ناخوش احوالی واحدهای تولیدی کرمان| مشکل مالی 64 درصد واحدها؛ بانک‌ها تسهیلات نمی‌دهند

64 درصد واحدهای تولیدی استان کرمان با مشکل مالی مواجه هستند. در همین حال آمارهای موجود حکایت از عملکرد ضعیف نظام بانکی در زمینه اعطای تسهیلات به این واحدها در کرمان دارد.

فارس گزارش داده؛ مهدی حسینی‌نژاد، رییس سازمان صمت (صنعت، معدن و تجارت) استان کرمان گفته با توجه به عارضه‌یابی که انجام داده‌ایم 64 درصد از واحد‌های تولیدی ما مشکلات مالی چه سرمایه ثابت و چه سرمایه در گردش دارند.

به گفته او با توجه به قانون بودجه سال 98 و بند الف تبصره 18 تسهیلات چه در قالب سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای واحد‌های تولید باید پرداخت شود.

بر این اساس قرار بوده سهم وزارت صمت 20 هزار میلیارد تومان از تسهیلات باشد، که 10 هزار میلیارد از محل صندوق توسعه ملی پرداخت و 10 هزار میلیارد هم از منابع بانکی تامین شود.

رییس صمت کرمان گفته با توجه به مشکلاتی که افتاد، تحقق سهم صندوق توسعه ملی و بانکی اتفاق نیفتاد.

وی می گوید: صندوق بیش از سه هزار و 900 میلیارد تومان نتوانست به ما پول دهد.

انتقاد از بانک‌ها

او از پرداخت تسهیلات بانکی انتقاد کرده و گفته علی‌رغم چالش بزرگ واحد‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی و صنفی ما که مسائل مالی بود، پرداخت تسهیلات توسط این ساختاری که وجود داشت متاسفانه خوب نبود.

رییس صنعت، معدن و تجارت استان کرمان عنوان کرده ما 3 هزار و 200 میلیارد تومان تا الان معرفی به سیستم بانکی داشته‌ایم، اما پرداختی که انجام شده، چیزی حدود 130 میلیارد بوده است. یعنی به‌طور متوسط چیزی حدود 5 درصد پرداخت سیستم بانکی

حسینی‌نژاد به صراحت گفته در خواست ما از هیئت دولت و وزارتخانه خودمان این بوده که سیستم بانکی همکاری کند که در کل کشور این مشکل وجود دارد و ما به‌عنوان یک مطالبه جدی داریم این را دنبال می‌کنیم.

تسهیلات ناچیز

طبق آخرین گزارش صنعت و معدن و تجارت کرمان

تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک، متوسط و طرح های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۶۰ % در راستای اقتصاد مقاومتی از ابتدای سال  تا پایان آبان ۱۳۹۸ در کرمان که ظرفیت های بالای صنعتی و معدنی دارد، تنها 19 بنگاه اقتصادی بوده که موفق شده اند 6/381 میلیارد ریال تسهیلات درفرآیند رونق دریافت کنند.

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 9 ماهه سال 1398

این در صورتی است که در آخرین آمار بانک مرکزی ایران آمده؛

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 9 ماهه سال 1398 به بخش‌های اقتصادی مبلغ 6262.7 هزار میلیارد ریال است.

که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 1438.7 هزار ميليارد ريال (معادل 29.8 درصد) افزايش داشته است.

طبق این آمار 363/904/1 میلیارد ریال تا بهمن ماه 1398 به واحدهای صنعتی تعلق گرفته است.

در گزارش بانک مرکزی همچنین آمده که سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی 9 ماهه سال جاري مبلغ 3408.4 هزار میلیارد ریال معادل 54.4 درصد کل تسهیلات پرداختی است.

که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 560.2 هزار میلیارد ریال معادل 19.7 درصد افزايش داشته است.

بیش از 1500 واحد تولیدی در کرمان

این آمار و ارقام و بیان اینکه 65 درصد واحد های تولیدی کرمان مشکل مالی دارند، زمانی بیشتر به چشم می آید که بدانید بیش از 1500 واحد تولیدی در استان کرمان فعال هستند.

عدم پرداخت تسهیلات بانکی یکی از مشکلاتی است که تولیدکنندگان کرمان سال هاست با آن دست و پنجه نرم می کنند.

علی رغم تمام صحبت هایی که توسط مسوولین مختلف می شود همچنان این معضل در کرمان حل نشده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=41316
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.