درآمد حداقلی بگیران ۴ میلیون تومان شد| شکاف ۳۸ درصدی مزد و هزینه‌ها

شورای عالی کار با افزایش ۳۹درصدی حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ کارگران موافقت کرد و پایه حقوق کارگران را به بیش از دو میلیون و ۶۵۰هزار تومان افزایش داد.

به دنبال ابلاغ بخشنامه مزد وزارت کار، پایه حقوق کارگران با افزایش ۷۴۵ هزار تومانی به ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و با احتساب مبلغ بن خواربار، حق مسکن (در صورت تصویب) و سایر مزایای جانبی مزد به بیش از ۴ میلیون تومان افزایش یابد.

تعیین دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ درحالیست که رقم سبد معیشت حداقلی خانوار ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شده که حداکثر دستمزد حداقلی‌بگیران تنها 38 درصد سبد معیشت را پوشش می‌دهد.

این در شرایطی است که محاسبات مستقل کمیته دستمزد کانون عالی شوراها، با در نظر گرفتن تورم نشان می‌دهد رقم واقعی سبد معیشت حداقلی خانوار بیش از رقم رسمی است و به ۸ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان رسیده.

در جلسه دیروز تعیین دستمزد کارگران اعضای شورای عالی کار همچنین با افزایش مبلغ بن خواربار کارگران موافقت کردند و بر این اساس بن خواربار کارگران را به ۴۵۰ هزار تومان افزایش دادند.

علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) در این رابطه می‌گوید: ما از روند تعیین دستمزد رضایت نداریم اما به عدد تعیین شده رضایت دادیم.

او هشدار می‌دهد: اگر تورم با همین مدل فعلی جلو برود و همچنان افسارگسیخته بتازد، ابتدای سال بعد در چاله می‌افتیم و شکاف مزد و هزینه‌ها به سر جای قبل بازمی‌گردد.

کمک هزینه مسکن کارگران نیز که تا پیش از این ۳۰۰ هزار تومان بود، با تصویب شورا به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

حق مسکن در انتظار تصویب هیات وزیران 

البته حق مسکن تنها گزینه بسته مزدی کارگران است که برای اجرایی شدن باید به تصویب هیات وزیران برسد تا در فیش حقوقی سال آینده کارگران لحاظ شود.

از دیگر مصوبات شورای عالی کار افزایش ۲۶ درصدی سایر سطوح مزدی به اضافه رقم ثابت ۸۲۷۸ تومان و ماهانه ۲۴۸ هزار و ۳۵۰ تومان بود.

همچنین پایه سنوات برای کارگران قرارداد موقت و دائم مشمول قانون کار با بیش از یک سال سابقه ۱۴۰ هزار تومان و حق اولاد نیز ۳۴۵ هزار تومان تعیین شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=66621
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.