رئیس اتاق کرمان: همکاری‌های اقتصادی کرمان و مجارستان افزایش می‌یابد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: کشاورزی، ذخیره آب، انرژی های تجدید پذیر، صنایع بازیافت، صنایع خلاق، محصولات گلخانه ای که همه آنها بر پایه اقتصاد دانش بنیان خواهد بود، می‌تواند زمینه همکاری های اقتصادی این استان با مجارستان باشد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، سیدمهدی طبیب زاده  شامگاه یکشنبه در نشست مجازی بررسی همکاری های مشترک کرمان و مجارستان افزود: با بررسی ظرفیت های مجارستان و وجود توانمندی های بسیار کرمان، امکان تبادل کالا و تکنولوژی در سطح گسترده بین دو طرف وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط دو قلم کالا شامل پسته و خرما و در حجم کم از کرمان به مجارستان صادر می شود، افزود: نباید به این میزان صادرات بسنده کنیم بلکه باید فعالیت های بسیاری را برای افزایش تبادلات تجاری برنامه ریزی کرد.

طبیب زاده ادامه داد: وجه غالب اقتصاد استان کرمان کشاورزی است و علاقمندی به اداره کشاورزی با تکنولوژی جدید و همچنین نوآوری در آبیاری کشاورزی و بهره وری در مصرف آب وجود دارد که امیدواریم بتوان در ارتباط با مجارستان آن را محقق کرد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به اینکه حوزه انرژی های تجدیدپذیر مورد علاقه دو طرف است، اظهار داشت: استان از نظر پتانسیل و توانایی نیروی انسانی به شدت غنی است که این موضوع نیز می تواند یکی از زمینه های همکاری باشد.

وی خاطرنشان کرد: در کرمان به دلیل محدودیت منابع آبی فعالیت گسترده ای در شیلات وجود ندارد اما می توان از استخرهای موجود برای شیلات استفاده کرد که اجرای این طرح نیاز به کار مطالعاتی دارد.

طبیب زاده، افزود: همکاری با اتحادیه محصولات گلخانه ای مجارستان نیز به دلیل توانمند بودن و علاقمندی کرمان در این حوزه، می تواند بسیار مفید و تاثیرگذار باشد.

رئیس اتاق کرمان، ادامه داد: استان کرمان دارای قدمت معدنی است اما شیب آن به سمت صنایع با مزیت نسبی و مزیت های رقابتی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر ارتباطات مجارستان با سایر کشورها و امضای تفاهم نامه تعرفه های ترجیحی با آنهاست که کرمان می تواند با استفاده از این فرصت از مجارستان به عنوان دروازه ورود به سایر کشورها کمک بگیرد.

در ادامه این نشست رئیس انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به اینکه ایران با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما  مقام دوم دنیا را داراست، گفت: ایران از لحاظ واریته با بیش از ۸۰ نوع خرما مقام اول را در دنیا به خود اختصاص داده است.

محسن رشیدفرخی اظهار کرد: میزان خرمای صادراتی ما به مجارستان بسیار ناچیز است که امیدواریم این میزان صادرات با برداشتن تحریم های ناعادلانه بزودی تغییر کند.

وی به فرصت ها و زمینه های همکاری مشترک و مراودات تجاری کرمان و مجارستان اشاره و بیان کرد: متاسفانه ایران در حال حاضر جزو ۲۰ کشور اول صادرکننده و واردکننده به مجارستان نیست.

رشیدفرخی، تصریح کرد: مجارستان در صنایع وابسته به کشاورزی مانند دام، طیور و آبیاری های تحت فشار به ویژه هیدروپونیک فرصت فوق العاده برای ایران وکرمان است.

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: امیدواریم سفیر ایران در مجارستان و رایزن بازرگانی مجارستان در تهران راهنمایی های لازم را در زمینه ثبت شرکت در مجارستان به فعالان اقتصادی استان کرمان ارائه دهند.

محمدعلی محمدمیرزائیان افزود: در حال حاضر  هفت تا هشت هزار تن پسته به مجارستان صادر می شود که اگر تحریم ها برطرف شود می توان به دلیل ارتباطات خوب با مجارستان، از این کشور به سایر کشورها نیز کالا صادر کرد.

در ادامه این نشست سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در مجارستان گفت: اقدامات خوب در زمینه مقابله با کرونا و همچنین واکسیناسیون گسترده می تواند به گسترش روابط مجارستان با ایران و کرمان کمک کند.

حمیدرضا نافذعارفی، به ارائه گزارشی از ظرفیت های مجارستان پرداخت و افزود: افراد تحصیلکرده بسیاری در بخش های مختلف کشاورزی مجارستان فعالیت دارند که می توان از انتقال این تکنولوژی و دانش به ایران و کرمان بهره برد.

وی اظهارداشت: در حوزه کمک به توسعه مبادلات تجاری بین دو طرف، ۱۱ وبینار با حضور بخش خصوصی دو کشور داشته ایم و  کارآفرین های بسیاری برای سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر ایران اعلام آمادگی کرده اند.

در این نشست بخشی از ظرفیت های استان  کرمان مانند انرژی های تجدید پذیر و گلخانه های جنوب استان و همچنین محدودیت های آبی استان معرفی شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=70246
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.