در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد:


تعلیق کارت بازرگانی تا ۶ ماه متوقف می‌شود

در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که امروز پنج‌شنبه ۳۰ شهریور در اتاق بازرگانی برگزار شد، همه مقامات استان از رئیس دادگستری، استاندار، رئیس مجمع نمایندگان استان و رئیس پارلمان بخش خصوصی حاضر بودند تا شاید گرهی از مشکلات بازرگانان استان باز شود.

به گزارش «کرمان نو» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از توقف دستورالعمل تعلیق کارت‌های بازرگانی که کارت‌های نیمی از صادرکنندگان استان را باطل می‌کند، خبر داد. بیش از ۳۰ هزار تن از محصول سال قبل مانده و صادرات محصول امسال نیز با دستورالعمل جدید که نیمی از صادرکنندگان کرمان را از دور خارج می‌کند، مورد تهدید قرار گرفته، موضوعاتی که منجر شد تا پسته بخش قابل‌توجهی از جلسه‌ای که قرار بود به مسائل مرتبط با صنعت فرش استان باشد را بگیرد.

سهم پسته از درآمد صادراتی استان بالاست

درآمد مردم شمالی استان به‌قدری به این محصول وابسته است که با کاهش فرضاً ۵۰ هزار تومان در قیمت آن، ۴ هزار میلیارد تومان از درآمد استان کاهش پیدا می‌کند. عددی که به لحاظ ریالی نزدیک به کل اعتبار عمرانی در اختیار استان کرمان است و یا برابر بودجه شهری مثل کرمان. اخیراً طی نامه‌ای از معاونت برنامه‌ریزی و مقررات سازمان توسعه تجارت خطاب به مدیران سازمان‌های صمت خواسته شده تا کارت‌های بازرگانی که بازگشت ارزش آنها کمتر از ۶۰ درصد باشد، تعلیق شوند. اتفاقی که آرش علوی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی کرمان گفته بود در صورت اجرا صادرات را از استان خارج می‌کند. بعد از آن مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی هم در پیش جلسه شورای‌عالی پسته گفته بود که این دستورالعمل کارت‌های ۵۰ درصد از صادرکنندگان را تعلیق می‌کند.

صادرات پسته توسط افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها

طبیب‌زاده این بار در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که با موضوع فرش تشکیل شده بود از پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی خواست به موضوع تعلیق کارت‌ها رسیدگی شود.
رئیس اتاق بازرگانی استان با بیان اینکه با تلاش نمایندگان کرمان سعی شده به رفع تعهدات ارزی فعالان حوزه کشاورزی کمک شود، گفت: اگر این مهم در برنامه هفتم تصویب شود و جا بگیرد می‌توان گفت برای پسته و محصولات کشاورزی کارهای اساسی صورت گرفت است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این جلسه با بیان اینکه بخشی از صادرات پسته ما توسط افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها انجام می‌شود، گفت: طبق اعدادی که استاندار زمانی اعلام کردند، ۵۰ هزار میلیارد تومان قیمت پسته پایین می‌آید، ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم استان کم می‌شود .
او در این جلسه وعده داد که به مدت ۶ ماه دستورالعمل تعلیق کارت بازرگانی متوقف شود تا صادرات محصولات استان به سرانجام رسد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در این جلسه اعلام کرد که امکان واردات خودرو با ارز محصولات کشاورزی میسر شده و صادرکنندگان پسته می‌توانند ارز حاصل از صادراتشان را صرف واردات خودرو یا قطعات خودرو کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=109062
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.