۹ ماه پس از مصوبه‌ی استاندار:


معدن مس “درآلو” به تعهداتش برای گازرسانی به روستای “شیرینک” عمل نکرد

از مصوبه استانداری کرمان در ارتباط با مشارکت معدن مس درآلو برای گازرسانی به منطقه شیرینک بیش از ۹ ماه می‌گذرد و به گفته مسئولان این معدن هنوز به تعهدات خود عمل نکرده است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از تسنیم، سردی هوا چند روزی است که بیش از روزهای دیگر در نقاط مختلف استان کرمان رخ نشان داده و اولین برف زمستانی بر پیکره استان کویری کرمان نشسته است و در این روزها مردم برخی از مناطق استان از نعمت گازرسانی بی‌بهره هستند.
روستای شیرینک بردسیر و روستاهای اطراف آن از جمله این روستاها هستند که با وجود قرار گرفتن در محدوده معدن مس درآلو به دلیل بالا بودن هزینه‌های گازرسانی به این منطقه، هنوز نتوانستند از این نعمت بهره‌مند شوند.
۱۴ اسفندماه سال گذشته بود که جلسه‌ای با مدیریت سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی، معاون امور عمرانی استانداری کرمان و با حضور میرصادقی، فرماندار وقت بردسیر، مسئولان شرکت گاز و مدیر معدن مس درآلو در دفتر معاون عمرانی استانداری در ارتباط با گازرسانی به منطقه شیرینک برگزار و در این جلسه مقرر شد با همکاری و مشارکت معدن مس، گازرسانی به منطقه شیرینک انجام شود.
در این جلسه معاون عمرانی استاندار کرمان با تاکید بر مسئولیت‌های اجتماعی معادن، از تامین اعتبار گازرسانی به این روستا توسط معدن مس درآلو خبر داد و گفت: با هماهنگی فرمانداری و بخشداری و با نقشه اداره گاز، خط انتقال گاز به روستاها و معدن درآلو اجرا شود.
با گذشت بیش از ۹ ماه از این جلسه هنوز اتفاقی نیفتاده و به گفته مسئولان شرکت گاز استان کرمان، معدن مس درآلو به تعهدات خود عمل نکرده است.
مسئولان شرکت گاز استان کرمان با بیان اینکه سرانه مجاز برای گازرسانی به هر خانوار ۴۵ میلیون تومان است که سرانه گازرسانی به این محدوده براساس محاسبات ابتدای سال ۱۴۰۱ به ۱۷۰ میلیون تومان می‌رسد؛ یعنی چهار برابر سرانه تعیین شده برای گازرسانی به دیگر مناطق که لازم است یک صنعت کنار این پروژه قرار گرفته تا هزینه‌های آن سرشکن شود.
حمیدرضا صفی‌زاده، معاون مهندسی و اجرای طرح‌های گاز استان کرمان، با اشاره به مشکلات گازرسانی به روستا‌ی شیرینک و روستاهای اطراف آن، اظهار داشت: مجموعه روستاهای شیرینک بردسیر شامل ۱۱ روستا و ۴۲۸ خانوار است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر مجموعه روستاهای دیگری در دهستان هنزا که به آن سرمشک می‌گویند نیز با این مشکل مواجه هستند که شامل ۱۱ روستا و ۵۹۵ خانوار می‌شود که معدن مس درآلو در محدوده این مجموعه روستاها واقع شده است.
صفی‌زاده خاطرنشان کرد: با ابتکار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان جلسه‌ای در تاریخ ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۰ با حضور میرصادقی، فرماندار وقت بردسیر، مدیرکل راهداری، مسئولان شرکت گاز و مدیر معدن مس درآلو در دفتر معاون عمرانی استانداری تشکیل و مقرر شد معدن مس درآلو جهت اخذ اشتراک و هزینه‌های گازرسانی به این مجموعه اقدام کنند تا سرانه گازرسانی به خانوار روستایی این منطقه به زیر ۱۰۰ میلیون تومان برسد و ما هم بتوانیم مراحل تصویب آن را در شرکت ملی گاز پیگیری کنیم.
وی با اشاره به اینکه این اتفاق تاکنون نیفتاده است، ادامه داد: امیدوار هستیم استانداری و همچنین مسئولان مس درآلو با توجه به صورتجلسات تنظیمی که در استانداری هم موجود است، اقدام کنند تا ما هم از شرمندگی مردم دربیاییم.
معاون مهندسی و اجرای طرح‌های گاز استان کرمان، با بیان اینکه شرکت گاز استان کرمان هیچ مشکلی به شرط اخذ تصویب‌نامه برای اجرای گاز در منطقه ندارد، تصریح کرد: امیدوار هستیم با توجه به تورم و افزایش قیمتی که وجود دارد هر چه سریع‌تر این کار انجام شود و گرنه برآورد قیمت‌ها باید به روز شود.
وی با اشاره به اینکه ۱۷۰ میلیون تومان سرانه گازرسانی به این منطقه براساس محاسبات انتهای سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال ۱۴۰۱ است و امروز باید به‌روزرسانی شود، گفت: اگر مس درآلو به تعهدات خود عمل کند، شرکت مس مشکلی برای گازرسانی به این منطقه ندارد.
صفی‌زاده با بیان اینکه پیگیر هستیم که بتوانیم کاری برای مردم این منطقه انجام دهیم، البته لازم است که یک صنعت کنار این پروژه قرار گرفته تا یکسری هزینه‌ها سرشکن شود و ما هم بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم، افزود: در این ارتباط هزینه‌ای متوجه مردم نیست و در انتهای کار مانند سایر مشترکین هزینه انشعاب و اشتراک را می‌پردازند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99338
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.