رییس اتاق کرمان:نبود برنامه جامع اولین معضل اقتصاد کرمان|نتایج مرکز پژوهش‌های مجلس با واقعیت مغایر است

سید مهدی طبیب زاده در تشریح این مشکل می‌گوید در استان همه ادارات دارای برنامه‌ هستند اما یک برنامه واحد وجود ندارد که این خود منجر به این می‌شود که همه امکانات در کرمان منجر به بالا رفتن جایگاه استان در آمار و ارقام آماری نمی‌شود.

وی می‌گوید  برنامه جامعی باید باشد تا در آن محدود کردن امکانات خدادادی تبیین شده باشد و از استفاده بی رویه از منابع تجدید شونده جلوگیری شود.

او همچنین  از تامین مالی به عنوان مشکل دیگری در اقتصاد یاد کرد واین گونه توضیح داد که در صنایع تامین مالی مشکل اصلی بوده و منابع بانکی به شدت محدود شده است.

وی این معضل را در حدی دانست که روی منابع داخلی بانک‌ها به هیچ عنوان نمی‌توان برنامه ریزی خاصی کرد و انتظار کمک داشت. وی بعد از این صحبت خود این نکته را نیز بیان کرد که شاید مسئولین بانک‌ها حرفی مخالف حرف من بزنند اما در واقع ما هیچ کمکی از طرف بانک‌ها نمی بینیم.

نماینده بخش خصوصی در کرمان کمبود سرمایه گذاری خارجی را نیز مشکلی دانست که اقتصاد کرمان با آن مواجه بوده نتوانسته از این ظرفیت نیز استفاده کند.

وی علت این کمبود را عدم فاینانس قابل قبول برای شرکت‌های سرمایه گذار خارجی  در کرمان ارزیابی کرد.

رییس اتاق بازرگانی کرمان ضمن نا امیدی از فضای کسب و کار در کرمان می گوید فضای کسب و کار در کرمان  وضعیت مطلوبی ندارد گرچه گزارش مرکز پژوهش های مجلس امیدوار کننده است اما  واقعیت چیز دیگری است.

او علت این تفاوت را در شاخص‌هایی در نظر گرفته شده برای این پژوهش دانست و گفته  شاخص هایی که در نظر گرفته می‌شود  با واقعیت تناسب ندارند.

در زمینه فضای کسب و کار وظیفه اتاق را پایش این فضا دانست و تاکید می‌کند در این زمینه  اتاق کرمان پیش قدم است و طرحی را در این زمینه اماده کرده است.

طبیب زاده  معیشت مردم و  کنترل مصرف منابع تجدید شونده استان را جزء دغدغه های اتاق معرفی کرد که در نهایت اتاق به دنبال این است  ذخایر استان  طی یک زنجیره تبدیل به رفاه مردم شود.

وی که از شرایط نامناسب وضعیت پسته حرف زد و می‌گوید در حال حاضر مقدار تولید پسته در جهان بیشتر از مصرف است و کشوری می‌تواند در این بازار مازاد بر عرضه موفق شود که کالای رقابت پذیر تولید کند.

او استراتژی اتاق کرمان در شرایط کنونی برای وضعیت پسته ایجاد آرامش و حفظ بازارهای موجود دانست.

وی همچنین گفته تا سه ماه آینده باید ۶۰ هزار تن پسته صادر کنیم و اگر به دلایلی از جمله انبار کردن محصول به دلیل افزایش قیمت در ماه های آینده همین مقدار صادرات را از دست داده و به رقیب خود واگذار می کنیم.

وی تولید پسته در شرایط کنونی با مقدار بازدهی نیم تن در هکتار و نرخ ۱۶ درصد سود بانکی را از جمله عوامل عدم رقابل پذیری پسته معرفی کرد.

مهندس طبیب زاده ضمن بیان این نکته که فقط نقدینگی مشکل ما را حل نمی کند گفته گرچه نقدینگی مشکلی است که با آن مواجه هستیم اما صنایع ما مشکلاتی از قبیل تکنولوژی، نیروی تخصصی را نیز دارد  که اتاق کرمان در پی بررسی و برطرف کردن این مشکل نیز است.

در نهایت رییس اتاق بازرگانی کرمان از طراحی  مدل توسعه سرمایه گذاری خبر داد و اعلام امادگی کرد ما قادر هستیم این را درسطح کشوری مطرح کنیم.

او همچنین فعالیت های اتاق در زمینه گردشگری بسیار مطلوب دانست و تاکید کرد برای توسعه گردشگری استان یک مشاور  انتخاب شده تا پتانسیل های اساسی گردشگری که می تواند درآمدزا باشد را معرفی کند و بر اساس آن  صنعت گردشگری را دنبال کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=5519
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.