خانه‌موزه حبیبه برومند دست یاری مسئولان را می طلبد

عصر روز گذشته به همراه جمعی از هنرمندان و هنر دوستان کرمانی به منزل خانم حبیبه برومند رفتیم. در بدو ورود به خانه با حجم بی نظیری از آثار هنری مثل تابلوهای نقاشی، مجسمه، آثار معرق و … روبه‌رو شدیم. بعد از گفت‌وگویی کوتاه به تماشای مستند زندگی او نشستیم. قسمتی از زندگی این نقاش کرمانی را به نقل از مستند زندگی او در ادامه می‌آورم.
حبیبه برومند در ۲۶ مردادماه ۱۳۳۸ در کرمان به دنیا آمد. او نقاشی را از نوجوانی و بدون هیچ تعلیمی آغاز کرد. در دی ۱۳۶۳ اولین فرزند وی به دنیا آمد نام او را دومان گذاشت پس از شش ماه متوجه شد که کودک به عقب‌ماندگی ذهنی دچار است و ضریب هوشی اش ۳۵است. دلیل عقب‌ماندگی ذهنی دیر به دنیا آمدن نوزاد و نرسیدن اکسیژن به او بوده است. پزشکان از درمان دومان شش ماهه قطع امید کردند و بهزیستی را برای نگهداری او به خانواده اش پیشنهاد کردند، اما برومند این پیشنهاد را نپذیرفت و تصمیم گرفت به دومان کمک کند. وی تصمیم گرفت فرزند دیگری نداشته باشد تا بتواند همه وقت خود را برای دومان بگذارد اما برای بار دوم ناخواسته باردار شد دومان بیش از یک سال داشت این مادر نقاش باید برای رشد فرزندش فکر می‌کرد. برای این مساله همیشه با خود تکرار می کرد که اگر می خواهی به فرزندت کمک کنی باید در قدم اول مادر متعادلی باشی. برای رسیدن به حال خوب انتخاب کار هنری گزینه ای بود که می‌توانست به او قدرت دهد و بی‌خوابی هایش و چیزهای که او را آزار می داد را با انجام کار هنری به نوعی جبران کند.
روزی ۱۴ تا ۱۵ ساعت با دومان کار می‌کرد تا جایی که بتواند از عهده کارهایش بربیاید. پس از این تلاش‌ها حالا دومان می توانست حرف بزند، راه برود و خواندن و نوشتن می دانست.
نقاشی‌ هایی او پس از مرگ دخترش زویا با تاریکی و سکوت مطلق همراه بود، بدون آگاهی و اما با قدرتی باورنکردنی اغلب به چیزی که شروع به کشدن می کرد آگاه نبود رنگ‌ها در هم ترکیب می‌شد وقتی از آن حال خارج می‌شد اثری خلق شده بود که از درون او سرچشمه می‌گرفت.
آثار برومند پس از مرگ فرزندش نسبت به پیش از آن از غنای بیشتری برخوردار بودند و به لحاظ کمیتی هم تعداد آنها بسیار بیشتر از پیش شد.
اکنون این هنرمند کرمانی تصمیم گرفته منزل مسکونی خود را به خانه‌موزه تبدیل کند و درش را به روی هنر دوستان کرمانی باز کند. در این رابطه به خبرنگار کرمان‌نو گفت که مدت زمان طولانی است که در حال پیگیری این موضوع هستم تلاش می‌کنم اما هنوز موفق نشده ام. از زمان استانداری حسین مرعشی همه به دیدن من می‌آیند و قول می‌دهند می‌گویند باید این مکان تبدیل به خانه موزه شود اما فقط در حد حرف باقی می‌‌خواهد آثارم در شهر خودم و برای مردم خودم بماند قصد ندارم از شهر خودم خارج‌شان کنم. استاندار سابق آمدند و قول دادند که اینجا به خانه‌موزه تبدیل شود اما انجام نشد.
به گفته یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه قرار است هفته آینده استاندار کرمان به دیدار خانم برومند برود و از آثار ایشان بازدید کند حال چشم امید هنرمندان و هنردوستان کرمانی به تدبیر استاندار دولت تدبیر و امید دوخته شده است تا هر چه زودتر شاهد تبدیل شدن خانه خانم برومند به خانه‌موزه باشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=13041
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.