رییس اتاق بازرگانی استان کرمان تاکید کرد:


آب مصرفی در حوزه کشاورزی با تولید ناخالص تناسب ندارد

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: محدودیت منابع آب ایجاب می‌کند به سمت کشاورزی مدرن برویم چراکه ۹۴ درصد آب استان کرمان در بخش کشاورزی مصرف می شود و از نظر ما تناسبی با تولید و سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی استان ندارد.

به گزارش «کرمان‌نو» به نقل از ایسنا، سیدمهدی طبیب زاده صبح امروز ۱۸ شهریورماه در گردهمایی روسای کمیسیون های کشاورزی اتاق بازرگانی سراسر کشور در کرمان اظهار کرد: کرمان قطب مهمی از کشاورزی کشور است و در سال گذشته بیشترین صادرات محصولات کشاورزی بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار مربوط به پسته بوده و تنوع اقلیم فرصت های خوبی در اختیار استان گذاشته و روند بهبود کشاورزی در کرمان به خوبی طی شده است.

وی با اشاره به اینکه شاید بیشترین سطح گلخانه های مدرن کشور در استان کرمان وجود دارد، افزود: محدودیت منابع آب ایجاب می کند به سمت کشاورزی مدرن برویم؛ ۹۴ درصد آب استان کرمان در بخش کشاورزی مصرف می شود و از نظر ما تناسبی با تولید و سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی استان ندارد و در مجموع ۲۸ تا ۳۰ درصد، سهم کشاورزی در جی دی پی استان است.

طبیب زاده با تاکید بر لزوم حرکت به سمت کشاورزی مدرن و با بهره وری بالا و تولید محصولات با ارزش بالا در شرایط فعلی، تصریح کرد: اگر بخش کشاورزی سهم موثری در اشتغال و تامین نسبی امنیت غذایی کشور نداشت، شاید بخش غیراقتصادی کشور باشد و اتاق بازرگانی این رویکرد را دارد که کشاورزی، بخش غیرقابل انکار در این حوزه هاست(اشتغال و امنیت غذایی) و وقتی بهره وری مطرح می شود، بحث ما کشاورزی مدرن است و اینکه براساس الگوی کشت و آمایش سرزمینی صورت بگیرد تا با انباشت برخی محصولات در فصل هایی از سال مواجه نشویم و تمرکز اتاق بر این است که چگونه می شود کشاورزی استان کرمان و کشور را به بخش اقتصادی بزرگی تبدیل کرد که داده با ستانده تناسب داشته باشد؟

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان بیان کرد: سعی داریم توسعه را به سمت محصولات با ارزش افزوده بالا سوق داده و آب گران را صادر نکنیم و در این راستا توسعه گلخانه های مدرن را در دستور کار قرار داده ایم.

وی افزود: دنبال کشاورزی هستیم که به ازای هر مترمکعب آب بازدهی بیشتری داشته باشد. در حال حاضر هر مترمکعب آب از محل طرح انتقال آب از خلیج فارس ۷۰ هزار تومان است و ما به دنبال توسعه و ترویج بهره وری در کشاورزی و آموزش مهارت در این بخش هستیم.

طبیب زاده در پایان با اشاره به اینکه در تولید بذر هیبریدی کشور ما کاملا وابسته است، گفت: برنامه ریزی شده سال آینده ۱۰ درصد بذر هیبریدی در استان کرمان تولید شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76424
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.