هواپیمایی«ماهان»به کرمانی‌ها گران‌تر بلیت می‌فروشد

یکی از روزهای سال‌های میانی دهه شصت و زمانی که حسین مرعشی استاندار کرمان بود، به دلیل مشکلی امنیتی می‌بایست خود را سریعاً به کرمان برساند اما مجبور شد معطلی ۲۴ ساعته در فرودگاه مهرآباد را تحمل کند تا پروازی به کرمان پیدا شود و از همین‌جا جرقه «ایجاد یک هواپیمایی مستقل برای کرمان» در ذهن او و دوستانش که موسسه مولی‌الموحدین را در سال ۶۷ تأسیس کرده بودند، زده شد و سال ۷۱ شرکت هواپیمایی «ماهان» که اسمش را عطاالله مهاجرانی پیشنهاد داده بود، تأسیس شد. اگرچه مرعشی سال ۸۹ در ویژه‌نامه سالگرد تأسیس ماهان هدف خود از تأسیس این شرکت هواپیمایی را «حل مشکل مردم در تهیه بلیت» و همچنین «وجود هواپیمایی مستقل برای کرمانی‌ها» عنوان کرده بود، اما پس از ۲۴ سال نه‌تنها این اتفاق رخ نداده که کام مردم دیگر استان‌ها از کرمانی‌ها بیشتر به شهد «ماهان» شیرین شده است.

کرمانی‌ها «گران‌تر» می‌خرند

شرکت هواپیمایی ماهان به‌طور انحصاری پروازهای کرمان را در اختیار دارد و شما اگر بخواهید از کرمان به دیگر نقاط ایران (به‌جز چند شهر معدود مثل کیش) بروید، تنها گزینه شما استفاده از «ماهان» است. این موضوع علی‌رغم اینکه «ماهان» خاستگاهی کرمانی دارد، باعث شده کرمانی‌ها ضرر کنند و مجبور باشند سفرهای هوایی گران‌تری را نسبت به مردم دیگر استان‌ها انجام دهند و عملاً «ماهان» به مردم کرمان گران‌فروشی می‌کند.

گران‌فروشی بی‌حد و اندازه

برای اینکه بیشتر در جریان این گران‌فروشی قرار بگیرید، قیمت بلیت این شرکت برای پرواز کرمان-تهران را با پروازهای بندرعباس-تهران، مشهد-تهران و شیراز تهران در تاریخ‌های هشتم آبان (امروز)، ۲۲ آبان و هشتم دی مقایسه کرده‌ایم. دلیل این مقایسه هم فواصل هوایی این مسیرهاست. فاصله هوایی کرمان-تهران ۷۹۹ کیلومتر، مشهد-تهران ۷۵۲ کیلومتر، شیراز- تهران ۶۸۲ کیلومتر و بندرعباس- تهران۱۰۵۲ کیلومتر است. همان‌طور که می‌بینید فاصله هوایی کرمان تا تهران بافاصله هوایی مشهد-تهران تقریباً برابر است، از شیراز- تهران حدود۱۰۰ کیلومتر بیشتر است و از بندرعباس- تهران حدود ۲۵۰ کیلومتر کمتر است. اینجاست که گران‌فروشی بی‌حدوحصر «ماهان» به کرمانی‌ها مشخص می‌شود. چراکه بلیت کرمان-تهران از همه پروازهایی که گفته شد، «گران‌تر» است و فرقی نمی‌کند که فاصله هوایی کرمان-تهران بیشتر و یا کمتر از سه مسیر دیگر باشد.

مقایسه بلیت‌های هشتم آبان

فاصله هوایی بیشتر از کرمان-تهران:

کمترین قیمت بلیت پرواز کرمان- تهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز بندرعباس-تهران همین شرکت، 52 هزار و 300 تومان بیشتر است.

فاصله هوایی برابر با کرمان-تهران:

کمترین قیمت بلیت پرواز کرمانتهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز مشهد-تهران همین شرکت، ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان بیشتر است.

فاصله هوایی کمتر از تهران-کرمان:

کمترین قیمت بلیت پرواز کرمانتهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز شیرازتهران همین شرکت، ۶۷ هزار و ۳۰۰ تومان بیشتر است.

مقایسه بلیت‌های ۲۲ آبان

با توجه به شناور بودن قیمت بلیت‌های هواپیما، اگر شما بخواهید از همین امروز برای دو هفته دیگر بلیت بگیرید، باید نرخ پایه بلیت کمتر باشد اما برای تاریخ 22 آبان، یعنی دو هفته دیگر، قیمت بلیت کرمان-تهران هیچ تفاوتی باقیمت بلیت در 8 آبان ندارد. این در حالی است که برای دیگر استان‌ها این کاهش قیمت توسط هواپیمایی ماهان انجام‌شده اما برای کرمانی‌ها، خیر.

فاصله هوایی بیشتر از کرمان-تهران:

کمترین قیمت بلیت پرواز کرمانتهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز بندرعباستهران همین شرکت، ۱۰۳ هزار و ۱۰۰ تومان بیشتر است.

فاصله هوایی برابر با کرمان-تهران:

کمترین قیمت بلیت پرواز کرمانتهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز مشهدتهران همین شرکت، ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان بیشتر است.

فاصله هوایی کمتر از کرمان-تهران:

کمترین قیمت بلیت پرواز کرمانتهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز شیرازتهران همین شرکت، ۱۹ هزار تومان بیشتر است.

مقایسه بلیت‌های هشتم دی

اگر همین امروز بخواهید برای دو ماه دیگر (هشتم دی) بلیت بخرید، درحالی‌که برای دیگر استان‌هایی که آمده است، حتی بلیت زیر ۱۰۰ هزار تومان هم گیر می‌آید، ارزان‌ترین بلیت برای کرمانی‌ها، تفاوت چندانی با بلیت‌های امروز (هشتم آبان) ندارد. نکته دیگر هم این است که شما اگر بخواهید همین امروز برای دو ماه بعد بلیت بخرید، تنها یک بلیت با قیمت ۱۸۰ هزار تومان (کمترین قیمت ممکن) می‌توانید بخرید و برای خرید بلیت دوم، باید پول بیشتری بپردازید.

فاصله هوایی بیشتر از کرمان-تهران:

کمترین قیمت بلیت پرواز کرمانتهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز بندرعباستهران همین شرکت، ۴۷ هزار و ۱۰۰ تومان بیشتر است.

فاصله هوایی برابر با کرمان-تهران:

کمترین قیمت بلیت پرواز کرمانتهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز مشهدتهران همین شرکت، ۶۰ هزار تومان بیشتر است.

فاصله هوایی کمتر از کرمان-تهران:

کمترین قیمت بلیت پرواز کرمانتهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز شیرازتهران همین شرکت، ۷۶ هزار تومان بیشتر است.

می‌گویند پروازهای کرمان «سرریز» است

یکی از فعالان کرمانی صنعت هوایی در این خصوص می‌گوید: «وقتی همه پروازهای کرمان به‌طور انحصاری در اختیار ماهان باشد و رقابتی در کار نباشد، مشخصاً این اتفاق رخ می‌دهد.» عبدی آغاسی افزود: «کرمانی‌ها چون حق انتخابی ندارند، مجبور هستند هر قیمتی که ماهان می‌خواهد، بپردازند.» او در اعتراض به این موضوع چند روز پیش به ، مدیر فروش ماهان در تهران مراجعه کرد. آغاسی دراین‌باره توضیح داد: «وقتی اعتراض کردم که چرا باید کرمانی‌ها پول بیشتری نسبت به سایر استان‌ها برای پرواز بپردازند، پاسخ دادند که پروازهای کرمان سرریز است.» در حالی مدیر فروش ماهان از پر بودن پروازهای کرمان صحبت کرده، که «ماهان» می‌تواند برای رفع این مشکل تعداد پروازها را زیاد کند نه اینکه پول بیشتری از کرمانی‌ها بگیرد. آغاسی همچنین گفت: «ما نمی‌گوییم ماهان به کرمان امتیاز بیشتری بدهد، بلکه مثل مردم دیگر استان‌ها با کرمانی‌ها رفتار کند.»

همه پروازهای کرمان در اختیار ماهان

همان‌طور که عبدی آغاسی اشاره کرد، «ماهان» به‌طور انحصاری پروازهای کرمان را در اختیار دارد، درحالی‌که در دیگر استان‌ها وضع به این شکل نیست. به‌عنوان‌مثال، اگر شما بخواهید امروز (8 آبان) از کرمان با هواپیما به تهران بروید، تنها شرکتی که وجود دارد، ماهان است و 216 هزار و 300 و 236 هزار تومان قیمت‌هایی است که وجود دارد. اما از بندرعباس به تهران، پنج شرکت ایران ایرتور، آتا، ایران ایر، کیش ایر و ماهان پرواز دارند و رنج قیمت از 145 تا 215 هزار تومان است. از مشهد به تهران 12 شرکت آتا، زاگرس، کاسپین، اترک، قشم ایر، کیش ایر، تابان، ماهان، آسمان، معراج، ایران ایرتور و ایران ایر وجود دارد و رنج قیمت‌ها از 170 تا 240 هزار تومان است. از شیراز به تهران هم هفت شرکت ایران ایر، آسمان، زاگرس، تابان، قشم ایر، آتا و ماهان وجود دارد که قیمت بلیت بین 88 تا 144 هزار تومان است.

معلولانی که جا می‌مانند

از دیگر مشکلاتی که انحصاری بودن پروازهای کرمان به وجود آورده، جا ماندن معلولان کرمانی از پرواز است. بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان، معلولان می‌توانند در استفاده از امکانات ورزشی، تفریحی، فرهنگی و ‌وسایل حمل‌ونقل دولتی (‌مترو، هواپیما، قطار) از تسهیلات نیم‌بها بهره‌مند گردند. در شهر کرمان اما مشکل از کم بودن مسیرهای هوایی پرواز گذشته و عملاً هیچ‌گونه شرکت هواپیمایی دولتی از کرمان پرواز نمی‌کند و همه پروازها در کرمان از طریق شرکت هواپیمایی ماهان انجام می‌شود و این شرکت حاضر به فروش بلیت نیم‌بها به معلولان نیست. تنها پاسخ هواپیمایی ماهان به معلولان هم، این است که «دولتی نیستند  البته از آنجایی که تمام سهام ماهان متعلق به موسسه مولی الموحدین است،  این مسئله با حرف و حدیث روبرو است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=5512
5 نظرات
  1. […] چند روز اخیر فضای رسانه ای کرمان متاثر از بحث گرانی ویژه بلیت هواپیمایی ماهان […]

  2. […] روزهای گذشته پایگاه خبری «کرمان نو» گزارشی مبنی بر گران فروشی شرکت هواپیمایی «ماهان» منتشر کرد. در این گزارش مفصل توضیح داده شده بود که هواپیمایی «ماهان ایر» با این که خواستگاه کرمانی دارد اما مردم کرمان برای سفرهای هوایی با هواپیماهای این شرکت باید هزینه بیشتری نسبت به مردم دیگر شهرها بپردازند.(برای مطالعه بیشتر) […]

  3. […] روزنامه «پیام ما» و «سایت کرمان‌نو» گزارشی مبنی بر گران فروشی شرکت هواپیمایی «ماهان» منتشر […]

  4. محمد مهدی احمدی خواه می گوید

    نمیدانم این تصمیمات خرد را آقای عرب نژاد میگیرد یا خیر،ایشان مردی بسیار جنتلمن و مغرور است،حرف کسی را قبول نمیکند، همکاران ماهانی ایشان نیز غالبا همکاران سابق ایشان هستند که از ثروت بی نیاز هستند،همین مسایل باعث شده اینقدر لارژ منشانه به قیمتها نگاه کنند

  5. احسان نوحی می گوید

    وقتی که انحصار در هر صنعتی وجود داشته باشد مالکان و ذینغهان آن صنعت بدون دغدغه به دنبال سود بیشتر هستند. خیانت ماهان به مردم کرمان بعد از آزاد شدن قیمت بلیت هواپیما خیانتی آشکار است که اکثر مدیران کرمانی این شرکت در حق هم استانی های خود کردند. اصلا ما هواپیمایی ماهان را نه کرمانی میدانیم نه میخواهیم کرمانی باشد. این غریب نوازی کرمانی ها خودشو داره نشون میده. لطفا کمپینی تشکیل دهیم و جلو این انحصار کثیف را بگیریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.