استاندار کرمان:


استان کرمان هاب توسعه ای جنوب شرق کشور است

استاندار کرمان به سند آمایش سرزمین اشاره کرد و گفت: بم و استان کرمان هاب توسعه ای جنوب شرق کشور است و باید به ارتباطات این منطقه توجه بیشتری شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، علی زینی وند پیش از ظهر امروز پنجم دی ماه در همایش پیامدهای اجتماعی زلزله بم که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان زلزله دی ماه ۱۳۸۲ گفت: از همه کسانی که باغ شهر با هویت ایرانی بم را در دنیا زنده نگه می دارند، تشکر می کنم.

وی ادامه داد: بم یادآور موارد مهم برای جامعه بشری در دنیا است و بم برای همه صاحب نظران در مسائل ساختمانی، اجتماعی و … نماد است.

استاندار کرمان عنوان کرد: از دل ویرانه های آن روز بم جوانه های زیبایی روییده اما کم است.

وی خطاب به مردم بم گفت: از شما تشکر می کنیم که از آن همه تل خاک نگذاشتند هویت بم گم شود و همچنان باغ شهر است؛ البته نسبت به جایگاه‌ش و آوازه جهانی اش خوب ساخته نشد. در حد و قواره و عظمت حادثه به ابعاد مختلف موضوع پرداخته نشده است اما منکر کارهای انجام شده هم نیستیم.

وی ادامه داد: بم باید کارگاه دائمی در امر پژوهش و تحقیق در کار بنیادی در ساخت و سازها، آموزش عمومی برای مشارکت آحاد جامعه در حوزه شهرسازی، ساخت زندگی زیبا و سرپناه مطمئن و امن برای کل دنیا و ایجاد تعهد بیش از حد به نظام مهندسی باشد.

استاندار کرمان با بیان این مطلب که در تار و پود نظارت شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و دفاتر فنی ما، به نظر می‌رسد کم کار شده است، افزود: در کشوری که در آن حادثه‌ای مانند بم رخ داده، نباید پس از ۱۸ سال با زلزله‌ای ۵ ریشتری، جان باخته داشته باشیم و این حتما کم کاری هایی است که ما به آن تن داده ایم.

وی با تاکید برآنکه زلزله بم باید تبدیل به عبرت گاه بشریت شود، تصریح کرد: برای ایران زلزله خیز پذیرفته نیست که با حوادث طبیعی رفتار انفعالی داشته باشد و با وجود کارهای زیادی که در کشور شده اما همچنان آمادگی کامل برای رویارویی با حوادثی مانند بم نرسیدیم و این مسئله نیاز به دخالت علم، افکار عمومی مطالبه‌گر و رسانه‌های تیزبین دارد که همه ما را حساس کند.

زینی وند تاکید کرد: برای بازسازی بم باید توجه بیشتری می‌شد. زیبایی سنتی حفظ شود، اما قابل قبول نیست به لحاظ کمبود اعتبارات شهری در سطح جهانی، کوچه‌های خاکی داشته باشد.

وی با اشاره به انجام مطالعات طرح تفصیلی و جامع شهر بم عنوان کرد: تقاضا داریم این مسئله به صورت ویژه دیده شود.

استاندار کرمان با انتقاد از اعلام پایان بازسازی بم تصریح کرد: شهری در کلاس جهانی هنوز داشتن کوچه هاش خاکی باشد قابل قبول نیست. بم به عنوان میراث جهانی و تابلوی عظیم در بازسازی باید بیشتر درک شود.

وی افزود: با پیگیری‌های نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در پیوست‌های بودجه کمک‌های خوبی به شرق شد، مسئله آب شرق استان به صورت نسبی در حال حل شدن است.

زینی وند منطقه شرق را منطقه مهمی دانست و در ادامه به سند آمایش سرزمین اشاره کرد و گفت: بم و استان کرمان هاب توسعه ای جنوب شرق کشور است و باید به ارتباطات این منطقه توجه بیشتری شود.

وی تاکید کرد: باید کرمان را برای نقش خود در جایگاه بین المللی برای کشور و توسعه دنیا تعریف کرد.

استاندار کرمان گفت: حفظ فرهنگ اصیل منطقه را مورد تاکید قرا داد و گفت: معماری و توسعه و راهبرد کلان منطقه باید بر بستر فرهنگ غنی با اصالت ایجاد شود که خودش را در سختی‌های زمان حفظ کند. اصالت، فرهنگ و هویت در مرکز این توجه باید قرار گیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=82204
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.