استاندار کرمان در رابطه با طرح نهضت ملی مسکن:


تامین چند هزار هکتار زمین، معطل تصمیم شورای عالی شهرسازی مانده است

استاندار کرمان با اشاره به ضرورت تامین چهار هزار هکتار زمین در استان برای طرح نهضت ملی مسکن گفت: بخشی از این زمین‌ها، معطل تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازی مانده است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، محمدمهدی فداکار روز شنبه در نشست شورای مسکن استان با بیان اینکه مشکل تامین زمین در طرح نهضت ملی برطرف شده است، گفت: تامین نهایی بخشی از این زمین‌ها در گرو تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازی است که هنوز پاسخی به استان نداده‌اند.
او افزود: بخشی از این زمین‌ها در جیرفت است که تمامی کارهای آن در استان انجام شده و میراث فرهنگی نیز جواب داده اما شورای عالی معماری و شهرسازی ۲۷۰ هکتار زمین را بلاتکلیف گذاشته، در حالی که در جیرفت به دلیل مسیل‌ها و ظرفیت‌های کشاورزی، جایابی زمین دشوار است.

استاندار کرمان اظهار داشت: زمین‌های شهرستان عنبرآباد نیز از دستور کار شورای عالی معماری خارج شده در حالی که برای ما قابل قبول نیست و شورا چنین حقی نداشته است.

او تاکید کرد: گلایه ما از شورای عالی معماری و شهرسازی برقرار است و پیگیری نیز خواهیم کرد؛ کوتاهی‌هایی از شورای عالی و ستاد وزارتخانه صورت گرفته است.

فداکار تصریح کرد: اصلاح قیمت مسکن بلدالامین (شهر کرمان) که بارها متقاضیان آن اعتراض کردند و حق هم دارند، برای وزارتخانه ارسال کردیم اما مدت‌ها معطل مانده و استان را گرفتار کرده؛ اختیار این واحدهای مسکونی به استان داده شود خیلی بهتر است.

بازرسی از بنگاه‌های املاک

او همچنین با تاکید بر ضرورت ادامه بازرسی و مراقبت از دفاتر مشاور املاک حاشیه شهر با کمک دستگاه‌های مسئول گفت: این دفاتر با تخلفات و مشکلاتی در زمینه زمین‌خواری، فروش زمین‌های غیر و دیگر مسائل، مواجه هستند.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: زمین‌ها با کمک دستگاه‌ها و ماشین‌آلات شهرداری‌ها و سازمان همیاری شهرداری باید هرچه سریعتر آماده واگذاری شود.

او بیان کرد: لازم است از طریق صدا و سیما گزارشی از آماده‌سازی زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن، بازرسی از املاکی‌ها و طرح جوانی جمعیت در استان توسط ادارات کل راه و شهرسازی شمال و جنوب استان تهیه و به اطلاع مردم رسانده شود.

فداکار افزود: کار سختی در استان برای تامین زمین نهضت ملی مسکن انجام گرفته و در مسکن مهر، زمین‌ها آماده و داخل شهر بود، اما در این طرح زمین‌های داخل محدوده نداشتیم و با پیگیری‌ها، استعلام‌ها و رعایت حریم‌های مختلف چهار هزار هکتار زمین الحاق شده است.

او اظهار داشت: مسکن‌های حمایتی کار بزرگی بود که بانک مسکن عملکرد بی‌نظیری داشته است؛ بخشی از وام‌های تکلیفی را از محل منابع شرکت‌ها نزد بانک‌ها باید تامین کنیم.

استاندار کرمان تاکید کرد: در بحث مولدسازی‌ها اول از همه اداره کل مسکن و شهرسازی باید پای کار باشد.

زمین‌های مورد نیاز فراهم شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز در این جلسه گفت: ۲ هزار و ۶۶۹ هکتار کل زمین‌های تامین شده استان کرمان در طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان سه و چهار شرطی است که تنها ۲۹۹ هکتار آن در محدوده‌های شهری موجود بود و لذا برای تامین زمین مجبور به الحاق محدوده بودیم.
سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی خاطرنشان کرد: چهار هزار و ۳۱۶ هکتار زمین برای شورای عالی معماری و شهرسازی فرستادیم که با تصویب آنها نگرانی برای تامین زمین در طرح‌های مختلف نخواهیم داشت.

افتتاح چهار هزار مسکن ملی تا پایان سال

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان نیز گفت: ۱۲۹ هزار و ۲۸۴ نفر در برنامه ابلاغی نهضت ملی مسکن داریم که ۵۱ هزار و ۹۱۹ نفر تایید نهایی شدند و بیش از ۲۰ هزار مورد افتتاح حساب صورت گرفته است.

رضا حافظی ادامه داد: ۱۲ هزار و ۶۲۵ نفر نیز به پروژه‌ها متصل شدند و در حال انجام کار است که هشت هزار و ۶۴۸ واحد پروانه صادر شده و چهار هزار و ۳۶۰ واحد مرحله اجرای سقف را داریم و تا پایان سال جاری چهار هزار و ۶۸۴ واحد ساختمانی آماده بهره‌برداری خواهد شد.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان بیان کرد: در راستای تنظیم بازار و کنترل قیمت در دفاتر مشاور املاک ۶۴۲ بازرسی در کرمان انجام و ۲۳ مشاور املاک پلمب شد؛ همچنین از یک هزار و ۹۵۴ مشاوره املاک فعال استان، ۳۶۱ مورد به عنوان املاک غیرمجاز شناسایی شدند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=109927
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.