۹۵ درصد پسته رفسنجان از بین رفته است

احمد انارکی محمدی، نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر اظهار کرد: کشاورزان در وضعیت بحرانی قرار گرفته اند و باید مشکل کشاورزان حل شود و در صورتی که حمایت نشوند اقتصاد مردم با مشکل اساسی روبرو می شود.

وی با اشاره به خسارت ۹۵ درصدی کشاورزی در این شهرستان تاکید کرد: از مسوولان می خواهیم که بیمه پایه برای کشاورزان فعال و خسارت های آنها هر چه زودتر پرداخت شود.

انارکی محمدی افزود: خواستار ایجاد ستاد بحران در زمینه خسارت به پسته کاران هستیم و باید بلافاصله در زمینه استهمال وامهای کشاورزی و پرداخت خسارت به مردم اقدام شود.

در این میان محمد پریش، مسوول صندوق بیمه کشاورزی رفسنجان به مهر می گوید: ۲۰ هزار قطعه باغ در شهرستان رفسنجان خسارت دیده اند که اطلاعات این باغها احصاء و در قالب یک سی دی به تهران ارسال شده و نحوه و میزان پرداخت به تصمیم گیری مراجع مرکزی بستگی دارد و ما وظیفه خود را انجام داده ایم.

وی می گوید: این بیمه شامل بیمه تکمیلی کشاورزی است اما کشاورزان می گویند باید بیمه پایه اعمال شود اما طبق قرار داد بیمه پایه زمانی اعمال می شود که خسارت بالای ۷۰ درصد باشد و فقط یک عامل موجب بروز خسارت باشد اما طبق بررسی که ما از مراکز علمی و تحقیقاتی کردیم سه عامل سرما،گرما و عدم وجود نیاز سرمایی موجب خسارت های سال جاری شده است.

در قالب بیمه پایه برای هر هکتار باید هشت میلیون و ۲۰۰ تومان پرداخت شود اما در بیمه تکمیلی برای هر هکتار بین دو میلیون تا هشت میلیون تومان پرداخت می شود که البته اکثرا به گفته کشاورزان کف مبلغ در نظر گرفته می شود.

رئیس خانه کشاورزان شهرستان بهرمان نیز به مهر گفت: در بخش بهرمان که یکی از مراکز اصلی تولید پسته در رفسنجان است ۹۸ درصد محصول از بین رفته است و هنوزخسارت بیمه کشاورزان پرداخت نشده است.

محمدرضا صفریان می گوید: در کنار خسارت سال جاری مشکلات دیگری نیز وجود دارد که از جمله نابودی تدریجی باغ های پسته به دلیل استفاده از سموم کشاورزی غیر استاندارد چینی است که از دولت نهم وارد کشور شد و این روند تاکنون ادامه یافته است.

وی با اشاره به کاهش کیفیت محصول گفت: حالا درختان دچار مشکل سرخشکی شده اند و با وجود اقدامات صورت گرفته اما درختان به تدریج در حال خشک شدن هستند.

وی خواستار رسیدگی فوری دولت به مشکلات کشاورزان شد و بیان کرد: خشکسالی، بی آبی، سموم غیر استاندارد مشکلات کشاورزان را تشدید کرده است.

صفریان گفت: ما هر سال هزینه های سنگین بیمه را می پردازیم که در صورت بروز خسارت بتوانیم هزینه ها را جبران کنیم اما در سال جاری که خسارت گسترده روی داده است بیمه زیر بار نمی رود و تاکنون مبلغی به ما پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: خسارت به باغ ها ۹۰ تا ۹۵ درصد است و قرار بود اگر خسارت بالای ۷۵ درصد رسید خسارتها پرداخت شود این در حالی است که هنوز بیمه به تعهدات خود عمل نکرده است.

عدم حمایت از کشاورزان و خشک شدن تدریجی درختان پسته یکی از بزرگترین زمینه های اقتصادی استان کرمان را با تهدید جدی مواجه کرده است و در صورت عدم پرداخت خسارتها بسیاری از فرصت های کاری در بخش کشاورزی از بین می رود.

گرما و سرمازدگی باعث خسارت 2هزار میلیاردی به پسته های رفسنجان

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21646
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.