معاون دامپزشکی کرمان:


۳ میلیون رأس دام کرمان علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان از واکسیناسیون بیش از سه میلیون رأس دام استان کرمان علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک خبر داد.

به گزارش کرمان نو به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، صدیقه کاظمی نیا اعلام کرد: از ابتدای سال جاری با تأمین واکسن مورد نیاز بیش از سه میلیون رأس دام سبک استان برعلیه این بیماری به صورت کاملاً رایگان واکسینه شده اند.

کاظمی نیا اعلام کرد: طرح واکسیناسیون عمومی و رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک با حداکثر پوشش صد در صد در جمعیت دام سبک (گوسفند و بز) استان به پایان رسید که در اجرای این طرح از توان و ظرفیت بخش خصوصی و دولتی استان استفاده شد.

وی گفت: همگام با برنامه جهانی کنترل و ریشه‌کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک و با توجه به هدف‌گذاری سازمان دامپزشکی کشور در راستای به صفر رساندن رخدادهای بالینی این بیماری در کشور، مقرر شد واکسیناسیون علیه این بیماری به مدت سه سال متوالی صورت پذیرد.

کاظمی نیا در بیان اصلی‌ترین اهداف اجرای این طرح، چنین گفت: کاهش کانون‌های بیماری و زمینه سازی شرایط لازم برای ریشه‌کنی آن در سال‌های آینده از جمله اهداف اجرای این طرح می‌باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار گوسفند و بز است، این بیماری قابلیت سرایت از دام اهلی به حیات وحش را نیز دارا ست و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند و در صورت بروز باعث خسارات و تلفات شدیدی در حیات وحش می‌شود.

کاظمی نیا با بیان اینکه میزان تلفات این بیماری در دام‌های جوان و حساس بیشتر است، اعلام کرد: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه بروز پیدا می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی به‌صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری و نیز کنترل حمل و نقل دام و جلوگیری از جابجایی گله‌های مبتلا و مشکوک را از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری اعلام کرد.

وی گفت: دامداران درصورت بروز بیماری برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری باید از جابه جا کردن دام خودداری کرده و اقدامات قرنطینه را اجرا کنند.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا است که نشخوار کنندگان کوچک را درگیر می‌کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=77195
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.