ساخت بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی اولویت‌ مهم بم است

سرپرست فرمانداری بم ساخت بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی را از اولویت‌های مهم این شهرستان برای تخصیص اعتبار در سفر رییس جمهور دانست و گفت: قرار بوده این بیمارستان به عنوان جایگزین بیمارستان امام خمینی (ره) که در زلزله ۸۲ تخریب شد ساخته شود اما متاسفانه هنوز تکمیل نشده و به اعتبار زیادی نیاز دارد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، محمد برزنگ اظهارداشت: در چهار شهرستان شرقی کرمان تنها یک بیمارستان ۹۶ تختخوابی پاستور بم در حال ارایه خدمات به این شهرستان‌ها است.

وی افزود: در استان مصوب شد این پروژه جزو پروژه های سفر رییس جمهور باشد اما به دلیل اینکه زیر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت در پایتخت به تصویب نرسید که با رایزنی استاندار کرمان مقرر شد بم در نهایت در مصوبات سفر دولت قرار گیرد.

سرپرست فرمانداری بم ادامه‌داد: واقع شدن این شهرستان در مسیر ترانزیتی جنوب شرق و همچنین قرار گرفتن در مسیر همسایه‌های شرقی کشور مشکلات زیادی ایجاد کرده که نیاز به تسریع در تعیین تکلیف و ساخت این بیمارستان دیده می‌شود.

وی اظهارداشت: این پروژه در سال های قبل به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت و اکنون با وجود تورم‌های پیش‌آمده حتما اعتبار بیشتری نیازدارد.

آبرسانی از سد نسا

سرپرست فرمانداری بم در ادامه با اشاره به ضرورت تامین آب شرب مناطق مختلف شهرستان از طریق سد نسا تاکیدکرد: پروژه خط انتقال آب از سدنسا به شهرهای بم و بروات و سپس به سه شهرستان نَرماشیر، فهرج و ریگان از دیگر پروژه‌های سفر دولت است.

وی عنوان کرد: باتوجه به اینکه چاه‌های شرب ما اُفت کرده و با مشکل کمبود آب مواجه شده‌ایم در برخی از قسمت‌های شهر مجبوریم چند ساعت شیرفلکه‌ها را ببندیم و مخزن‌ها پر شوند تا در طول روز با کمبود آب مواجه نشویم.

به گفته برزنگ به دلیل خشکسالی‌های پی در پی برخی چاه های آب آشامیدنی ما کمتر از ۲۰ درصد آب دارند.

برزنگ افزود: سد نسا در سال ۸۹ به منظور تامین آب کشاورزی و شرب شهرستان‌های شرقی کرمان ساخته شده است و پروژه انتقال آب از این سد نیز در همان سال‌ها کلید خورد.

سرپرست فرمانداری بم توضیح داد: اما با گذشت ۱۱ سال از شروع پروژه انتقال آب اینک تنها بالای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: این پروژه امسال حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و همچنین پیمانکار پروژه هم ۱۰۰ میلیارد تومان طلبکار است؛اگر این پروژه امسال راه اندازی نشود سال آینده حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد داشت.

برزنگ تصریح کرد: معضل اصلی ما در این پروژه راه اندازی نشدن دستگاه تصفیه خانه آن است که مقرر شده چند دستگاه از دیگر استان ها تهیه و بعد از تعمیر دستگاه راه اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: شرق استان کرمان منطقه ای خشک و تنها امید مردم به این سد است.

وام‌های زمان زلزله، برای مردم مشکل ایجاد کرده‌اند

سرپرست فرمانداری بم در ادامه با اشاره به برخی مشکلات مردم منطقه گفت: اولویت بعدی ما در سفر رییس جمهور پیگیری و حل مشکل وام‌هایی است که قبل و بعد از زلزله شهروندان ما دریافت کرده اند.

برزنگ توضیح داد: شهروندان قبل و بعد از زلزله وام‌هایی را دریافت کرده‌اند و برخی از بانک ها این وام ها را از سرفصل خودشان حذف نکرده اند و مشکل به‌وجود آمده است.

به گفته وی از حدود ۶۰ هزار خانواری که وام در زمان زلزله گرفته‌اند حدود ۲۵ هزار خانوار هنوز پرداختی انجام نداده‌اند.

وی افزود: اگر شخصی بخواهد وام دریافت کند در سیستم به عنوان بدهکار معرفی شده و نمی تواند نه از تسهیلات استفاده کنند و نه ضامن شخصی دیگر شود.

نقاط حادثه‌خیز جاده ای بلاتکلیف مانده اند

سرپرست فرمانداری بم در ادامه به پروژه‌های راه‌سازی نیز اشاره و بیان‌کرد: از دیگر مصوبات ما پیگری اعتبار برای پروژه های راه، خصوصا راه‌های روستایی این شهرستان است.

وی ادامه داد: پروژه عریض سازی راه روستایی منتهی به روستای دولت آباد از سال ۹۸ شروع و مدتی تعطیل شده؛ مجدد بهمن ۱۴۰۱ شروع به کار کرده و همچنان تکمیل نشده است.

وی اظهارداشت: جاده دولت آباد از نقاط حادثه‌خیز این شهرستان است که به طول ۱۲ کیلومتر است و در سه فاز انجام خواهد شد و فاز اول آن شهریور ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید.

برزنگ بیان کرد: فاز های دوم و سوم پروژه نیز به طول ۹ کیلومتر با محدودیت در اعتبار مواجه که برای تکمیل کامل پروژه ۱۶ میلیاردتومان اعتبار نیاز است .

وی همچنین به پروژه پل دِهبَکری نیز اشاره و بیان کرد: این پروژه که ۱۵ سال از شروع آن می گذرد و هنوز به دلیل نبود اعتبار تکمیل نشده از نقاط حادثه خیز منطقه محسوب می شود.

برزنگ اظهارداشت: تکمیل این پروژه به ۴۰ میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد و از دیگر پروژه های سفر رییس جمهور خواهد بود.

وی به پروژه‌های راه‌های روستایی دریجان، میج‌بُندر و غیره نیز اشاره کرد و گفت: پروژه های روستایی زیادی در سطح شهرستان وجود دارد که برای تکمیل به اعتبار نیاز دارند.

بم هنوز مدارس کانکسی دارد

سرپرست فرمانداری بم در ادامه با اشاره به مشکلات آموزشی این شهرستان گفت: در بحث آموزش و پرورش و سرانه آموزشی هم در بم با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی افزود: مجتمع فرهنگی آموزش و پرورش با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی و با گذشت ۱۰ سال از شروع آن متاسفانه هنوز تکمیل نشده و عمر مفید آن هم در حال اتمام است.

برزنگ تصریح‌کرد: در زمان زلزله ۱۰ هزار نفر از دانش آموزان ما فوت کردند و در آن زمان مدارس توسط دولت و خیرین ساخته شد که برای همان جمعیت ۱۸ هزار دانش آموز کافی بود.

به گفته وی اکنون با گذشت ۱۹ سال از زلزله جمعیت دانش آموزی ما بیش از ۳۸ هزار نفر است ولی متاسفانه اعلام شده که بم به سرانه آموزشی نیاز ندارد و از محل توازن اعتباراتی دریافت نمی‌کند.

برزنگ تاکید کرد: با این تعداد دانش آموز متاسفانه هنوز هشت مدرسه ما در سطح شهر در کانکس استقرار دارند.

قنات‌های بم باید لایروبی و احیا شوند

سرپرست فرمانداری بم همچنین لایروبی و احیای قنوات این شهرستان را از جمله مواردی دانست که باید در سفر رییس جمهور مطرح و اعتبار ویژه برای آن در نظر گرفته شود زیرا بیشتر اراضی کشاورزی منطقه از طریق قنوات آبیاری می‌شوند.

برزنگ افزود: آفت زنجره خرما نیز هر سال گریبان نخلداران را می گیرد که امسال نیز بتازگی آفتی به نام سوسک شاخ‌دار خرما در شهرستان همجوار ما -نرماشیر -دیده شده و باید برای مبارزه با آن اعتبار لازم درنظر گرفته شود.

به گفته وی امسال نخلداران با خشکیدگی محصول خرما نیز مواجه هستند و در برخی از نقاط این شهرستان بیش از ۵۰ درصد خرما دچار خشکیدگی شده است.

سرپرست فرمانداری بم بیان کرد: شهرستان بم با گذشت ۱۹ سال از زلزله اما مشکلات زیادی دارد و حتی برخی از پروژه های ما اصلا شروع به ساخت نشده اند و برخی هم که از زمان زلزله شروع به ساخت کرده اند، هنوز بلاتکلیف مانده اند.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.

سفر استانی دولت به کرمان قرار است از ظهر امروز (پنجشنبه) به مدت ۲ روز شروع شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=95146
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.