گزارش کرمان‌نو به مناسبت روز سینما


بزرگ‌ترین انجمن سینمایی کشور نیاز به حمایت دارد | میرحسینی سینماگر: سینما در کرمان رانتی است

میرحبیبی رئیس انجمن سینمای جوان استان کرمان گفت: انجمن سینمای جوان به‌عنوان بزرگ‌ترین انجمن سینمایی کشور نیاز به حمایت دارد. شاکله اصلی انجمن از آموزش سینما تا تولید نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که این مستلزم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

گزارش | فاطمه آقاملایی

۲۱ شهریور در تقویم کشورمان به‌عنوان روز ملی سینما ثبت شده است. درباره مبدأ ورود سینما به ایران که این روزها به‌عنوان ۱۲۳ سالگی سینما از آن یاد می‌شود باید به دوران سلطنت مظفرالدین‌شاه اشاره کرد. جایی که میرزا ابراهیم‌خان عکاس‌باشی که در سفر شاه قاجار به اروپا همراه او بود نخستین دستگاه «سینماتوگراف» که شکل اولیه دوربین فیلم‌برداری بود را تقریبا ۴ سال پس از به وجود آمدن سینما در جهان، به ایران آورد.
سینما را می‌توان یک‌دنیای تخیلی در نظر گرفت که تماشاگران را برای مدتی هر چند کوتاه از مشکلات و روزمرگی‌های زندگی واقعی دور می‌کند.

سینمای ایران وضعیت خیلی مناسبی ندارد؛ اما کرمان در کل کشور شرایط ویژه‌ای دارد و تقریباً سینمای داستانی به شکلی که باید از آن باقی نمانده و به گفته حمید میرحسینی تهیه‌کننده و فیلمساز کرمانی متأسفانه سینمای کرمان سال‌هاست که محکوم به تعطیلی است.

عبدالرضا میرحبیبی مدیر انجمن سینمای جوانان استان در این مورد گفت: سینماگری که شغل و فعالیت حرفه‌ای آن سینما باشد و بتواند از آن پول درآورد در کرمان تعدادشان انگشت‌شمار است و تعدادی هم هستند که در کنار شغل اصلی‌شان در این زمینه فعال‌اند.
به گفته میرحبیبی رئیس انجمن سینمای جوان استان، انجمن سینمای جوان به‌عنوان گسترده ترین مدرسه سینمای کشور نیاز به حمایت بیشتر دارد.
شاکله اصلی انجمن از آموزش سینما تا تولید نیاز به سرمایه‌گذاری  مسئولین دارد که این مستلزم سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی است.
میرحبیبی ادامه داد: علاقه‌مندانی که آموزش می‌بینند و خواهان تولید اثر هستند نیاز به هزینه دارند که بخشی از این هزینه ها توسط انجمن سینمای جوان و شورای پیچینگ پرداخت می‌شود اما فیلمساز نمی‌تواند همه هزینه را پرداخت کند باتوجه‌به بالارفتن  هزینه‌های تولیدنیازمند این است مسئولین استانی و مسئولین بالاتر بند ویژه‌ای ببینند تا از تولیدات فیلمسازان حمایت شود.
میرحبیبی خاطرنشان کرد: ما در حوزه فعالیت های انجمن می توان گفت جز ده استان اول هستیم که انجمن‌های بهتر، داری مکان اختصاصی و امکانات و تجهیزات تولید فیلم بروز هستند که این موارد چیزی جز حمایت مسئولان استانی آنها نبوده است؛ اما متأسفانه دفاتر استان ما درگیر مکان آموزش ، و نبودن امکانات اولیه است.

ورود به حوزه هنر

افراد زیادی هستند که علاقه زیادی به عرصه هنر و فیلمسازی و عکاسی دارند؛ اما اطلاعات چندانی از نحوه حضور در این عرصه ندارند میرحبیبی رئیس انجمن سینمای جوان استان کرمان در این مورد بیان کرد: دفاتر انجمن سینمای جوان طبق هر سال از طریق شبکه‌های مجازی و تبلیغات سراسری برای ورود علاقه‌مندان به این عرصه اطلاع‌رسانی و دوره‌های فیلم‌سازی و عکاسی را برگزار می‌کنند. دوستانی که علاقه‌مندند پذیرش می‌شوند و آموزش می‌بینند.

او افزود: انجمن سینمای جوان باسابقه ۳۶ الی ۳۷ساله با ۵۸ دفتر در سراسر کشور در حوزه آموزش فیلمسازی و عکاسی حمایت از فیلم کوتاه فعال است.

رئیس انجمن سینمای جوان استان کرمان در پایان اضافه کرد: در استان کرمان سه دفتر انجمن سینمای جوان است. کرمان، رفسنجان که سال ۶۴ تأسیس شد و دفتر بم که بعد از زلزله بم تأسیس شده، خوشبختانه هر سه دفتر در استان کرمان فعال‌اند.

رانت، درد سینمای کرمان

میرحسینی تهیه‌کننده و فیلم‌ساز کرمانی رانت را دلیل اصلی درد سینمای کرمان بیان کرد و گفت: در جامعه هنری کرمان متأسفانه رانت وجود دارد، با یک گروه خاصی کار می‌کنند. رانت کسانی هستند که به قدرت نزدیک‌اند و از امکاناتی استفاده می‌کنند که دیگران استفاده نمی‌کنند که این درد سینمای کرمان است. همچنین هلدینگ‌های اقتصادی در کرمان به کسانی بودجه می‌دهند که به خودشان نزدیک‌اند این‌ها بحث‌هایی بوده که همیشه وجود داشته؛ چون هدایتی وجود ندارد که بخواهد اتفاق بیفتد.

این فیلمساز همچنین نبود امکانات را دلیل دیگر ساخته‌نشدن فیلم سینمایی در کرمان دانست و گفت: دلیلی ندارد در کرمان فیلم سینمایی ساخته شود. زمانی فیلم سینمایی ساخته می‌شود که امکانات سینمایی وجود داشته باشد، بودجه باشد و در آخر اکران شود که ما در کرمان هیچ‌کدام از این‌ها را نداریم

میرحسینی ادامه داد: سینمای کرمان در سال‌های گذشته به جلو نرفته است و فقط پسرفت داشته است که دلیل آن بر می‌گردد به عدم مدیریت درست و بودجه‌هایی که باید به این کار تخصیص داده می‌شد. سینما بر اساس مسئولین تعریف می‌شود؛ ولی مسئولین اصلاً اهمیتی به سینما نمی‌دهند و شناختی روی این مقوله ندارند در نهایت سینما ضربه می‌خورد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=108777
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.