نزدیک به یک سال از آمدن شورایشهر ششم کرمان میگذرد و تنها پروژه مهم عمرانی که در این دوره شروع شده یعنی اصلاح هندسی میدان بیرمآباد، با اعتراض و انتقاد زیادی همراه بوده است.
به گزارش کرماننو بعد از شروع کار عمرانی ، شورای ترافیک استان طراحی میدان را اصلاح کرد و ۳۱ خرداد طرح جدید میدان بیرم آباد به تصویب رسید.
واکنشها هنوز هم ادامه دارد خصوصا از طرف مردم سرآسیاب، این روزها ویدیوهای زیادی از ترافیک های نسبتا سنگین میدان بیرماباد در ساعات پیک ترافیک هم منتشر میشود و عدهای معتقدند این طرح وضعیت را بدتر کرده است.
رضا ناصری معمار و مدرس دانشگاه ، در صفحۀ شخصی خود در اینستاگرام، طرح فعلی را نامناسب و دارای ایرادات جدی دانست و با ذکر دلایل متعدد تصریح کرد: «طرح در دست اجرا، تاثیر محسوسی در کاهش میزان تصادفات نخواهد داشت.»
وی معتقد است: «طرح در حال اجرا، بیهودهکاری و تنها وانمود کردن به انجام کار است و ضعف جدی بدنۀ کارشناسیِ دولتی را نشان میدهد.»
میرحسینی کارشناس ترافیک و عضو شورای ترافیک استان در میزگردی که شهرداری کرمان در این رابطه تشکیل داده بود، در دفاع از این طرح گفت: «طرح میدان بیرمآباد که در دست اجراست سابقۀ سهچهارساله دارد که بهصورت رفتوبرگشتی بین کارگروه تخصصی شهرداری کرمان و شورای ترافیک استان بررسی و بازنگری شده و نهایتاً به طرحی که در حال اجراست، رسیده است. موضوع اصلی در تعریف مسئله این بود که این نقطه گره ترافیکی نیست و مشکل ظرفیتی ندارد.»
در این میزگرد نیماجهانبین معمار و استاد دانشگاه به طرح میدان بیرم آباد انتقاداتی وارد کرد گفت : «میدان بیرمآباد بهعنوان ثروت یگانهای در جیب مردم کرمان است و تصمیمگیری در مورد آن باید با احتیاط فراوان و در نظر گرفتن جنبههای مختلف باشد، قاعدتاً مسئله میدان «بیرمآباد» ابعاد مختلفی دارد که به نظر نمیرسد طرح موجود به همۀ این ابعاد نگاه داشته باشد.»
اما نتیجه این نشست اصلاحی در طراحی میدان بیرمآباد در پی نداشت.
اجرای این پروژه ترافیکی حتی در شورای شهر و شهرداری کرمان که مجری این طرح است هم منتقدان جدی دارد. منصور ایرانمنش رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در یک مصاحبه با فردای کرمان گفته بود:« اگر نظر شخصی بنده را بخواهید باید بگویم صلاح نیست فعلا آن بخش از طرح، که ورودی منطقۀ سرآسیاب را جابهجا میکند، اجرا شود. اما به هر حال، تصویب و اجرای پروژهها روند قانونی مشخصی دارد و این طرح هم این روند را طی کرده و وجاهت قانونی دارد.»
اما حکاکزاده کارشناس حملونقل ترافیک شهری که تا سال ۹۵ رئیس شورای ترافیک استان نیز بوده است برعکس این نظر را دارد و معتقد است بستن ورودی سرآسیاب برای جلوگیری از تصادفات ضروری است. حکاکزاده علت ایجاد ترافیکهای سنگین پس از شروع عملیات عمرانی در میدان را اینگونه تشریح کرد:« معمولا وقتی به تازگی یک طرح ترافیکی اجرا میشود یا در حال اجراست ترافیک بیشتر میشود چون مردم هنوز عادت ندارند و ضمنا طرح هم هنوز کامل اجرا نشده، در خصوص میدان بیرمآباد من شنیدم که پروژه فاضلاب هم همزمان در میدان جریان دارد، فکر میکنم بخشی از این شلوغی به مرور زمان کمتر شود.»
این کارشناس ترافیک معتقد است طرح میدان بیرمآباد ایراداتی دارد و باید به جای تنگ کردن دایره دور میدان ، خود میدان را بزرگتر میکردند و به کرماننو گفت:« میدانهایی با شرایط میدان بیرمآباد که اتصال گذرهای برون شهری به درون شهری است باید شعاع بزرگی داشته باشد تا بتواند ترافیک را به راحتی عبور دهد، خودرو وقتی وارد میدان میشود و میخواهد به جزیره مرکزی نزدیک شود و خودرویی که میخواهد از میدان خارج شود حرکات ضربدری دارند که در اینجور مواقع برای اصلاح هندسی و کاهش عرض میدان بهتر است جزیره مرکزی میدان را بزرگ کنند زیرا در این صورت نسبت حرکات ضربدری بهبود پیدا میکند.»
شهردار کرمان هم در یک رشته استوری در صفحه اینستاگرامش به طرح اصلاح هندسی میدان بیرمآباد واکنش نشان داد و گفت : «تنها مسیر برای تغییرات در طراحی میدان بیرمآباد مسیر شورای ترافیک، آنهم از طریق بحث عالمانه در مورد گزینههای پیشنهادیست ولاغیر. »
شعرباف حتی با کنایه نوشت: «در روزهای اخیر برخی حضرات که نگران رای آوردن در انتخاباتهای پیشرو هستند به بنده پیام دادند که هرچه سریعتر طرح را متوقف کنید اما به آقایان عرض کردم زیر بار بدعت غیرقانونی نخواهم رفت.»
حال با توجه به وضعیتی که این میدان دارد که گاهی یک ساعت دور زدن دور میدان را طولانی میکند و با توجه به موقعیت این میدان در نزدیکی به گلزار شهدا و نزدیک شدن به ماه محرم به نظر میرسد میدان بیرمآباد قرار است به یک چالش جدی برای مدیریت شهر کرمان تبدیل شود. مدیریتی که در کف سازی میدان ارگ و خیابان تجلی هم چالش دارد و به نظر نمیرسد بتواند در سالگرد روی کار آمدن شورای شهر ششم از دستاوردهایش بهرهبرداری کند.