مسئول دفتر منطقه‌ای جنوب شرق کشور مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی:


نباید اجازه ساخت و ساز در حریم قنوات داده شود

محمد محمدحسنی، مسئول دفتر منطقه‌ای جنوب شرق کشور مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی می‌گوید: باید در صورت تامین اعتبار، نقشه ریسک زیرساختی شهر کرمان آماده شود تا براساس این نقشه، دیگر اجازه ساخت و ساز در حریم قنوات داده نشود و ساختمان هایی که از گذشته نیز در این محدوده ها ساخته شده اند، مقاوم سازی شوند.

به گزارش کرمان نو، به نقل از ایسنا محمد حسنی درباره میزان کارهایی که در این راستا انجام شده می‌گوید: مثلا مطالعات ژئوتکنیکی در خصوص ساختمان‌های مرتفع انجام شده اما این مطالعات کفایت نمی‌کند و باید نقشه جامع خطرپذیری و ریسک شهرها را بر مبنای وجود قنوات و غارهایی که ناشی از برداشت آب های زیرزمینی بوده، تهیه کرد.
او بیان کرد: مطالعات کاملی در این خصوص انجام نشده و مطالعات پراکنده‌ای توسط دستگاه‌های مختلف انجام شده اما نقشه خطرپذیری برای ارائه به جامعه مهندسی، وجود ندارد.
پیش‌تر محمد برشان، رئیس هیئت مدیره مرکز قنات استان کرمان اعلام کرده بود که خاک کرمان تحمل ساخت‌و سازهای بلند مرتبه چون برج اول و پاسارگاد را ندارد و قبل از هر ساخت و سازی باید بررسی شود که آیا آن ساختمان، روی دالان قنات قرار می‌گیرد یا خیر و وضعیت آن دالان چگونه است؟
به گفته برشان در بلوار امیرکبیر در کوچه باغ بهرامی ساختمانی وجود دارد که ۲۰ سانتیمتر کج شده که دلیل آن عبور قناتی از زیر آن ساختمان است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=95004
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.