گواهی سلامت، منجر به افزایش صادرات می شود؟

از برنامه های اصلی جهاد کشاورزی برای سال زراعی جدید، سوق دادن کشاورزان به سمت گواهی سلامت است. در این طرح پیش بینی شده تا قیمت خرید محصولات جالیزی بین ۲۰تا ۳۰درصد افزایش یابد، سوال اینجاست که این افزایش قیمت تا چه حد قابل اتکاست و بازارهای هدف تا چه میزان از این محصولات گواهی داراستقبال می کنند.

خبرنگار: مرضیه قاضی زاده | به طور کلی ۴ نوع محصول کشاورزی داریم. نوع اول محصولات ارگانیک است که هیچ نوع سم و کودی دریافت نکردند. نوع بعدی محصول طبیعی مثل بنه و آویشن اند که در طبیعت رشد کرده اند. نوع سوم محصول گواهی شده و نوع آخر محصول عادی است.

به گفته مدیر اجرایی دفتر اتاق بازرگانی جنوب استان محصولات گواهی شده، محصولاتی هستند که درصد سم و کودهای داده شده به آن ها کنترل شده است و دوره کارنس گذرانده شده است.

هزینه بازرسی بر عهده کشاورز است

آن طور که رییس دفتر محیط زیست سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفته است برای دریافت گواهی سلامت ، کشاورز بعد از اینکه مدیر کنترل کیفیت خود را مشخص کرد باید مشخصات و اطلاعات مربوط به خود را در سامانه سرگانیک ثبت و درخواست بازرسی دهد.

بعد از ثبت درخواست، کارشناس بازرسی که زیر نظر اداره استاندارد فعالیت می کند بدون اطلاع کشاورز و به صورت نامحسوس از باغ و محصول نمونه برداری و برای آزمایشگاه های استاندارد می فرستد.

به گفته مهندس افروز هزینه انجام این پروسه بر عهده کشاورز بوده و بعد از تایید حد مجاز آلایندگی یک کد شناسه برای محصول صادر می شود.

خرما و مرکبات گواهی دار۲۰ درصد افزایش قیمت داشتند

مدیر اجرایی دفتر اتاق بازرگانی جنوب استان در پاسخ به میزان افزایش قیمت محصولات دارای گواهی سلامت، می گوید: میزان افزایش قیمت در مسیر اجرا مشخص می شود اما در محصولاتی مثل خرما و مرکبات که چند گواهی صادر شده ، اختلاف قیمت تقریبا ۲۰الی ۳۰ درصدی داشته ایم.

علی محبان که جامعه هدف این طرح را محصولات زراعی و جالیزی می داند معتقد است که این طرح تاثیر چشمگیری در توسعه صادرات خواهد داشت.

محبان به کرمان نو می گوید:خیلی از بازار ها مثل بازار روسیه محصولات گواهی شده را بهتر می خرند و کمتر به محصولات بدون گواهی سلامت توجه دارند.

به گفته او این طرح در فروش محصولات گلخانه ای تاثیر بیشتری خواهد داشت چرا که قدرت رقابت ما را نسبت به سایر رقبا همچون اسپانیا، آذربایجان و ترکیه بیشتر خواهد کرد.

گواهی استاندارد در افزایش صادرات بی تاثیر است

با این حال محمد علی کیخا یکی از تجار بزرگ محصولات کشاورزی جنوب استان، داشتن گواهی سلامت را در افزایش صادرات به کشورهای حوزه CIS بی تاثیر می داند. کیخا به کرمان نو می گوید:وقتی که محصولی از گمرک می گذرد،به عنوان محصولی که فروشش در مسکو مجاز است و مورد تایید است، شناخته می شود.

به گفته او هنگام صادرات به روسیه از هر ۱۲ کانتینر، یک کانتینر چک می شود. اداره استاندارد قبل از ترخیص کانتینر نمونه برداری انجام می دهد و اگر محصولی در حد استانداردهای آن کشور نباشد، ریجکت می شود.

کیخا اذعان دارد که در ده ساله گذشته حتی یک کانتینر نیز برگشت نخورده است. او البته متذکر می شود که در سالیان گذشته برخی از بارها ی اصفهان و یزد ریجکت شده اند.

او معتقد است در صورتی این طرح موثر است که این گواهی از سمت آن کشور الزامی باشد و سایر کشورها نیز ملزم به رعایت آن باشند.

مشکل بازار فروش مسائل داخلی است نه داشتن و یا نداشتن گواهی سلامت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز البته امید چندانی به افزایش قیمت محصولات دارای گواهی سلامت و یا حتی ارگانیک ندارد.

سعید برخوری با بیان اینکه بین محصولات ارگانیک و یا غیر ارگانیک تفاوتی قائل نشده اند، می گوید:ما سال گذشته ۴۰۰تا ۵۰۰هزار تن محصول صادر کردیم و حتی یک مورد هم برگشت نخورده است.

برخوری معتقد است که در حال حاضر مشکل اصلی بازار فروش محصولات قوانین خلع الساعه و مسائل داخلی است، نه گواهی داشتن و یا نداشتن محصولات.

او ادامه می دهد: این طور نیست که کشوری بگوید محصول شما آلوده است و ما بگوییم که ما من بعد محصول خوب تولید می کنیم.

دریافت گواهی سلامت، چه تاثیری در بازار داخلی خواهد داشت؟

کیخا در خصوص اثر بخشی این بخش در بازار داخلی می گوید:در ایران محصول چه ارگانیک باشند و چه دارای گواهی سلامت، تاثیری در افزایش قیمت ندارد چرا که میدان دار بر طبق جدول خود محصول را می خرد.

مدیر اجرایی دفتر اتاق بازرگانی جنوب استان نیز معتقد است که مردم خود باید از این طرح استقبال کنند . محبان آموزش و آگاه سازی جامعه هدف را پیش زمینه موفقیت این طرح می داند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=56888
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.