حسرت سه ماهه بازنشستگان فولاد برای حقوق| پول نیست که نیست

صبح امروز تعدادی از بازنشستگان فولاد در مقابل دفتر صندوق بازنشستگی منطقه کرمان تجمع کردند.

اعتراض آن ها به پرداخت نشدن حقوق ماه های آبان و آذر بود. آنطور که یکی از بازنشستگان به «کرمان نو» می گوید تاخیر در پرداخت حقوق قبلا هم پیش آمده بود اما این بار مسوولان صندوق بازنشستگی حتی وعده پرداخت را هم نمی دهند.

در حالی بازنشستگان فولاد امروز تجمع کردند که مهر امسال هم آن ها برای پرداخت نشدن حقوقشان دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

یکی از بازنشستگان به «کرمان نو» می گوید

در دولت های نهم و دهم حقوق ما را با تاخیر دو یا سه ماهه و گاهی هم قسطی می دادند اما در دولت یازدهم این مشکل حل شد. با این حال از شهریور مجددا پرداخت حقوق ما با تاخیر مواجه شده و امان ما را بریده. در ماه مهر آنقدر اعتراض کردیم که حقوقمان را با تاخیری یک ماهه دادند اما از حقوق آبان و آذر خبری نیست.

دیگر بازنشسته معترض می گوید که

همه ما چند فرزند داریم و اگر حقوقی نباشد، چگونه مخارج آن ها را تامین کنیم؟ به ما گفتند تا پایان سال 96 شاید بشود حقوق شما را بدهیم اما از سال 97 مشکلات بیشتر می شود.

پیگیری نمایندگان

نمایندگان کرمان در مجلس در این خصوص بیکار ننشسته اند و برای پرداخت حقوق بازنشستگان رایزنی کردند. از جمله نامه ای که محمدرضا پورابراهیمی در مهر امسال خطاب به علی لاریجانی، رییس مجلس نوشت.

او در نامه اش از لاریجانی خواسته بود که از خزانه داری کل کشور بخواهد حقوق این بازنشستگان را به صورت «علی الحساب» پرداخت کند. این اتفاق در ماه مهر افتاد اما مشکل اصلی در جای دیگری است.

پولی در کار نیست

آنطور که پورابراهیمی به روزنامه «پیام ما» گفته، مشکل صندوق بازنشستگی فولاد به به این راحتی ها قابل حل شدن نیست.

او می گوید

برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد دو منبع در صندوق بازنشستگی وجود دارد، اول طلب 20 هزار میلیارد تومانی این صندوق از دولت و دوم شرکت هایی که این صندوق سهامدار آن هاست. در لایحه بودجه 94، 95 و 96 دولت موظف شد بخشی از مطالبات خود به این صندوق را بابت پرداخت حقوق بازنشستگان پرداخت کند. در سال های 94 و 95 این اتفاق افتاد اما در سال 96 منابع پیش‌بینی شده برای این کار تحقق نیافت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچگونه اقدام مشخصی را جهت فروش اموال و تامین کسری حقوق و مستمری این قشر محروم انجام نداد.

به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، در برنامه ششم توسعه تاکید شده دولت مطالبات صندوق فولاد را حداکثر ظرف مدت سه سال از تاریخ شروع برنامه ششم پرداخت و تسویه کند اما دولت پولی ندارد که مطالبات را به صورت یکجا بپرداد، به همین دلیل پرداخت مستمری بازنشستگان در ماه های باقی‌مانده سال با مشکل اساسی مواجه شده است.

او می گوید که

مدیریت ناصحیح شرکت هایی که صندوق سهامدار آن هاست موجب شده نه تنها این شرکت ها سودآور نباشند که باری هم به صندوق بازنشستگی فولاد اضافه کنند، این امر در کنار تخلفاتی که در این شرکت ها رخ داده، دورنمای خوبی را برای پرداخت حقوق بازنشستگان صنعت فولاد نشان نمی دهد.

90 هزار بازنشسته صنعت فولاد در کشور داریم که 17 هزار نفر در استان کرمان ساکن هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15318
1 نظر
  1. رضا می گوید

    کسی به فکر بازنشیته نیست . خودشان حقوق نجومی می گیرن وبه ریش ما می خندن . الهی خیر نبینن . سرطان بگیرن . پدر بازنشسته را در آوردن . آدم نمی شن . الهی بجهاشون در بهدر شن . . از رحمت خدا به دور باشن که حقوق مارا اختلاس می کنید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.