پس از تصادف مرگبار با ۸ کشته در جادهٔ کهنوج - قلعه‌گنج؛


انتقادها از کندی احداث محور دوم این جاده بالا گرفت

با فزایش شمار جان‌باختگان تصادف شدید شامگاه پنجشنبه جاده کهنوج – قلعه گنج به هشت نفر انتقادها نیز به اینکه چرا ۲ بانده شدن این مسیر پیشرفت نداشته بیش‌ازپیش بالا گرفته این در حالی بوده که مسئولان راه و شهرسازی می‌گویند قطعه اول آن به طول ۶ کیلومتر در حال ساخت است و این قطعه تاکنون پیشرفت ۴۰ درصدی داشته است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، شامگاه پنجشنبه هفته گذشته بود که در برخورد ۲ خودرو سواری پراید و سمند از مقابل با یکدیگر پنج نفر در صحنه جان خود را از دست دادند و ۲ نفر دیگر هم در بیمارستان فوت کردند که روز گذشته با مرگ یک نفر دیگر از مصدومان این سانحه تعداد کشته‌های آن به هشت نفر افزایش یافت.

 برخی جان‌باختگان این حادثه کودک بودند که سبب شد واکنش‌ها شدیدتر و بیشتر باشد.

 حوادثی این چنین در این مسیر پرخطر موجب شده تا تقاضاهای افکار عمومی برای ۲ بانده شدن این مسیر افزایش یابد. کاری که البته طرح آن از مرداد پارسال آغاز شده بود؛ اما متوقف مانده و اکنون مسئولان راه و شهرسازی می‌گویند قطعه اول آن به طول ۶ کیلومتر در حال ساخت است و این قطعه تاکنون پیشرفت ۴۰ درصدی داشته است.

 معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان در این زمینه گفت: مشکلاتی از جمله محدودشدن مکان‌های خاک‌برداری و دیر رسیدن مواد منفجره، کندی در کار ایجاد کرده بود؛ اما بعد از انجام انفجار از ۲ ماه پیش تاکنون کار به‌خوبی پیش می‌رود.

 علی طاهرنژاد افزود: قبل از این برای خاک‌برداری از رودخانه‌ها با منابع طبیعی به توافق نرسیده بودیم و اجازه خاک‌برداری از محل دورتری را داده بودند که بعد از رایزنی با فرماندار و منابع طبیعی، معدن خاک‌برداری جدیدی به ما معرفی کردند و کار پیش رفت.

او ادامه داد: سوخت هم مقداری کمتر از نیاز داده می‌شود؛ اما پیمانکار در حال کار است و طبق برنامه زمان‌بندی پیش می‌رود.

 طاهرنژاد با بیان اینکه قرارداد آسفالت هم‌بسته شده که قطعه فعلی بلافاصله آسفالت شود اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سه ماه آینده این قطعه به ۷۰ درصد پیشرفت برسد که در آن زمان قطعه بعدی را هم به مناقصه می‌گذاریم.

او گفت: به علت موقعیت منطقه، این طرح، هر کیلومتر دست‌کم ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه ساخت دارد که در برخی نقاط به کیلومتری ۷۰۰ میلیارد ریال هم می‌رسد.

 معاون ساخت و توسعه راه‌های مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان با بیان اینکه اگر به‌موقع اعتبار برسد این مسیر سریع‌تر ساخته می‌شود افزود: تاکنون حدود ۱۵۰ میلیارد ریال در این قطعه هزینه شده و ۹۰۰ میلیارد ریال نیاز است تا این ۶ کیلومتر از مسیر به اتمام برسد.

 او اضافه کرد: کل مسیر کهنوج – قلعه گنج ۷۵ کیلومتر است و قطعه اول در حال ساخت هم ۶ کیلومتر طول دارد.

 طاهرنژاد با اشاره به سوانح این جاده گفت: درست است که مسیر تک بانده است؛ اما بسیاری از رانندگان هم با سرعت بالا رانندگی می‌کنند که احتمال تصادف را افزایش می‌دهد.

 او یادآور شد: جاده جیرفت – کهنوج ۲ بانده است؛ اما به دلیل سرعت غیرمجاز مرتب شاهد واژگونی خودروها هستیم و رانندگان با همین سرعت مسیر جیرفت – کهنوج می‌خواهند در مسیری تک بانده از کهنوج به قلعه گنج بروند که در این شرایط تصادف‌ها به شکل برخورد از روبه‌رو افزایش می‌یابد.

یکی از دلایل کندی پیشرفت قطعه اول ۲ بانده شدن مسیر کهنوج – قلعه گنج تغییر مسیر اولیه آن اعلام شده است که مسیر جدید به کوه برخورد کرده و نیاز به ترانشه برداری و مواد منفجره پیدا کرد؛ به گفته معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان دیر رسیدن این مواد هم عاملی برای کندی کارها شده بود.

 مسیرهای ارتباطی جنوب کرمان شریان‌های ارتباطی کرمان با استان‌های هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان را نیز هموار می‌کند که حلقه اتصال مهمی در سطح کشوری به شمار می‌رود و انتظار است در تخصیص اعتبار و کمک برای اتمام زودتر آنها، همت بیشتری به خرج داده شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=110135
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.