براي حفظ ايمنی ترددهای جاده‌ای، از حريم راه‌ها صيانت می‌شود

كارشناس مسئول اداره ايمني و حريم راههاي اداره كل راهداري و حمل ونقل جاده‌ای استان كرمان گفت: راهداران، حریم راه را خط قرمز همیشگی خود می‌دانند و هرگونه تجاوز به حریم را به دقت دنبال نموده و از طریق قوانین مصوب کشوری و هماهنگی با نیروی انتظامی اقدامات لازم را به‌عمل می‌آورند‌.

به گزارش کرمان نو، سيدهادي قريشي كارشناس مسئول اداره ايمني و حريم راههاي اداره كل راهداري و حمل ونقل جاده‌ای استان كرمان به اهميت موضوع محدوده حريم راههاي استان پرداخت و گفت: در حريم راه ناحیه‌ای تحت عنوان ناحيه بازيابي راه وجود دارد كه معروف است به ناحيه عاري از مانع، اين ناحيه بازيابي مسير، اگر واقعاً عاري از مانع باشد به خصوص در هنگام انحرافاتي كه به هردليل براي راننده وسائط نقليه و خودرو آن پيش می‌آید می‌تواند بسيار حيات بخش باشد، زيرا به راننده اين فرصت را می‌دهد كه بتواند خودروي خود را به مسير برگرداند.

مهندس قريشي افزود: محورها به تبع رشد جمعيتي و توسعه شهرها، در حال ترشد و ارتقاء هستند كه پاك بودن و آزاد بودن حريم راه می‌تواند به توسعه آتي و تعريض محورها كمك كند.
وي موضوع ديگر عمليات راهداري جاري را شامل: نصب تجهيزات ايمني و ترافيكي، شانه سازي و ايجاد شيب شيرواني محورها، زهكشي و حفر کانال‌های طولي، هدايت آبهاي سطحي و مواردي از اين قبيل دانست و تصريح كرد: از لحاظ عمليات راهداري زمستاني و انجام وظايف مربوطه نيز چنانچه حريم راه آزاد بماند، می‌تواند براي انجام عملیات‌های متعدد راهداري مؤثر باشد.
قريشي به مجوزهايي كه در حوزه حريم راه صادر می‌شود اشاره نمود و گفت: به استناد مواد ۶ و ۱۷ قانون ايمني راهها و راه آهن، هرگونه فعاليتي كه در فاصله يكصد متر بعد از حريم قانوني راه دردست اقدام باشد، بايستي با مجوز وزارت راه و شهرسازي (سازمان راهداري وحمل و نقل جاده‌ای) صورت پذيرد، در غير اين صورت هرگونه عمليات عمراني، نصب تابلو و … تخلف محسوب می‌شود و مرتكبين آن اصطلاحاً متجاوز به حريم راه شناخته می‌شوند.
وي اظهار داشت: اين مجوزها در پاسخ به استعلامات صورت گرفته توسط اداره ايمني و حريم راه بررسي می‌شوند و پس از طرح در كميسيون حريم راههاي اداره كل راهداري و حمل ونقل جاده‌ای استان مورد بررسي كارشناسانه قرار گرفته و مجوز لازم صادر می‌شود.

كارشناس مسئول ايمني و حريم راه استان افزود: از هم استانی‌های عزيز خواهشمنديم قبل از انجام هرگونه فعاليت در حريم راه با مراجعه به ادارات راهداري و حمل ونقل جاده‌ای شهرستانها جهت اخذ مجوز حريم راه اقدام نمايند تا در جهت حفظ حريم راه به عنوان يك سرمايه مهم عمومي گام برداشته و سرمايه خود را از پيگرد قانوني و مجازات‌های مربوطه حفظ كنند زيرا مطابق قانون متخلفين و متجاوزين به حريم راه از پرداخت جزاي نقدي تا حبس از سه ماه تا دوسال محكوم خواهند شد.
قريشي تصريح كرد: از ديگر معضلات پيش روي واحد ايمني وحريم راه‌ها بحث تخليه نخاله‌های ساختماني در مبادي ورودي شهرهاست كه متاسفانه اين امر حريم راه به مخاطره انداخته و ورودي شهرها را نازيبا می‌نماید، از جمله محورهاي ورودي شهر كرمان، محور كرمان – جوپار است كه اخیراً توسط اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌ای استان كرمان پاكسازي شد اما متاسفانه در مدت زمان كوتاهي شاهد انباشت و تخليه نخاله‌های ساختماني در همين مكان بوده‌ایم.
وي از كاميون داران درخواست نمود به هيچ عنوان نسبت به تخليه نخاله‌های ساختماني در حريم راهها بويژه ابتداي جاده جوپاري اقدام نكنند و فقط آنها را در محل مخصوص دپوي در نظر گرفته شده توسط شهرداري تخليه نمايند.
مهندس قريشي در پايان يادآور شد: راهداران، حریم راه را خط قرمز همیشگی خود می‌دانند و هرگونه تجاوز به حریم را به دقت دنبال نموده و از طریق قوانین مصوب کشوری و هماهنگی با نیروی انتظامی اقدامات لازم را به‌عمل می‌آورند‌، لذا از هم استانی‌های عزيز خواهشمندم در راستاي صيانت هر چه بيشتر از حريم راهها با مأمورین اين اداره همكاري داشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه تجاوز به حريم راه، مراتب را از طريق تلفن گوياي ۳۵۱۴۱ جهت اقدام به موقع به اطلاع راهداران استان برسانند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76118
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.