رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان خبر داد


تحقیق بر روی بیماری‌های تأثیرگذار بر پسته

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان گفت: برای نخستین بار در کشور بر روی بیماری‌های تأثیرگذار بر روی پسته در حال تحقیق هستیم؛ نام یکی از این بیماری‌ها گموز (شیره سیاه) است که حتی درخت ۵۰ ساله پسته را از بین می‌برد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، به مناسبت گرامیداشت سالگرد شهادت دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید، کانون بسیج اساتید دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان با همکاری مدیریت فناوری و مرکز رشد دانشگاه تور فناوری بازدید از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان ویژه اساتید دانشگاه‌های شهرستان رفسنجان را برگزار کرد.

در این بازدید که شامگاه سه شنبه 31 خرداد و با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، گلخانه و مزرعه دانشکده کشاورزی، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، واحدهای فناور مرکز رشد دانشگاه مستقر در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان شامل کارخانه رمز ارز، کارخانه فروکروم و واحد فناور ریشه گستر ویرا و در انتها خانه حاج آقاعلی مورد بازدید قرار گرفت.

گلخانه و مزرعه دانشکده کشاورزی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان در زمینی به مساحت ۴ هکتار شامل ۷ قطعه ۲۵۰۰ مترمربعی برای کاشت گیاهان در راستای درآمدزایی و انجام امور تحقیقاتی، پژوهشی مورد استفاده قرار می گیرد. پرورش نهال پسته، گلرنگ، آفتابگردان، کتان روغنی از مهم ترین انواع گیاهان این مرکز است.

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان با دارا بودن آزمایشگاه های کروماتوگرافی یونی، نمونه گیری از مواد آلی، ترکیبات مختلف کشاورزی و معدنی، مواد نانو و … در امور تحقیقاتی و علوم زیستی انجام داده‌ و در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ولی‌عصر(عج) از کامل‌ترین و مجهزترین و به روزترین مراکز در استان است که با آنالیز مواد و ترکیبات گوناگون سهم بسزایی در امور پژوهشی داشته است.

تحقیق بر روی بیماری‌های تأثیرگذار بر روی پسته

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان در حاشیه این تور فناوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور بر روی بیماری های تأثیرگذار بر روی پسته در حال تحقیق هستیم نام این بیماری گموز ( شیره سیاه) است که حتی درخت ۵۰ ساله پسته را از بین می برد.

روح الله صابری افزود: تولید نهال، کاری راحت است امّا گاهی اوقات ممکن است آفت هایی موجب از بین رفتن درختانی با قدمت ۲۰ سال به بالا شوند لذا کاشت نهال باید بر پایه اصول علمی و مقاوم به آلودگی و آفت، سرما و گرما و دیگر شرایط باشد.

وی ادامه داد: تصمیم گرفتیم که نهالی تولید کنیم تا زمانی که به باغ جهت رشد انتقال می یابد عاری از هر گونه آفت باشد و نسبت به بیماری ها و آفت های باغ نیز مقاومت نشان دهد. لذا با تحقیقاتی که انجام دادیم عوامل بیولوژیکی شناسایی شدند و با استقرار باکتری خاص و قارچ مفید روی نهال پسته مانع نفوذ آلودگی و آفت به درخت می شود.

به گفته وی، عملاً نهالی در حال تولید است که وقتی به باغ انتقال پیدا می کند نسبت به بیماری ها مقاوم است و این تکنولوژی را سعی کردیم در سال جاری توسعه دهیم و بر روی نهال های مختلف انجام شود.

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان بیان کرد: اینک بر روی ۶۰ هزار نهال پسته تحقیقات در حال انجام است و قصد داریم بر روی ۴۰۰ هزار نهال پسته تحقیات انجام  و به کشاورز تحویل دهیم.

صابری افزود: تصمیم داریم نهال های خاصی را تولید و به طبیعت عرضه کنیم که منحصر به فرد و دارای طعم مطلوب، راندمان در تولید میوه را بالا ببرد و نسبت به شرایط سخت محیطی مقاوم باشد.

تلاش برای تولید بهترین بذرهای پایه ای مقاوم به شرایط سخت پسته

مدیر مزرعه آموزشی دانشکده کشاورزی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان نیز گفت: این مزرعه دارای ۴ هکتار مساحت است که در ۲ هکتار آن فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی در قالب تحصیلات تکمیلی در بُعد زراعی انجام می شود.

واحد باقری افزود: در این مزرعه کلکسیون های زیتون، انار و پسته را داریم که در حوزه انار، کل ژنتیک های انار در سراسر کشور را در این کلکسیون گردآوری کردیم و بر روی آن ها کار تحقیقاتی می شود.

وی بیان کرد: در کلکسیون پسته نیز بذرهای پایه ای  از کشورهای همسایه و آسیایی را آورده و کشت می دهیم تا بتوانیم بهترین بذرهای پایه ای و بذرهای هیبریدی مقاوم به شرایط سخت را تولید کنیم.

مدیر مزرعه آموزشی دانشکده کشاورزی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر کار تحقیقاتی بر روی گل های لیلیوم و رُز در حال انجام است تا بتوانیم خروجی موثری در سال دانش بنیان پیدا کنیم و با تولید انبوه این گیاهان بدون آفت، درآمدزایی و خلق ثروت صورت گیرد.

وی افزود: در ۵ هزار مترمربع از این مزرعه گلخانه ای با ارتفاع کوتاه ایجاد شده و هدف تحقیات نیز درآمدزایی و کمک به کشاورزان است.

فعالیت و تحقیقات به‌نژادی بر روی گیاه کتان در دانشکده کشاورزی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان

عضو هیئت علمی گروه ژنتیک و تولید گیاهی دانشکده کشاورزی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان نیز گفت: فعالیت و تحقیقات به‌نژادی بر روی گیاه کتان در این دانشکده در حال انجام است، این گیاه در بین سایر گیاهان تنها گیاهی است که دارای ۵۰ درصد روغن امگاتری است و در داروخانه ها این روغن در قالب کپسول های دارویی و مکمل غذایی به فروش می رسد.

علی اکبر محمدی میریک افزود: از آن جایی که این روغن به دست آمده از گیاه کتان بیش از ۵۰ درصد روغن  اُمگا تری را داراست و تنها جایگزین روغن ماهی و برای بسیاری از درد ها از جمله درد مفاصل مفید است، تصمیم داریم با کاهش اُمگاتری موجود در این گیاه بتوان آن روغن را در آشپزی هم به کار برد زیرا این روغن با درصد بالای امگاتری قابلیت حرارت دیدن را ندارد.

وی بیان کرد: ۹ سال است که کار تحقیقاتی بر روی این گیاه در حال انجام است تا بتوان با ادغام رقم های این گیاه، رقمی از دانه های روغنی تولید شود تا  بتوانیم ۵۰ درصد از دانه های روغنی را در داخل تولید کنیم و از بیگانگان بی نیاز شویم.

مطالعات ژنتیکی بر روی گیاه گندم

عضو هیئت علمی گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشکده کشاورزی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان نیز گفت: از جمله بیماری های گیاه گندم بیماری پاخوره است که از سال ۹۳ تا کنون مطالعات ژنتیکی بر روی این گیاه تا کنون انجام شده است.

حسین دشتی بیان کرد: برای این کار هزار ژنتیک را از دانشکده کشاورزی واحد کرج به رفسنجان آوردیم و کشت کردیم. از بین آنها تعدادی را جهت خالص سازی انتخاب کردیم و سال بعد ارزیابی ها نسبت به بیماری پاخوره گندم در مناطقی که بارندگی زیاد است و خسارت وارد می سازد  صورت گرفت و تحقیقات و مطالعات انجام شد.

دشتی با اشاره به اینکه پروژه اصلاح ژنتیک بر روی گیاه گندم از سال ۹۳ تا کنون انجام شد ادامه داد: انتظار داریم از بین تلاقی های گندم، یک سری ژنتیک های مفید از ارقام بهتر را انتخاب و جهت توسعه کشت به کشاورزان ارائه دهیم.

راه‌اندازی مجدد کارخانه فروکروم

پس از بازدید از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، بازدید از واحدهای تولیدی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان انجام شد.پس از بازدید کوتاهی از مزرعه ماینر که در حال حاضر غیرفعال است، مجموعه فروکروم بازدید شد.

به گفته مدیر تولید این مجموعه، کارخانه فروکروم دارای سه کوره بوده که هر کوره ۲۰ هزار تن فروکروم در سال تولید می‌کنند که در مجموع ظرفیت تولید آن ۶۰ هزار تن است و ۳۰۰ نفر اشتغالزایی دارد. فاز توسعه این کارخانه تولید فولاد ضدزنگ است که از خام‌فروشی فروکروم جلوگیری شود.

در حال حاضر کارخانه فروکروم به‌دلیل کمبود مواد اولیه تعطیل است و قرار است مواد از معادن اسفندقه تأمین و دوباره شروع به کار کند.

تولید سالانه ۵۰۰ تن کودهای زیستی دانش‌بنیان

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه ولیعصر(عج) در حوزه تولید کود شیمیایی در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان مستقر است.

صداقتی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان دانشگاه ولی‌عصر(عج) اظهار کرد: در زمینه تولید کودهای زیستی بر اساس قارچ و باکتری‌هایی که در طبیعت هستند از سال ۹۷ در مرکز رشد دانشگاه شروع به کار کردیم و دو سال در منطقه ویژه مستقر شدیم و هشت ماه پروانه گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی خاک را شورتر می‌کند، توضیح داد: کاری که کردیم، دنبال محصولی بودیم که برای مصرف‌کننده سالم باشد و به خاک آسیب نرساند. بنابراین از ۲۰ سال قبل کارهای تحقیقاتی روی قارچ‌های مفید انجام دادیم.

وی شعار شرکت را «از طبیعت به طبیعت و برای سلامت» دانست و گفت: سالانه چند صدهزار قارچ‌کش استفاده می‌کنیم. در سیستم ما بعضی از باکتری و قارچ‌ها قابلیت کنترل بیماری‌های قارچی را دارند. مجموعه کودهای ما هم خاصیت کنترل بیولوژیک‌ها و آفات هم خاصیت رشدی و جذب عناصر غذایی را دارند.

وی عنوان کرد: سالانه حدود ۵۰۰ تن کود زیستی انواع مختلف تولید می‌کنیم. ضمن اینکه در دوران کرونا نسبت به تولید الکل ورود کردیم.

معرفی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان به‌عنوان قطب اقتصادی استان کرمان

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان نیز در حاشیه بازدید خبرنگاران از واحدهای منطقه ویژه، اظهار کرد: با معرفی که از منطقه ویژه رفسنجان صورت گرفته سرمایه‌گذاران زیادی جذب شده‌اند و طی هشت ماه اخیر حدود یک‌هزار هکتار واگذاری داشتیم.

روح‌الله بهرام‌شاهی افزود: مدل‌های اقتصادی مختلفی طراحی کردیم ازجمله مدل‌های بومی و در آینده نه چندان دور منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان به‌عنوان قطب اقتصادی استان معرفی خواهد شد.

وی بیان کرد: رابطه بین صنعت و دانشگاه باید بیشتر شود چراکه هرچه این ارتباط قوی‌تر شود در توسعه و پیشرفت و موفقیت صنایع اثرگذار خواهد بود.


لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=90285
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.