شهردار: یکصد رشته صنایع دستی در کرمان آموزش داده می‌شود

شهردار کرمان گفت: هم اکنون یکصد رشته آموزشی در ۲۵ فرهنگ‌سرا و خانه‌های فرهنگ توسط شهرداری با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره‌کل فنی و حرفه‌ای ارایه می‌شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، سیدمهران عالم‌زاده  روز شنبه با اعلام این مطلب به رسانه ها افزود: اگر در این دوره، تغییر و تحولی در شهر می‌بینیم، ناشی از همراهی و حمایت شورای اسلامی شهر منسجم و متشکل از نمایندگان کارشناسی بوده که از طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری حمایت کردند.

شهردار کرمان ادامه داد: اگر شورا از برنامه‌های فرهنگی و هنری شهرداری پشتیبانی کند، شهرداری هم به‌عنوان تسهیل‌کننده می‌تواند از فعالیت سایر ارگان‌های دولتی و خصوصی در حوزه گردشگری و صنایع دستی حمایت کند.

عالم‌زاده بر توسعه رشته های صنایع دستی به عنوان زمینه ساز اشتغال خرد و پایدار تاکید کرد و اظهار داشت : صنایع دستی، ترکیب هنر و صنعت است؛ همان‌طور که رشتۀ معماری، ترکیب مهندسی و هنر است، صنایع دستی هم از درآمیختن خلاقیت و هنر با ابزار و فن تشکیل شده است.

وی، صنایع دستی را یک هنر و صنعت با نقش هویتی و فرهنگی، توصیف کرد و یادآور شد: عدم نیاز به سرمایه‌گذاری کلان در صنایع دستی، از ویژگی‌های این هنر است که بدون نیاز به سرمایه‌های بزرگ در کارگاه‌های کوچک و حتی منازل می‌شود به تولید محصول اقدام کرد.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه فعالیت در عرصۀ صنایع دستی به‌دلیل بوم‌آورد و در دسترس بودن مواد اولیه، ارزش افزودۀ بالایی دارد، افزود: رونق تولیدات مس، فرش و پته در کرمان، به‌دلیل استفاده از مصالح بومی بوده که بها دادن مجدد به این تولیدات می‌تواند ما را به خودکفایی برساند.

عالم‌زاده خاطرنشان کرد: رونق صنایع دستی می‌تواند نقش و تأثیر فراوانی در رشد اقتصادی هر شهر و جامعه‌ای داشته باشد و صادرات محصولات آن، ارزش افزوده مضاعفی را ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: شهرداری کرمان همچنین در زمینۀ حمایت از فعالان صنایع دستی با مشارکت در بازاریابی تولیدات آن‌ها به راه‌اندازی پویش های مختلف فروش و ساخت مستندهای مختلف ازجمله مستند پته کرمان اقدام کرده است.

عالم زاده  با اشاره به تلاش برای معرفی فرش کرمان، خاطرنشان کرد: شهرداری همچنین با اداره‌کل میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی استان جهت ثبت کرمان به‌عنوان شهر ملی صنایع دستی، مشارکت داشته که موجب جذب کمک‌های کشوری و فراهم‌سازی زمینۀ ثبت جهانی کرمان به‌عنوان شهر صنایع دستی می‌شود.

شهردار کرمان با اشاره به راه‌اندازی بازارچه‌های محلی، باززنده‌سازی و راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی ‘قلعه‌محمود’ با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی استان، بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های صنایع دستی کشور با عنوان ‘دست‌آفرین’ با همکاری صندوق ملی کارآفرینی و شهرداری کرمان، ظرف روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد که راه‌اندازی این فروشگاه به فروش بیشتر تولیدات صنایع دستی و تبادل آثار در سطح ملی و تقویت بازار صنایع دستی کرمان کمک خواهد کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=72612
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.