تجلیل از صادرکنندگان برگزیده سال ۹۹| گلایه بازرگانان از محدودیت‌های داخلی

همایش بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برگزیده سال ۹۹ در کرمان به محلی برای انتقاد از محدودیت‌های ایجاد شده برای تجار ایرانی بدل شد.

صبح امروز این همایش در شرایطی برگزار شد که تحریم‌ها، اقتصاد کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده، با این حال فعالان بخش خصوصی از مشکلات داخلی بیش از مشکلات خارجی گلایه داشتند.

سید مهدی طبیب‌زاده، رییس اتاق بازرگانی کرمان از جمله کسانی بود که به تندی از محدودیت‌های ایجاد شده در داخل کشور انتقاد کرد و گفت که سیاست‌های ارزی کشور جز محدود کردن صادرات و آسیب رساندن به آن‌ها نبوده است. سیاست‌های ریالی هم همین‌طور است. به‌عنوان مثال، نرخ تسهیلات برای صادرکنندگان ما چند برابر رقبای همسایه است.

او ادامه داد که همواره شعار می‌دهیم صادرات خوب است و صادرکنندگان باید حمایت شوند اما رفتار و کردار و برنامه‌های اجرایی این را نشان نمی‌دهد با وجود این، صادرکنندگانی داریم که می‌درخشند.

رییس پارلمان بخش خصوصی کرمان همچنین با اشاره به بررسی بودجه 1400 در مجلس و تدوین برنامه ششم توسعه در سال آینده، از رییس کمیسیون اقتصادی مجلس که در این همایش حضور داشت درخواست کرد که در جریان تصویب این موارد به گونه‌ای عمل شود که توجه به صادرات و تجلیل از صادرکنندگان از حالت شعاری خارج و واقعی شود.

یارانه نخواستیم

طبیب‌زاده تنها فردی نبود که از این همایش استفاده کرد تا کمی از نارسایی‌های موجود در داخل کشور را فریاد بزند. بهرام شکوری، رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران هم گفت که «ما فعالان اقتصادی حاضریم هرچه یارانه که از سوی دولت پرداخت می‌شود حذف شود، اما با دنیا هم‌وزن شویم.»

او ادامه داد که اگر صادرکنندگان در خارج یک آفرین دارند، صادرکننده‌های ایران صدآفرین دارند چرا که در خیلی از زمینه‌ها از جمله نظام بانکی با دنیا هم‌وزن نیستیم. شکوری به مشکلات نظام مالیاتی کشور هم اشاره کرد و خواستار اصلاح ساختارها از سوی دولت شد.

در این همایش همچنین محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از ضعف برخی سفرا در زمینه اقتصادی انتقاد کرد.

حسین مهرابی، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان هم از اتاق بازرگانی کرمان خواست مشکلات صادرکنندگان را طبقه‌بندی کند تا بتوان برای حل آن‌ها، چاره‌جویی کرد.

در همین حال حجت الاسلام علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان از دولت‌مردان خواست که مسیر صادرات را برای بازرگانان هموار کنند.

تجلیل از ۳۲ صادرکننده برتر

در این همایش از ۳۲ صادرکننده نمونه سال ۹۹ از جمله شرکت فولاد سیرجان ایرانیان به مدیرعاملی رمضان قربان ابراهیمی در بخش فلزات و صنایع وابسته، شرکت جهان فولاد سیرجان به مدیرعاملی علی عباسلو در بخش فلزات و صنایع وابسته، شرکت سیمان ممتازان به مدیرعاملی محمد ربانی در بخش مصالح ساختمانی و شرکت شهریار هورخش کرمان به مدیرعاملی احسان خواجه حسنی در بخش کشاورزی (پسته) تجلیل شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=64955
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.