همایش محوری هفته قوه قضاییه در کرمان برگزار شد

همایش بزرگ و محوری هفته قوه قضاییه به مناسبت گرامیداشت این هفته امروز (پنجشنبه) با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری در تالار دانشگاه فرهنگیان کرمان برگزار شد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در همایش بزرگ و محوری هفته قوه قضاییه گفت: در رابطه با قضاوت، در متون دینی ما مفاهیم مهم و دقیقی وجود دارد و جایگاه قضا در برخی ابواب فقه به صورت مستقیم و در بخش هایی نیز به صورت غیرمستقیم مطرح شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی با اشاره به اینکه قضاوت جایگاه ویژه ای در ادیان الهی و عقل بشر دارد و از ذات و نهاد انسان می جوشد، تاکید کرد: قضاوت و داوری برای احقاق حق و ابطال باطل از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه خدمات دستگاه قضایی بخش قابل توجهی از روابط اجتماعی انسان ها را بویژه در جایی که زیاده خواهی توسط شخص یا گروهی صورت می گیرد را شامل می شود اظهار داشت: دستگاه قضایی تلاش می کند آرامش و آسایش را به جامعه برگردانده و از آن حفاظت و حراست کند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه دانش و علم، اجرای عدالت و عقل و عقلانیت از ابزار مهم دستگاه قضایی برای تحقق عدالت است، عنوان کرد: حکمی که براساس این موارد صادر می شود، منطبق با حق است.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی یادآور شد: قاضی با دانش، فهم، زیرکی و توان خود تلاش می کند که به حق برسد و براساس آن حکم کند و سعی دارد که وقتی طرفین دعوا به دستگاه قضایی مراجعه می کنند، عدالت درباره آنها به صورت کامل اجرا شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: در استان کرمان شخصیت های فراوانی وجود دارد که دانش قضایی بالایی دارند و احکامی را با رعایت همه مسائل و جهات شرعی صادر و تلاش کرده اند مردم زمانی با ظلمی مواجه شدند، با خیال راحت پرونده خود را به دست دستگاه قضایی ارجاع دهند.

استاندار کرمان: عدالت باید به گفتمان و خواست عمومی تبدیل شود 

استاندار کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه عدالت باید تبدیل به یک گفتمان و خواست عمومی در جامعه شود، گفت: این موضوع باید در سطح عمومی و نخبگانی به یک گفتمان و خواست عمومی تبدیل شود زیرا اجرای عدالت کار بسیار دشواری است و شاید برخی افراد به سادگی تن به اجرای عدالت ندهند.

محمدمهدی فداکار با اشاره به این مطلب که رفع خصومت یکی از وظایف ذاتی قاضی است، تاکید کرد: حاکمیت بر جان و مال مردم در اختیار قاضی قرار گرفته است و این امر در حقیقت جایگاه انبیا است که در دوران غیبت از سوی ولی فقیه به قضات واگذار شده که نشان می دهد وظیفه سنگینی بر عهده قضات قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم به صورت فطری به سوی عدالت تمایل دارند، اظهار داشت: اجرای عدالت مانع از تبعیض شده و از ظلم کردن و ظلم پذیری جلوگیری می کند.

استاندار کرمان بااشاره به این مطلب که شاید بخشی از اصحاب قدرت و ثروت میانه ای با اجرای عدالت نداشته باشند، تاکید کرد: دستگاه قضایی، ملجاء اجرای عدالت است و رسیدگی روزانه به دو هزار پرونده در دستگاه قضایی، عدد بزرگی است که زحمات کارکنان اداری و قضایی دستگاه قضایی استان کرمان را نشان می دهد.

فداکار ادامه داد: از مهمترین نتایج اجرای عدالت، تحقق امنیت پایدار است، زیرا با تحقق عدالت، امنیت و توسعه در جامعه محقق خواهد شد زیرا اگر در جامعه رانت و بی عدالتی وجود داشته باشد، توسعه محقق نخواهد شد.

وی به اجرای طرح اقتصادی اخیر نیز اشاره و بیان کرد: یکی از مزایای این اقدام، حذف رانت هایی بود که به بخشی از افراد پرداخت می شد.

استاندار کرمان، پیشگیری از وقوع جرم را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر در حوزه پیشگیری موفق عمل کنیم، بار ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی کاهش می یابد.

فداکار اظهارداشت: نظارت بر دستگاه های دولتی از وظایف دستگاه قضایی است که باید اجرایی شود زیرا معتقدیم با همراهی دستگاه های نظارتی و اجرایی کارها با قدرت پیش خواهد رفت و به سالم سازی محیط در مسیر اجرا کمک می کند.

سند تحول قضایی، دستگاه قضایی قدرتمند و توانمند را محقق می سازد 

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که دستگاه قضایی سالم، مقتدر و در تراز انقلاب و مردم، آرزوی همه ماست، گفت: برای ایجاد یک دستگاه قضایی قدرتمند و توانمند باید اجزای درونی دستگاه قضایی اعم از قانون، قضات، تشکیلات، صیانت ها، نظارت ها و حفاظت ها را مورد توجه قرار داد و تقویت کرد که در طرح تحول قضایی به بسیاری از این موضوعات پرداخته شده است.

حجت الاسلام  موسی غضنفرآبادی، توجه به وضعیت معیشتی کارکنان اداری و قضایی را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: شأن قضات و کارمندان دستگاه قضایی باید حفظ شود زیرا این افراد نقش بسیار بسیار محوری بر عهده دارند.

وی با اشاره به تعاملات بسیار خوب موجود بین دستگاه قضایی استان کرمان با قوه مجریه و مقننه، خاطرنشان کرد: تعاملات قوه قضاییه با حفظ استقلال قوا با قوه مجریه و مقننه، در بسیاری از حوزه ها راهگشا خواهد بود.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان بر حفظ احترام متقابل در مجموعه قضایی تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی دستگاه قضایی باید درباره شیطنت های رسانه ای که ایجاد می شود، بسیار مراقبت کند.

وی با اشاره به لزوم توجه به امنیت اقتصادی و حمایت از سرمایه گذاری، عنوان کرد: در ابتدا باید بدانیم آیا سرمایه گذار محترم است یا اینکه بگوییم زالوصف، خوشگذران و پولدار است؟

حجت الاسلام غضنفر آبادی بر دقت در پرونده ها تاکید کرد و گفت: امروز برخی نفوذیها در صدد هستند که سرمایه گذار و سرمایه گذاری را له کنند و در دستگاه قضایی باید در این حوزه مراقبت های لازم را انجام داد تا از خروج سرمایه ها جلوگیری شود.

 دستگاه قضایی به الگویی بسیار بزرگ برای دیگر کشورها تبدیل شده است

رییس کل دادگستری استان کرمان نیز گفت: دستگاه قضایی به الگویی بسیار بزرگ و موفق برای کشورهای اسلامی و غیراسلامی تبدیل شده است و امروز افتخار داریم که با بهره گیری از آیات و روایات و فرهنگ اصیل اسلامی یک قوه قضاییه مقتدر داریم.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: امروز به حمدالله به برکت خون شهدا و هدایت ها، رهبری ها و راهنمایی های امامین انقلاب اسلامی، دستاوردهای بسیار بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است.

وی به دستاوردهای قضایی جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر انسان های عالم، فرهیخته، پرتلاش و دانشمند در دستگاه قضایی استان کرمان، فعالیت دارند و قوه قضاییه در کنار نیروی انسانی ارزشمند خود با بهره گیری از فناوری اطلاعات توانسته قوه قضاییه هوشمند را معرفی نماید و البته هنوز تا رسیدن به قوه قضاییه مطلوب فاصله داریم اما اقدامات انجام شده، نشان دهنده این است که تلاش ها در مسیر آرمان های موجود است تا با تحقق این ارزش ها به آرامش و امنیت بیشتر مردم دست یابیم.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان، رضایتمندی مردم را از محورهای اصلی در دستگاه قضایی دانست و تاکید کرد: گلایه مندی های مردم به حق است و باید تمام تلاش خود را به کار گیریم که این گلایه ها به حداقل ممکن کاهش یابد.

وی به اقدامات انجام شده برای مستندسازی تاریخ عدلیه در استان کرمان اشاره و بیان کرد: در این همایش از کتاب تاریخ عدلیه استان کرمان رونمایی می گردد و این کتاب در دسترس علاقه مندان خواهد بود می توانند از ان بهره برداری کنند.

تحقق ۹۳ درصدی ابلاغ الکترونیک پرونده های قضایی در استان کرمان 

معاون قضایی و فناوری اطلاعات دادگستری کل کرمان نیز گفت: علی رغم افزایش ورودی ۱۳ درصدی پرونده ها به دستگاه قضایی این استان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، میانگین رسیدگی ها از ۸۹ روز به ۸۱ روز کاهش یافته است و این در حالی است که هدف تعیینی در برنامه ششم تا پایان سال ۱۴۰۰،  ۹۹ روز بوده است.

مهدی بخشی افزود: در بخش ابلاغ الکترونیک نیز هدف تعیینی در برنامه توسعه ۵۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۰ بوده است که تاکنون ۹۲ درصد محقق شده است و استان کرمان در این زمینه ۴۲ درصد جلوتر از برنامه حرکت کرده است.

وی اظهارداشت: براساس برنامه توسعه، میزان پرونده های منتهی به صلح و سازش در استان کرمان ۲۲ درصد تعیین شده بود که این میزان در استان کرمان به ۴۵ درصد رسیده است.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان خاطرنشان کرد: براساس تلاش کارکنان اداری و قضایی استان کرمان، تعداد پرونده های مختومه در سال گذشته با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن روبرو بوده است.


لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=90379
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.