مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان:


زمینه حضور تعزیه‌خوانان سراسر کشور در سوگواره ملی ده‌زیار فراهم شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: زمینه حضور بیشتر تعزیه‌خوانان سراسر کشور در سوگواره ملی ده‌زیار فراهم شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، محسن روحی در حاشیه برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آیین ایرانی اسلامی تعزیه خوانی جایگاه ویژه‌ای را در کشور، فرهنگ و سنت ما دارد اظهار داشت: در استان کرمان نیز این هنر از جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به سابقه درخشان روستای ده زیار در بحث تعزیه و تعزیه‌خوانی بیان کرد: تعزیه خوانی ابراز ارادت هنرمندانه به ساحت امام حسین (ع) و اهل‌بیت (ع) است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به نهمین دوره سوگواره ملی تعزیه ده زیار اشاره کرد و گفت: امیدوار هستم که برگزاری این سوگواره در سال‌های آینده استمرار داشته و با تقویت آن در خدمت هنرمندان تعزیه خوان بیشتری از سراسر کشور در این سوگواره باشیم.
وی با اشاره به نقش این سوگواره در ارتقای سطح کیفی تعزیه استان بیان کرد: حضور هنرمندان و تعزیه خوانان مطرح کشوری در استان کرمان و ارتباطی که این هنرمندان با هم می‌گیرند به تقویت هر چه بیشتر تعزیه در استان کمک خواهد کرد.
روحی با اشاره به لزوم برگزاری جلساتی با متولیان این حوزه، دستگاه‌های مشارکت کننده به ویژه مسئولان هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار بیان کرد: بررسی اقدامات انجام شده تا کنون، شناسایی نیازها و هم افزایی و مشارکت نهادهای و دستگاه‌ها در راستای برگزاری هر چه بهتر این سوگواره در سال‌های آینده باید انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه مشارکت و هم‌افزایی دستگاه‌ها برای حل مشکلات نباید از جنبه مردمی بودن این سوگواره ملی بکاهد گفت: از سال‌های گذشته و از زمان اجداد ما، نگاه به هنر تعزیه مردمی بوده و این هنر باید مردمی باقی بماند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه قرار نیست که این فضا دولتی شده و باید مردمی باقی بماند و مردمی اداره شود ادامه داد: البته مردمی برگزاری شدن این مراسم هم با برکت همراه است.
وی با اشاره به اینکه مردم با همان روحیه و ارادتی که برای امام حسین (ع) عزاداری کرده و خیمه عزا می‌زنند، با همان روحیه مجلس تعزیه برگزار می‌کنند افزود: مردم ده زیار در واقع میزبان این رویداد ملی هستند.
روحی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان هم آمادگی دارد تا برای برگزاری این سوگواره کمک کرده و نقش خودمان را ایفا کنیم گفت: از برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده زیار در سال‌های آینده استقبال می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه جنبه مردمی و معنویت این سوگواره باید حفظ شود و نگاه خود مردم روستاهم این است افزود: امیدواریم که این روحیه باقیمانده و الگویی برای برگزاری بقیه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی باشد.


لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=89506
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.