خط ریلی صادرات اسید از رفسنجان به بندرعباس با ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار افتتاح شد

همزمان با دهه مبارک فجر، پروژه خطوط ریلی تازه احداث مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به بندرعباس برای حمل اسید سولفوریک که اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال برای آن صرف شده به بهره برداری رسید.

همزمان با دهه مبارک فجر، پروژه خطوط ریلی تازه احداث مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به بندرعباس برای حمل اسید سولفوریک که اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال برای آن صرف شده به بهره برداری رسید.

به گزارش کرمان به نقل از روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، این طرح عصر روز گذشته با حضور مدیرکل راه آهن استان هرمزگان و جمعی از مدیران و مجریان شرکت ملی صنایع مس ایران مورد بهره برداری قرار گرفت.

مجری پ‍روژه زیرساخت‌های انتقال اسید شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه پروژه طرح جامع انتقال، ذخیره سازی و صادرات اسید سولفوریک در ۲ بخش اصلی طراحی و اجرا شد گفت: بخش اول این است که محصول اسید را به پایانه صادراتی بندرعباس برسانیم که در این زمینه پروژه زیرساخت حمل ریلی را داریم، همچنین بخش دوم نیز شامل نگهداری و صادرات اسید می شود.

پیمان ابروان افزود: در بخش نخست طرح که شامل امکانات حمل و نقل ریلی و جاده ای اسید سولفوریک است با سرمایه گذاری یک هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال و ۸۸۵ هزار یورو انجام گرفته است.

وی عنوان کرد: در بخش نخست طرح، احداث خطوط ریلی، ساخت ۱۰۰ دستگاه واگن مخزن‌دار با ظرفیت حمل ۶۵.۵ تن اسید سولفوریک به ازای هر واگن و ساخت ۲۰۰ دستگاه ایزوتانک با ظرفیت حمل ۲۴ تن به ازای هر دستگاه از طریق خطوط جاده ای و ظرفیت حمل ۳۴ تن به ازای هر دستگاه از طریق خطوط ریلی را داشتیم که با این پروژه‌ها می توانیم محصول اسید را به بندرعباس انتقال دهیم.

ابروان ادامه داد: در بخش دوم طرح برای ایجاد مخازن ذخیره سازی و صادرات در بندرعباس با هزینه ۹۰۰ میلیارد ریال و ۱۲.۵ میلیون یورو هشت مخزن ذخیره اسید سولفوریک هر کدام به ظرفیت ۱۴ هزار تن و مجموع ۱۱۲ هزار تن آماده‌سازی شد که در نهایت با خط لوله مخصوص و ۱۲ اینچی برای بارگیری به کشتی صادراتی اقدام می شود.

مجری پ‍روژه زیرساخت‌های انتقال اسید شرکت ملی صنایع مس ایران اضافه کرد: این پروژه در مجموع با سرمایه گذاری ریالی و ارزی به ارزش ۶ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی کامل برای ۶۰ نفر انجام گرفته است.

مدیر امور لجستیگ مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز گفت: روزانه حدود هزار و ۸۰۰  تن اسید در این مجتمع تولید می شود که به همین میزان این اسید روزانه به بندرعباس منتقل می شود.

حسین رضایی افزود: قرار است در برنامه سه ساله یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن اسید تولیدی در سرچشمه به بندرعباس انتقال داده شود که بخشی صادر و بخشی نیز برای تولید اسید فسفریک و کود شیمیایی فسفاته استفاده می شود.

به گفته وی پس از ساخت زیرساخت ریلی، قابلیت بهره برداری آن به تایید راه آهن جمهوری اسلامی ایران رسید و بعد از تایید آن، ضرورت داشت که این تاسیسات مورد تست قرار گیرد که این مهم نیز انجام شد.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=84838
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.