورزی، اجرای این طرح را ضروری و توجیه پذیر می‌کند.

وی بیان کرد: با تعامل میان نهادی، مشارکت مردمی، همگرایی و همکاری مسئولین قضائی، اجرایی، انتظامی، امنیتی و رسانه‌ها و ضابطه‌مند کردن قراردادهای کاری، ترویج اهمیت بسیج عمومی و توجه به کار گروهی و افزایش روحیه تعاملی می‌توان علاوه بر توجه به پشتیبانی، مانع زدایی و حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی، به کنترل مجرمین سابقه دار و باز اجتماعی کردن آنها، کنترل خریداران اموال مسروقه و ساماندهی کارگران غیر بومی و بیگانه در استان پرداخت و از جرایم مرتبط با آن مانند تکدی گری، نزاع، حمل سلاح، اخاذی و … پیشگیری کرد.

قویدل یادآور شد: در راستای اجرای طرح پیشگیری از سرقت محصولات کشاورزی در سطح استان کرمان نیز ضمن توجه به گستردگی و پراکندگی اراضی کشاورزی زیر کشت محصول، باید نظارت و کنترل‌ها افزایش یابد. همچنین باید به مهاجران، هجوم کارگران فصلی از استان و شهرستان‌های مجاور، وجود مالخران و خریداران جزئی محصول به صورت سیار و خودرویی و حضور متکدیان غیربومی توجه شود و درخصوص ساماندهی این موارد برابر طرح اقدام کرد.

اجرای طرح پیشگیری از سرقت پسته در شهرستان‌ها موفقیت‌آمیز بوده است

وی تصریح کرد: با بررسی‌های به عمل آمده و به گواه آمار، در سال اجرای طرح پیشگیری از سرقت پسته در شهرستان‌های یاد شده، کاهش چشمگیر سرقت پسته، افزایش دستگیری سارقین و افزایش دستگیری مالخران اموال مسروقه و دوره گردان غیر مجاز را شاهد بوده‌ایم و به گفته عموم مالکین و کشاورزان در مجموع سرقت پسته در سال‌های اجرای طرح نزدیک به صفر رسیده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان اظهار کرد: با توجه به تجربه عملی و اجرایی طرح پیشگیری از سرقت پسته در دو سال متوالی و تأیید اثر مثبت آن، می‌توان با اعمال نظرات و بومی سازی آن برای کل استان و کشور، مؤثر واقع شده و به الگویی برای اجرای طرح‌های پیشگیری قرار گیرد.

قویدل هشدار دارد: مالکین و کشاورزان باید با اخذ مجوز از جهاد کشاورزی نسبت به حصارکشی تجمیعی باغات و نیز نصب دوربین مداربسته در ورودی تلمبه‌های کشاورزی و همچنین انسداد راه‌ها و مسیرهای غیرحضوری و استفاده از شرکت‌های حفاظتی مجاز در طول سال اقدام کرده و اقدامات لازم جهت پیشگیری از سرقت محصولات و تخریب تجهیزات و تقطیع اشجار را به عمل آورند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=75926
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.