سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس:


سفره‌های آب زیرزمینی کشور سالانه یک متر فروکش می‌کنند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس استفادۀ بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی در بخش کشاورزی را تیر خلاص به این منابع و سرمایه نسل‌های آینده کشور دانست و گفت: «براساس جدیدترین آمار ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، هم‌اکنون حدود ۸۵ درصد آب در بخش کشاورزی کشور مصرف می‌شود، این در حالی است که این رقم به طور میانگین در جهان ۷۰ درصد و در کشورهای پیشرفته کمتر از ۵۰ درصد است».

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایلنا، ذبیح‌الله اعظمی‌ساردویی با بیان این که مسئولیت توسعه و گسترش سیستم آبیاری نوین بر عهدۀ وزارت جهادکشاورزی است، افزود: «در شرایطی که بخش قابل توجهی از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، متاسفانه روند ایجاد و راه‌اندازی سیستم آبیاری نوین و پیشرفته حرکتی لاک‌پشتی دارد».

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس بیان کرد: «اکنون بین ۲۵ تا ۳۵ درصد اراضی سراسر کشور، مجهز به سیستم‌های آبیاری تحت فشار است و در سایر اراضی کشاورزی با هدررفت آب مواجه هستیم که مسئولیت اصلی آن برعهدۀ وزارت جهاد کشاورزی است».

وی با بیان این که با مصرف بی‌رویۀ آب و عدم مدیریت بهینۀ مصرف، سرمایۀ نسل‌های آینده در عصر حاضر نابود می‌شود، یادآور شد: «در شرایطی که سفره‌های آب زیرزمینی سالیانه بین ۷۰ سانتی‌متر تا یک متر فروکش می‌کنند و با وجود اقلیم این سرزمین، معتقدم برای مدیریت این شرایط آن‌طور که باید برنامه‌ریزی نشده است. برای بهبود این شرایط همۀ ارگان‌ها و دستگاه‌ها اعم از وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی، دولت و ملت مسئول هستند».

اعظمی دربارۀ مصرف آب در بخش کشاورزی با اشاره به کاهش ۹ درصدی میزان بارش‌های جوی کشور در مقایسه با سال‌های گذشته، گفت: «در ۵۰ سال اخیر خشکسالی ایران بی‌سابقه بوده و میزان بارش‌های جوی ۹ درصد کاهش یافته است».

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه با انتقاد از کشت محصولات آب‌بر در بخش کشاورزی کشور، گفت: «کشت محصولاتی مانند هندوانه و ذرت که آب زیادی را مصرف می‌کنند باید در کشور مدیریت شود. وزارت جهاد کشاورزی باید به کشاورزان و سرمایه‌گذاران خود اعلام کند در صورت کشت محصولات آب‌بر از آن‌ها آب‌بها دریافت می‌کند».

وی با تاکید بر ضرورت نصب و راه‌اندازی کنتورهای هوشمند در اراضی کشاورزی کشور، این مهم را گامی موثر در مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی برشمرد و اضافه کرد: «باید با فراهم‌سازی تسهیلات، کنتورهای هوشمند در اراضی کشاورزی نصب شوند و از این طریق از کاشت و برداشت محصولاتی که با اقلیم این سرزمین هم‌خوانی ندارند و بسیار آب‌بر هستند، جلوگیری شود».

تعداد چاه‌های آب غیرمجاز بیشتر از چاه‌های آب مجاز است

این نماینده مجلس در واکنش به بهره‌برداری از ۳۳۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز در بخش کشاورزی و خلاءهای قانونی برای پلمپ این چاه‌ها گفت: «در دهۀ هشتاد مجوز حفرچاه در برخی از دشت‌های کشور برای انجام فعالیت‌های کشاورزی صادر شد که این امر تیر خلاص به سفرۀ آب‌های زیرزمینی و ذخایر آبی کشور بود».

اعظمی‌ با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد چاه‌های آب غیرمجاز در بخش کشاورزی از تعداد چاه‌های مجاز بیشتر است، افزود: «مدیریت این امر دشوار است، چراکه کشاورزان به واسطۀ بهره‌مندی از این چاه‌های آب امرار معاش می‌کنند. برهمین اساس بیش از هر چیز باید جایگزین مناسبی برای کسب درآمد کشاورز در نظر گرفته و پس از آن این چاه‌ها تعیین تکلیف شوند».

وی در ادامه ضمن مثبت ارزیابی کردن لایحۀ آبخیزداری و آبخوان‌داری بیان کرد: «این لایحه به مهار روان‌آب‌ها، سیلاب‌ها و تخریب‌های پس از بارندگی کمک می‌کند».

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99342
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.