ساخت پنج هزار واحدمسکونی در طرح «اقدام ملی مسکن» شهرکرمان

جمعیت شهر کرمان در زمان ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن بالای ۱۰۰ هزار نفر بوده به همین دلیل راه و شهرسازی عهده‌دار انجام این طرح در کرمان شده است، بنا به گفته مسوولان نیاز شهر در این طرح، پنج هزار واحد مسکونی است.

کرمان نو|  ۱۷ آبان بود که سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با معرفی سامانه ثبت‌نام طرح ملی مسکن، از خانه‌دار کردن ۲ دهک ضعیف جامعه با واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله خبر داد.

محمود محمود زاده گفته بود: «۱۰ استانی که ثبت‌نام طرح اقدام ملی تولید مسکن در آن انجام می‌شود شامل سیستان و بلوچستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، قم، چهارمحال و بختیاری، کردستان و گلستان هشتند.» وی بابیان این‌که ثبت‌نام این طرح در استان کرمان انجام‌شده، افزود:«۱۰ استان در مرحله اول شرایط ثبت‌نام را دارند و سایر شهرها و استان‌ها در مراحل بعدی با  تأمین زمین ، ثبت‌نام را آغاز خواهند کرد. هیچ محدودیتی برای شهرها در صورت تامین زمین وجود ندارد. فقط در کلان‌شهرها اولویت با شهرهای جدید پیرامون کلان‌شهرهاست.»

محمود زاده با اعلام این‌که ۱۸۰ هزار واحد مسکونی برای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید، بافت فرسوده و سایر شهرها در نظر گرفته شده، ادامه داد:«این تعداد واحد در مراحل مختلف ساخت‌وساز شامل فونداسیون، اسکلت، سقف سوم و چهارم و با درجات مختلف پیشرفت قرار دارند.»

چرا کرمان در بین ۱۰ استان نبود؟


با توجه به این‌که نام استان کرمان در این دوره از ثبت‌نام نیامده است، به سراغ مدیرکل بنیاد مسکن استان رفتیم، سلطانی نژاد گفت: «کرمان پایلوت اجرای این طرح بوده، مراحل بعدی اجرای آن، برای ثبت‌نام کنندگان در حال انجام است و مشخص نیست چه زمانی دوباره ثبت نام، انجام شود.»

وی به ما گفت: «شهر کرمان به دلیل جمعیت بالای ۱۰۰ هزارنفری که دارد، در این طرح شرکتی نداشته اما برنامه‌هایی برای شهر کرمان توسط اداره راه و شهرسازی در حال انجام است. در این طرح ۴۰۰ هزار واحد باید ساخته شود که ۱۰۰ هزار واحد آن توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود. »

سهم راه و شهرسازی در طرح ملی مسکن شهر کرمان

سرپرست اداره راه و شهرسازی در خصوص اقدام طرح ملی مسکن به «کرمان نو» گفت: «بنیاد مسکن برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر این طرح را پیاده کرده و راه و شهرسازی هم در این راستا زمین متقاضیان را در محل‌هایی که مالکیت زمین‌ها را بر عهده داشته باشد، تامین می‌کند.»

علی حاجی زاده در خصوص شهر کرمان گفت: «در شهر کرمان محورهای مختلفی از این طرح انجام‌شده، به‌طور مثال به اقشاری که واجد شرایط باشند مانند (خانواده جانبازان،خانواده‌هایی با ۲ معلول، و خانواده های که در تفاهم‌نامه وزارت خانه با وزارت دفاع و نیروهای مسلح مشخص شده اند) زمین واگذار می‌شود، البته اجرای نهایی این طرح باید از وزارت خانه اعلام شود. در مواردی هم پروژه‌ها به‌صورت مشارکتی انجام می‌شوند به‌طوری‌که زمین در اختیار سازنده و تعاونی‌های مختلف قرار می‌دهیم تا ساخت‌وساز انجام شود. البته دستورالعمل‌های نهایی با اطلاعات بیشتر در روزهای آتی اعلام می‌شود.»
حاجی‌زاده در خصوص کارهای انجام‌شده گفت: «مواردی که ذکر شد، همه در کرمان، شروع‌شده و در بعضی محورها مانند پروژه‌های مشارکتی، فراخوان آن نیز اعلام‌شده است.»
«در مناطقی که زمین دولتی داشته باشیم، زمین واگذار می‌کنیم.» این صحبت حاجی‌زاده درباره بافت فرسوده و مناطق انتخابی ساخت واحدهای مسکونی در شهر کرمان است، وی ادامه داد:« بافت فرسوده در حوزه بازآفرینی در نظر گرفته‌شده و راه و شهرسازی در این منطقه زمینی ندارد اما بعضی دستگاه‌ها که زمین‌دارند باید طبق قانون زمینشان را در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند. »
حاجی‌زاده در آخر متذکر شد: «جز مواردی که اعلام شد و مستقیم با مردم در ارتباط بود، راه و شهرسازی زمین را در اختیار انبوه‌سازان می‌گذارد تا واحدها را بسازند و به افراد واگذار کنند وبه طور کلی برای شهر کرمان در این طرح حدود ۵ هزار واحد پیش‌بینی‌شده است. »

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37625
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.