آمار نگران‌کننده مهاجرت از استان کرمان

استان کرمان به دلیل بالا بودن تعداد مهاجرینی که از سال 85 تا 95 از آن خارج شده است، مهاجرفِرِست شناخته شده، این درحالی است که مهاجرپذیری یکی از فاکتورهای پیشرفت اقتصادی یک استان به شمار می رود، ناگفته نماند از آن تاریخ به بعد استان با کاهش تعداد خروجی مهاجران به سمت مهاجرپذیری حرکت کرده است.

کرمان نو| معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان به کرمان نو گفت:«مهاجرت یکی از بحث‌های مهم درحوزه های فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی است و در صورتی اتفاق می افتد که یک فرد از یک شهر و آبادی به یک مکان دیگر برود. مقیاس‌های مهاجرت می تواند بین استان‌های کشور، شهرستان ها و همچنین در سطح ملی و بین کشورهای مختلف اتفاق بیفتد.»
به گفته مهرداد محمدی سلیمانی در کشور ما آمار مهاجرت از طریق سرشماری به دست می آید. آمارهای فعلی مهاجرت از سرشماری سال 95 به دست آمده است، اولین سوالی هم که از افراد پرسیده شده، این بوده که از سال 90 مکان زندگی خود را تغییر داده‌اید یا خیر؟

استان کرمان مهاجر فرست است
محمدی سلیمانی درباره وضعیت مهاجرتی استان کرمان ادامه داد:«تعداد مهاجرین استان کرمان در سال‌های 90 تا 95، 81هزار و 252نفر بوده است. 38هزار و 27نفر وارد استان کرمان شدند و 43هزار و 225نفر از استان خارج شدند. تفاوت این اعداد که همان میزان خالص مهاجرت است، حدود منفی 5هزار و 198 نفر است و این به این معناست که استان کرمان مهاجر فِرِست (فرستادن) است.»
محمدی سلیمانی توضیح داد: «در بررسی روند مهاجرت از سال 85تا 95 مشخص شد که میزان خروجی افراد از استان ما کاهش پیدا کرده و به سمت مهاجر پذیر شدن حرکت کرده است.در سال 85میزان خالص مهاجرت استان منفی 15هزار نفر بوده است. در سال 90، این عدد به منفی 9هزار نفر رسید و در سال 95 به منفی 5هزار نفر رسید. خوب است بدانید یکی از اهداف استان تا سال 1400 در سند توسعه استان، مهاجر پذیر شدن آن است. همچنین مهاجر پذیری یکی از فاکتورهای افزایش فعالیت های اقتصادی به حساب می آید.»
به گفته این مقام مسوول، کرمان فعلا یک استان مهاجر فرست است، هرچند عدد میزان خالص مهاجرت در مقایسه با جمعیت 3میلیون و 60هزار نفری استان، عدد بزرگی نیست.
محمدی سلیمانی در پاسخ به این سوال که کدام استان ها بیشترین مقصد مهاجرتی مردم کرمان بوده‌اند، گفت:«بیشتر مردم کرمان به یزد، هرمزگان و تهران مهاجرت کرده اند و از استان های سیستان و بلوچستان، فارس و هرمزگان، بیشترین مهاجرت را به داخل استان را داشته ایم.»

از محمدی سلیمانی پرسیدیم شهر کرمان مهاجر فرست است یا مهاجر پذیر که پاسخ داد: « 37هزار نفر کل مهاجرین شهر بوده به طوری که 15هزار و 631 نفر وارد و 21هزار و 752نفر از کرمان خارج شدند. شهر کرمان همانند کل استان منفی است و مهاجر فرست است.»

دلایل خروج و ورود افراد از شهرها
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره دلایل خروج افراد از استان گفت:«عمده سوالی که در زمان سرشماری از افراد پرسیده می شود این است که علت مهاجرت شما چه بوده؟ معمولا علت مهاجرت افرادی که وارد استان شده اند دلایل خانوادگی، کار و زندگی جدید در استان بوده و دلایل خروج افراد تحصیل و توسعه کسب و کار بوده است.»
محمدی سلیمانی در خصوص وضعیت مهاجرت در استان های جنوب شرق گفت:« دلایل مهاجرت در استان های یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان مشابه استان کرمان هست و بسیاری از مهاجرت ها ناشی از خشکسالی بوده است.»

مهاجرت در کرمان وضعیت بهتری در مقایسه با کلان شهرها دارد
محمدی سلیمانی به ما گفت:«وقتی فردی در محلی زندگی می‌کند که جوابگوی نیازهایش نیست، قاعدتا باید به مرکز بخش و یا شهرستان خود بیاید. در شهرهای بزرگ این اتفاق نمی افتد و مردم به مرکز استان مهاجرت می کنند که همین باعث شده کلان شهرها با سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه نشینی زیادی روبرو باشند.اگرچه حاشیه نشینی در شهر کرمان هم دیده می شود، اما به دلیل پراکندگی شهرهای استان و قابلیت های متنوع اقتصادی، مردم از روستاها به سمت شهرهایی مانند رفسنجان ،سیرجان، بم و … مهاجرت می کنند. همین باعث شده شهر کرمان مانند دیگر کلان شهرها با سکونتگاه های غیر رسمی و زاغه نشینی مواجه نباشد.»
به گفته محمدی سلیمانی، شهر کرمان نزدیک 600هزار نفر جمعیت دارد، شهرهایی مانند رفسنجان و سیرجان هرکدام به صورت جداگانه جمعیتی نزدیک به 300هزار نفری دارند.

تاثیر مهاجرت روی نرخ بیکاری
این مقام مسوول توضیح داد:« اکثر افراد علت مهاجرت خود را برای بهبود شرایط زندگی و کار بیان کرده اند، محلی که کار و شرایط شغلی مناسب وجود داشته باشد، مهاجرپذیر است. به طور مثال مهاجرت های فصلی در نرخ بیکاری و اشتغال موثر است که در همین ایام در شمال استان شاهد افزایش تعداد کارگران برای برداشت پسته هستیم.»

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36431
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.