98؛ سال گرانی| افزایش 34.4 درصدی قیمت‌ها در کرمان

کرمانی‌ها در سال 98 تورم 34.4 درصدی را تجربه کردند.

مرکز آمار ایران روز گذشته نرخ تورم کشور به تفکیک استان‌های مختلف را منتشر کرد.

قبل از اینکه وارد جزییات بیشتر شویم، بهتر است نحوه محاسبه تورم را بدانیم. در تورم نقطه به نقطه رشد نقطه به نقطه قیمت‌ها مدنظر است. مثلا گفته می‌شود نرخ رشد قیمت مسکن در اسفند ماه در مقایسه با اسفند سال پیش، فلان درصد است.

اما روش دوم متوسط ۱۲ ماه سال مدنظر است. به این صورت که گفته شود نرخ رشد در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند در مقایسه با ۱۲ ماهه منتهی به اسفند سال پیش، فلان درصد است. از نظر کارشناسان وقتی می توان به یک رقم به عنوان متوسط استناد کرد که ارقام مختلف ۱۲ ماه را با هم جمع و سپس بر عدد ۱۲ تقسیم کرد. بدین ترتیب تورم سالانه می‌تواند معیاری برای گرانی یا ارزانی باشد، نه تورم نقطه به نقطه.

گرانی 34.8 درصدی

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه در استان کرمان برای اسفند سال گذشته 34.4 درصد بوده. یعنی مردم کرمان در یک سال منتهی به اسفند، 34.4 درصد بیشتر از سال 97 برای خرید کالا و یا خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. این افزایش هزینه برای گروه خوراکی، آشامیدنی‌ها و دخانیات 43.7 درصد اعلام شده و برای گروه غیرخوراکی و خدمات 28.7 درصد.

اگرچه تورم در کرمان نزدیک به تورم کل کشور (34.8 درصد) است اما کرمانی‌ها از 19 استان کشور تورم کمتری را تجربه کردند. البته که تورم 34.4 درصدی به خودی خود زیاد است. به خصوص وقتی بدانیم براساس گزارش‌های جهانی، در سال 2019 میلادی نرخ تورم ترکیه ۱۵.۳ درصد، سوریه ۲۴.۱ درصد، امارات منفی ۱.۵ درصد، عربستان منفی ۰.۹ درصد، عراق ۰.۴ درصد، قطر ۰.۳ درصد، پاکستان ۹.۸ درصد و افغانستان ۱.۷ درصد بوده.

صدرنشینان تورم

بیشترین گرانی طی سال 98 در بخش هتل و رستوران رخ داده. این بخش در کرمان تورم 50.2 درصدی داشته. بخش حمل و نقل هم با تورم 45.1 درصدی در رتبه دوم افزایش قیمت قرار دارد. در زیر می‌توانید گرانی بخش‌های مختلف در استان کرمان طی سال گذشته را بخوانید:

1 9
برای مشاهده با کیفیت بیشتر، روی عکس کلیک کنید

این اعداد نشان می‌دهد مردم کرمان برای هر بخش در سال 98 چقدر بیشتر از سال 97 هزینه کرده‌اند. مثلا تورم 31.2 درصدی بخش بهداشت و درمان نشان می‌دهد اگر فردی در سال 97 برای یک خدمت در این بخش قرار بوده A تومان هزینه کند، در سال 98 برای همین خدمت 31.2 درصد بیشتر هزینه کرده است..

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=45733
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.