مبارزه با آفات درختان با یخ‌آب زمستانه

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان می‌گوید کشاورزان می‌توانند با روش یخ‌آب و شخم زمستانه آفات را قبل از رشد و ایجاد ضرر و زیان از بین ببرند.

به گفته ناصر طاهری هزینه اجرای طرح یخ‌آب و شخم زمستانه بسیار کم است و این اقدام موجب کاهش مصرف سموم و افزایش درآمد کشاورزان به دلیل کاهش چشمگیر جمعیت آفات و در نتیجه افزایش کمی و کیفی محصول در باغ ها می‌شود.  

کشاورزان باید توجه داشته باشند اجرای طرح یخ‌آب زمستانه زمانی تاثیرگذار است که باغداران با استفاده از شیوه آبیاری غرقابی و آن هم در مواقعی که سرمای هوا زیر هفت درجه رسیده و یخبندان کامل باشد، اقدام به آبیاری درختان کنند.

او تصریح کرد: غرقاب کردن خاک درختان منجر به یخ زدن سطح خاک شده و مانع از تنفس کرم‌ ها و آفات و در نهایت از بین رفتن آفت می‌شود.

شفیره برخی آفات چون مگس مدیترانه‌ای و پسیل پسته در عمق چند سانتی‌متری خاک به سر می‌برد.

طاهری گفت: مگس مدیترانه‌ای قادر است به میوه ۳۰۰ گونه گیاه گرمسیری و سردسیری خسارت وارد کند لذا مبارزه با این آفات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی گفت: مگس مدیترانه ای به محض تغییر رنگ میوه ها به سمت رسیدگی، جذب میوه می شود و بعد از تخم گذاری روی سطح میوه بعد از یک هفته لارو حشره وارد میوه و موجب له شدگی، گندیدگی و ریزش میوه می شود.

طاهری می‌گوید امکان مبارزه شیمیایی با آفت مگس مدیترانه‌ای وجود ندارد لذا در راستای کاهش خسارت ناشی از این آفت باید مبارزه تلفیقی انجام شود.

آفت مگس مدیترانه‌ای توانایی تولید چهار تا پنج نسل در سال را دارد و یک جفت نر و ماده قادر هستند به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانه میوه خسارت وارد کنند.

به گزارش ایرنا آفت مگس مدیترانه‌ای از خطرناک ترین آفات کشاورزی در دنیا است و برای اولین بار در شهریور ماه سال ۹۷ از استان کرمان و در مناطق گلباف و ماهان رویت شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=61427
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.