طغیان مگس مدیترانه‌ای در باغات منطقه گردشگری دلفارد در جنوب استان

یادداشتی از ذبیح‌آلله سالخورده کارشناس ارشد کشاورزی.

 

مگس مدیترانه‌ای از آفات مخرب باغ‌های کشاورزی در دنیا محسوب می‌گردد.

این آفت نسبت به سایر گونه های مگس دامنه وسیع تری برای زندگی دارد.  با مقاومت بالای بدنی که دارد به سرعت طغیان می کند.  می تواند تا ۹۰درصد برخی از میوه‌های درختان را از بین ببرد.

درختان گرمسیری و نیمه گرمسیری شامل هلو، انجیر، مرکبات، خصوصا واشنگتن ناول و نارنگی زود رس، سیب درختی، الو و گلابی میزبان خوبی برای این گونه پر آسیب کشاورزی است.

اقلیم دلفارد به گونه ای است که در طول شش ماه بهترین شرایط برای حداکثر طول عمر این حشره محیاست. اکثر میزبانان آن در منطقه دلفارد به صورت وحشی و دست کاشت در دامنه وسعی دیده می شوند.

خسارت ناشی از این مگس در مرحله لاروی از راه کانالی است که بر روی پوسته میوه ایجاد می کند. سپس وارد گوشته می شود و تغذیه می کنند.

کپک ها و باکتری ها به وسیله قارچ ها از طریق کانال به درون میوه حرکت و باعث لهیدگی و پوسیدگی میوه و نهایتا ریزش آنها می گردند.

بهترین راه مبارزه با این آفت، مبارزه تلفیقی در تمام فصول سال و آغاز از زمان شفیرگی در زمستان است.

بدین صورت که در زمستان عملیات خاک‌ورزی تا عمق سی سانتی‌متری خاک به وسیله بیل یا تیلر انجام شود. سپس خاک زیر درختان با حشره کش مرطوب شود. در آغاز فصل بهار با استفاده از تله‌های زرد آغشته به سموم اسپینوساد ردیابی شود.

در زمان رسیدن و برداشت محصول استفاده از بشکه‌های محلول حاوی شیره آهک اغشته به گازوییل از دیگر راههای مبارزه است. در این راه حل هر روز میوه‌‌های آلوده را درون بشکه حاوی شیره آهک- گازوییل می‌ریزیم تا لاروها از بین بروند.

رعایت بهداشت مزرعه و جمع‌آوری میوه‌های ضایعاتی در طول سال و مدفون کردن آنها در عمق ۵۰سانتی خاک کم هزینه‌ترین و امن‌ترین راه حل ممکن است.

در راهکارهای شیمیایی استفاده از سموم حشره کش ارگانو فسفره و کائولین، نصب تله‌های فرومونی برای ردیابی است. بهترین تله، تله مکفیل بوده که داخل آن فرومون و چسب قرار داده و یا داخل آن مایع سراتراپ یا پروتئین هیدرولیزات مسموم اضافه می شود و آن را در ارتفاع 1 تا 1.5 متری درخت نصب می کنند.

 

به باغداران دلفارد سفارش می کنیم محصولات زود رس را سریعا برداشت و میوه های زودرس جامانده را از درخت جدا کنید.

از بیستم مرداد تا تا پایان شهریور ماه طول دوره آبیاری را افزایش و مدت زمان و میزان ابیاری را کم کنید چرا که باعث ترکیدگی میوه و ایجاد مکان مناسب برای تخم ریزی مگس مدیترانه ای خواهد بود.

سازمان جهاد کشاورزی و مرکز خدمات باید هشدارهای لازم را در طول سال با توجه به اقلیم دلفارد و شرایط مناسب برای طغیان به باغداران گوشزد و برنامه های ترویجی و اموزشی بیشتری را در منطقه ارائه دهد چرا که میزان جمعیت و خسارت این حشره سال به سال در حال افزایش است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=53913
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.