کارگران: قرارداد پیمانکاری امضا نمی‌کنیم


امنیت شغلی خواسته اصلی کارگران معدن آسمینون

کارگران معدن آسمینون منوجان در اعتراض به اجبار به بستن قرارداد پیمانکاری با شرکت‌های زیر مجموعه شرکت معدن آسمینون پس از اعتراض در منوجان روز گذشته جاده کهنوج به بندرعباس را مسدود کردند.

حمزه سلمانی مشکلات شرکت معدن آسمینون منوجان حرف امروز و دیروز نیست. اواسط دی ماه ۹۹ بود که کارگران این شرکت در اعتراض به حقوق پایین و مدت کوتاه قراردادها اعتراض کردند.

کارگران معدن آسمینون منوجان اندر خم یک کوچه؛ مشکلاتی که حل نمی‌شوند

سه ماه بعد از اعتراض کارگران و تمدید قراردادها به صورت یک ماهه، شرکت معادن آسمینون منوجان تعطیل و هزار و ۲۰۰ کارگر این مجموعه از کار بیکار شدند.

مشکلات مدیریتی معدن منوجان را تعطیل کرد| ۱۲۰۰ کارگر در صف دریافت بیمه بیکاری

ششم اردیبهشت رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان از آغاز به کار مجدد معدن آسمینون منوجان خبرداد.

بازگشت به کار ۱۲۰۰ کارگر در بزرگترین معدن کرومیت کشور در منوجان

اما این شرایط تداوم نداشت و بیست و هفتم اردیبهشت دوباره پای کارگران معدن به خیابان‌های منوجان کشیده شد، این‌بار به دلیل نوع قرارداد. بیست و هشتم اردیبهشت در روز دوم اعتراض خود کارگران معترض اقدام به بستن جاده کهنوج بندرعباس کردند که تا زمان نوشتن این گزارش نیز جاده همچنان بسته است.

آن طور که نماینده کارگران گفته، شرکت اعلام کرده که از ابتدای خرداد کارگران باید با پیمانکار قرارداد ببندند نه شرکت اصلی که بهره بردار فعلی معدن است.

آنها می‌گویند که کارفرما تهدید کرده در صورت امضا نکردن قرارداد با پیمانکاران، شرکت را تعطیل خواهد کرد. 

کارگران که تجربه خوبی از قرارداد پیمانکاری ندارند نسبت به امنیت شغلی در صورت قرارداد با شرکت‌های زیر مجموعه معدن آسمینون ابراز نگرانی می‌کنند.

صمت جنوب: اداره کار نوع قرارداد را بررسی کند

 مروجی رئیس سازمان صمت جنوب استان می‌گوید: بحث نوع قرارداد باید توسط اداره کار بررسی و اگر حقی از کارگرها ضایع شود جلوی آن گرفته شود.

مروجی افزود:‌ شرکت، سرویس ایاب ذهاب را برداشته بود که در این مورد نیز صحبت های لازم برای راه اندازی مجدد انجام شد. دریافت حق اولاد ۲ فرزند به بالا نیز یکی دیگر از خواسته‌های کارگران بود که دراین خصوص شرکت قول مساعد برای همکاری دارد.

معاون فرماندار: شرکت حاضر به قرارداد مستقیم نیست

حسینی معاون فرماندار منوجان می‌گوید: شرکت معادن آسمینون اعلام کرده کارگران باید با شرکت‌های زیر مجموعه قرارداد ببندند اما کارگران حاضر به امضای قرارداد پیمانکاری نیستند.

او ادامه داد: جلساتی برگزار شد و فعلا قرار است با پادرمیانی امام جمعه شهرستان تجمع پایان داده شود. پنج شنبه نیز موضوع در شورای کارگری استان بررسی می‌شود.

او در خصوص بستن جاده منوجان بندرعباس گفت: محل تجمع کارگران در محدوده استان هرمزگان است و کاری از ما ساخته نیست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=70849
2 نظرات
  1. […] این اعتراض سه شنبه بیست و ششم اردیبهشت از منوجان آغاز و روز بعد از به انسداد جاده کهنوج – بندرعباس رسید. با محقق نشدن خواسته کارگران برای سومین روز متوالی جاده بسته است. […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.