مخالفت مجلس با فوریت ارز ۴۲۰۰ تومانی

مجلس به فوریت ارز ترجیحی دولت رای نداد. آن‌طور که قالیباف رییس مجلس می‌گوید در بودجه ۱۴۰۰، هشت میلیارد دلار برای ارز ترجیحی پیش‌بینی شد که سیاست‌های جبرانی خود را برای پرداخت یارانه و کمک معیشتی به مردم اجرا کرده و مستقیم این پول را پرداخت کند.

حالا دولت در لایحه دو فوریتی می‌خواهد که مجلس در ۴۸ ساعت در خصوص حذف ارز ترجیحی برای ماه‌های باقی‌مانده ۱۴۰۰ تصمیم‌گیری کند.

دلار ۴۲۰۰ تومان یا همان ارز ترجیحی که از سال ۹۷ در ادبیات اقتصادی و بانکی کشور وارد شد، موافقان و مخالفان این سیاست ارزی نیز همواره به انتقاد یا دفاع از آن برآمده‌اند. گروهی به فساد شکل گرفته در بستر توزیع ارز دولتی انتقاد می‌کنند و گروهی نیز بر حمایت از اقشار آسیب پذیر در جنگ اقتصادی و تحریم تاکید دارند.

ارز ترجیحی شامل کالاهای گروه یک می‌شود که تامین آن ضروری و از جمله آن‌ها دارو و نهاده‌های دامی است.

این روزها حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ توسط مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

در همین حال محمدباقر قالیباف صبح امروز ۱۹ دی ماه در واکنش به صحبت‌های رییس جمهور در خصوص مخالفت مجلس با لایحه دوفوریتی حذف ارز ترجیحی گفت: بخش قابل توجهی از ارز ترجیحی در ۶ -۷ ماه اول سال هزینه شده بود. دولت جدید بعد از سه – چهار ماه از شروع کارش لایحه دو فوریتی (حذف ارز ترجیحی) به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

او افزود: توقع دولت این بود که مجلس در مورد این موضوع مهم ظرف ۴۸ ساعت تصمیم‌گیری کند قطعا مجلس فی البداهه و ۴۸ ساعته نمی‌تواند برای این امر مهم تصمیم بگیرد، لذا مجلس به این فوریت رای نداد اما کمیسیون این موضوع را در دستور کار قرار داد و آن را بررسی کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=83054
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.