کالاها و خدمات از آذر پارسال تا آذر امسال ۴۱.۹ درصد گران‌تر شدند


هندوانه رکورددار افزایش قیمت در ماه گذشته

 هزینه زندگی خانوار کرمانی با همان سطح آذر پارسال ۴۱.۹درصد بیشتر شده. به تفکیک گروه کالایی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۳۸.۹ درصد آذر امسال نسبت به آذر پارسال گران شدند و کالاهای غیرخوراکی و خدمات هم ۴۴.۳ درصد. آذرماه بیشترین افزایش قیمت در بین گروه‌های کالایی مربوط به هندوانه بوده که ۸۶ درصد نسبت به ماه آبان گران شده. در این ماه تورم ماهانه کرمان ۲.۶ درصد است که قدری نسبت به تورم ۲.۴درصدی آبان بیشتر بوده است.

به گزارش کرمان‌نو، چه در تورم ماهانه و چه در تورم نقطه‌به‌نقطه که بازه یک‌ساله از آذر پارسال تا آذر امسال را رصد می‌کند، تورم کرمان نزدیک به متوسط کشور است. در آذرماه ۱۴۰۲، تورم نقطه به نقطۀ خانوارهای کشور، ۴۰.۲ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۴۰.۲درصد بیشتر از آذرماه ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. همچنین تورم ماهانه برای گروه‌های عمدۀ «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۴.۱ درصد و برای گروه عمدۀ «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»،۲.۳ درصد بوده است.

 در این ماه بر اساس گزارش دیگری که مرکز آمار از متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور ارائه کرده است بیشترین افزایش قیمت برای هندوانه بوده است. در ماه آذر هندوانه ۸۶.۸درصد نسبت به آبان‌ماه گران شده. بعد از آن هم گوجه فرهنگی با افزایش قیمت ۶۸.۹درصدی قرار دارد و بعد هم خیاری که ۲۸.۹ درصد نسبت به ماه قبل گران شده است.
 شکر، روغن‌نباتی، روغن‌مایع و برنج ایرانی درجه یک اما در این ماه نسبت به ماه قبل تغییرات چندانی نداشتند و حتی تا حدود ۱ تا ۲ درصد هم نسبت به آبان ریزش قیمت داشتند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=112914
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.