به زودی انسولین در داروخانه‌های استان توزیع می شود

بعد از آنکه کمبود انسولین در استان کرمان خبر ساز شد، مسوولان وعده این را داده اند که دارو طی ۲ هفته آینده به‌دست مردم می‌رسد، اما از قرار معلوم این مشکل قبل از ۲ هفته رفع شده و در هفته جاری انسولین در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

کرمان‌نو| انسولین لازمه زندگی بیماران دیابتی است و نبودش ممکن است حیات این افراد را به خطر بیندازد، پس از انتشار خبر کمبود انسولین در کرمان، سایت‌های خبری به دنبال چرایی این موضوع رفتند و مشخص شد که تا چند روز آینده مشکل نبود انسولین حل می‌شود.

با توجه به این‌که مشکل کمبود انسولین هنوز حل‌نشده به سراغ مسوولان علوم پزشکی کرمان رفتیم.

امروز،محموله‌های انسولین وارد استان شدند

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به ما توضیح داد:«ما در کرمان مشکل کمبود داروی انسولین نداریم؛ این موضوع را در مصاحبه‌های اخیر هم اعلام کردم. انسولین در برندهای مختلف موجود است ولی در یکی از برندها دچار کمبود بوده که همان نوع هم جایگزین دارد.»

محمدحسیبی ضمن اعلام این موضوع که دارو در حال حاضر وارد کشور شده، اضافه کرد:« دارو وارد کشور شده و بعد از ترخیص از گمرک تا ۲ هفته دیگر به‌دست ما می‌رسد، اما اولین محموله امروز ۱۸ آبان به استان ما رسید، تا روزهای آتی بقیه آن‌ هم می‌رسد و نیاز استان در حال رفع شدن است. محموله‌ای که امروز به‌دست ما رسید را به جیرفت و شهرستان‌های جنوبی استان ارسال کردیم، منتظریم این دارو در روزهای دیگر به کرمان هم برسد تا در همه داروخانه‌ها توزیع شود.»

داروی جایگزین مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند

وی ادامه داد:«با توجه به این که کمبود انسولین با برند «نور پید» اتفاق افتاده است، طی جلساتی که با فوق تخصصان غدد داشتیم، مشخص شد که هیچ تفاوتی در اثر درمانی برند نام برده و برندهای «اپیدرا و ریگولار» وجود ندارد، این موضوع به همه پزشکان اعلام شد و این یعنی بیماران می‌توانند از این برند‌های جایگزین( اپیدرا و ریگولار) را استفاده کنند.

حسیبی متذکر شد: «لازم است گفته شود، پزشکان تشخیص دادند که برای زنان‌باردار و کودکان زیر چهار سال از همان نوع برندی که دچار کمبود شده (نو رپید) استفاده کنند، به همین دلیل از آنجایی که تعداد محدودی از این دارو وجود داشت، برای این 2 گروه همین برند تأمین شده است.

معطلی در گمرک به دلیل تایید سلامت کالا

این مقام مسوول در خصوص انسولین‌های وارداتی گفت: «انسولینی که در بازار با کمبود مواجه شده، ساخت فرانسه بود و دارویی که در این دوره به‌دست ما می‌رسد، ساخت سوییس هستند. در واقع اگر توزیع آن‌ها زمان برده به دلیل انجام آزمایش‌های تایید سلامت کالا در گمرک بوده و تا زمانی که آزمایشگاه تایید این کالا را اعلام نکرده این دارو از گمرک ترخیص نمی‌شود.»

وی توضیح داد: «سلامت کالا، یعنی اثربخشی دارو و سلامت آن تایید شود، هر دارو که وارد گمرک می‌شود،سریع ترخیص نمی‌شود، معمولاً انجام آزمایش های طول می‌کشد و همین باعث شده، ۲ هفته در بازار کمبود پیش بیاید. کمبود مقطعی است و در همه دنیا اتفاق می‌افتد، این موضوع از قبل جنگ و تحریم وجود داشته و همیشه ادامه دارد اما عده‌ای  بحران سازی می کنند. در این دوره کمبود انسولین، بحران دارویی وجود نداشته و بیشتر بحران اجتماعی بود. 

وضعیت انسولین در جنوب کرمان

در چند روز گذشته فعالان اجتماعی جنوب کرمان در فضای مجازی، خبر از کمبود انسولین در شهرستان‌های جنوبی دادند به همین دلیل به سراغ علوم پزشکی جیرفت هم رفتیم.

 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در خصوص وضعیت کمبود انسولین در جنوب استان در پیامکی به کرمان نو گفت:«این هفته مشکل انسولین حل خواهد شد، کمبود به‌صورت کشوری بوده است. این دارو به استان واردشده  ولی نوبت توزیع دارو در شهر جیرفت روز دوشنبه است.»

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37448
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.