بار خاموشی بر دوش صنایع|کاهش تولید سیمان به نصف

ستاد فرماندهی راهبری اوج بار دستور داده تا صنایع سیمانی، میزان مصرف برق خود را تا ده درصد دیماند مصرفی کاهش دهند. این مصوبه ظرفیت تولید صنایع سیمان رابه زیر نصف رسانده است. علی رغم اظهارات سخنگوی صنعت برق مبنی بر خروج 36کارخانه سیمانی از محدودیت‌های برقی هنوز این دستورالعمل به شرکت‌های توزیع برق ابلاغ نشده.

«هر واحد صنعتی میزان برق تولیدی را تا ده درصد محدود کند.» این تصمیمی است که ستاد فرماندهی راهبری اوج بار کشور گرفته و آن را به صنایع تحمیل کرده.

کمتر از یک ماه است که فولادی‌ها و سیمانی‌ها طعم این بی برقی را چشیده‌اند و اثراتش را به بازار منتقل کردند.

قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان از ۴۴ هزار تومان به بیش از ۷۰ هزار تومان و میلگرد از ۱۴ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان .

سرجمع از 11 خرداد است که بار خاموشی بر دوش صنایع افتاده.

مشترکین پر مصرف براساس تصویب نامه هیات وزیران از ساعت 12 تا 9 شب متناسب با نیاز شبکه بارمصرف را کاهش دهند.

صنایع مصرف برق را به نصف برسانند

 

شرکت منطقه‌ای و شرکت توزیع برق نیز این نیاز شبکه در کرمان را 50 درصد تشخیص داده.

طبق گفته حمید علیزاده، مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق شمال استان تمامی مشترکین صنعتی بزرگ که مصرف برق آن‌ها بالای 3مگاوات در اوج بار است شامل این مصوبه شدند.

او در خصوص شرکت‌ها و کارخانه‌جات کوچک نیز به «کرمان نو»می‌گوید: «صنایع کوچک براساس توافقات شرکت توزیع با مشترک مربوطه و یا شرکت شهرک‌های صنعتی برای کاهش مصرف برق همکاری کردند.»

از تاریخ 16 تیر اما مصوبه دومی آمد که بر مبنای آن مشترکین صنعتی بزرگ موظفند با استفاده از برنامه تعطیلات و تعمیرات مصرف برق را به مدت دو هفته در حد 10درصد دیماند مصرفی محدود کننند.

در این مصوبه اشاره‌ای به نوع صنعت نشده اما ستاد راهبری اوج بار متشکل از مدیران ارشد وزارت نیرو وشرکت توانیر سیمانی‌ها و فولادی‌ها را مشمول این مصوبه دانسته است.

کاهش مصرف تا 90درصد

 

مصوبه‌ای که تا قبل از اجرایش، صنایع موظف به کاهش مصرف برق در بازه زمانی 12 تا 21 متناسب با نیاز شبکه بودند.

براساس مصوبه ستاد فرماندهی اوج بار، در روزهای دوشنبه و سه شنبه 28 و 29 تیر ماه برای ساعات 8تا 24 نحوه مصرف صنایع سیمان و فولاد به ترتیب 30 و 10 درصد دیماند مصرفی است.

برای ساعات 24 تا 8 صبح نحوه مصرف صنایع سیمان بدون محدودیت و برای صنایع فولاد 50 درصد دیماند مصرفی است.

برای روزهای چهارشنبه تا یکشنبه نیز بصورت 24 ساعته صنایع سیمان بدون محدودیت و صنایع فولاد با 50 درصد دیماند مصرفی تعیین شده بود.

به یک ماه نرسیده 30 میلیارد ضرر می‌کنیم

 

این مصوبات اما تولید سیمان کرمان را به نصف کاهش داده است.

هفته قبل یکی از مدیران کارخانه سیمان به «کرمان نو» گفته بود:« روزی 30 درصد مصرف برق با اینکه بگویند برق ندارید، تفاوتی ندارد. برخی از این افراد حتی صنعت سیمان را نمی‌شناسند و برایش تکلیف کردند. با این شیوه بعد از سی روز خسارت بالای 30 میلیارد تومان خواهیم داشت.»

تولید سیمان به نصف کاهش یافت

در کرمان سه کارخانه سیمان کرمان، ماهان و ممتازان مشغول به فعالیتند هستند.

ظرفیتی برابر با 8هزار تن سیمان که حالا به دلیل قطعی برق به 3 تا 3 هزار و 500 تن رسیده است.

سه روز پیش بابک دین پرست، قائم‌مقام ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور بعد از حواشی پیش آمده در خصوص مافیای سیمان در نهایت قطعی برق را عامل التهابات بازار سیمان دانست.

به گفته او کارخانه سیمان کرمان به دلیل مشکلات تأمین برق، با یک سوم ظرفیت فعالیت می‌کند.
بعد از این بازدید 36شرکت سیمانی در اولویت رفع محدودیت برق قرار گرفتند.

هر چند که تاکنون اسامی این شرکت‌‌ها هنوز منتشر نشده و ابلاغیه مربوط به این امرهم به شرکت توزیع برق ارسال نشده.

بازگشت به وضعیت قبل 4 ماه طول می‌کشد

 

صنایع فولاد نیز از دیگر صنایعی بودند که به واسطه این قطعی خسارت سنگینی دیدند.

نمونه‌اش شرکت فولاد بوتیا که بیش از دو هفته است تعطیل است. محمدرضا خسروی راد،‌مدیر عامل فولاد بوتیا در این باره به «کرمان نو» می‌گوید: «همان ده درصد دیماند خریداری هم شامل فولاد بوتیا نشد و ما سعی کردیم تا از این وقفه در جهت انجام تعمیرات و استفاده کنیم.»

بار خاموشی بر دوش صنایع

صنایع یک تنه بار بی‌برقی را بر دوش کشیدند.

این در حالی است که مطابق ماده (25) قانون بهبود مستمر محيط كسب و كار،نباید صنایع در اولویت قطعی برق باشند.

مطابق ماده (۲۵) قانون بهبود مستمر محيط كسب و كار، در زمان كمبود برق، گاز يا خدمات مخابرات، واحدهاي توليدي صنعتي و كشاورزي نبايد در اولويت قطع برق يا گاز يا خدمات مخابرات قرار داشته باشند و شركت‌هاي عرضه‌كننده برق، گاز و خدمات مخابرات موظفند هنگام عقد قرارداد با واحدهاي توليدي اعم از صنعتي، كشاورزي و خدماتي، وجه التزام قطع برق يا گاز يا خدمات مخابرات را در متن قرارداد پيش‌بيني كنند.

 

خسارت 400 میلیون تومانی شرکت های کوچک

حالا عباس جبالبارزی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی کرمان در خصوص خسارت قطعی برق «کرمان نو» می‌گوید: «طی بررسی که ما بنگاه‌‌‌های کوچک و متوسط داشتیم، اگر این شرایط تا دو ماه ادامه داشته باشد بنگاه‌های زیر 50 نفر 400 میلیون تومان ضرر می‌کنند، چه رسد به بنگاه‌های بزرگ.»

 

پرهیز شرکت توزیع برق جنوب از مصاحبه

بعد از یک هفته پیگیری«کرمان نو» در نهایت نتوانست مصاحبه‌ای با هیچ یک از مسئولان شرکت برق جنوب استان داشته باشد.

محسنی روابط عمومی این سازمان به بهانه‌ّایی همچون محرمانه بودن این اطلاعات ،بی ربط بودن این مسئله به شرکت توزیع برق و غیره درخواست‌های مکرر این رسانه برای مصاحبه و شفافیت در خصوص خاموشی‌ها را رد کرد.

مصرف 800 مگاوات برق در حوزه شمال

علیزاده، مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق شمال استان اما نحوه مدیریت برق شمال استان در ساعات پیک بار را بدین گونه شرح داد: «در حوزه شمال کرمان 820 مگاوات در ساعات اوج بار مصرف داریم که چیزی حدود 80 تا 90 مگاوات باید مدیریت بار انجام دهیم تا خاموشی نداشته باشیم.»

به گفته علیزاده پس از ابلاغ تصویب نامه هیات وزیران از این 80 مگاوات 40 تا 60 مگاوات بر دوش صنایع قرار گرفته است.

سهم بخش کشاورزی هم نهایتا 50 مگاوات دیده شده اما عملا این بخش تا 30 مگاوات همکاری داشته است.

در بخش اداری نیز برای کاهش مصرف در ساعات اوج بار، ساعات کاری کارمندان را به ساعت 13 کاهش دادند و پنج شنبه‌ها را تعطیل کردند.

اقدام دیگر برای کاهش مصرف برق در بخش اداری از مدار خارج کردن سیستم های سرمایشی از ساعت 11و به کارگیری مولدهای خود تامین منصوبه در برخی ادارات بود.

اقدامی که به گفته علیزاده تنها 20 درصد از ادارت به صورت کامل با آن همکاری کردند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=74481
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.