گزارش «کرمان نو» از رکوردشکنی کرمان در رشد تسهیلات پرداختی


وام‌هایی که به دست بنگاه‌های اقتصادی استان نمی‌رسد

بعد از اردبیل، قم و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین درصد افزایش تسهیلات پرداختی تا پایان بهمن پارسال برای استان کرمان بوده. ۱۴۳ هزار میلیارد تومان که در قیاس با کل تسهیلات ۶۸۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی تا این ماه که عمده آن برای مرکز کشور بوده، رقم ناچیزی است؛ اما رشد تسهیلات ( ۴۱.۳ درصد) بیشتر از رشد سپرده‌گذاری در کرمان با رقم ۲۷ درصد بوده که حاکی از بهبود قابل‌توجه روند پرداخت تسهیلات در کرمان دارد؛ نکته اینجاست که مدیرکل اقتصاد و دارایی در گفت‌وگو با «کرمان نو» تأیید می‌کند که پرداخت تسهیلات برای واحدهای بزرگ هم از بانک‌های استان صورت می‌گیرد.

تا بهمن‌ماه گذشته ۴۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بیشتری نسبت به بهمن سال ۱۴۰۱ پرداخت شده است. کل حجم تسهیلات پرداختی تا این ماه ۱۴۳ هزار میلیارد تومان است. اینکه واحدهای بزرگ هم که عمده سرمایه‌شان در تهران است هم از بانک‌های کرمان وام گرفتند و چه سهمی از این تسهیلات پرداختی نصیب این واحدها شده؟ سؤالی است که صادق سلطانی نژاد، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان در گفت‌وگو با «کرمان نو» به آن پاسخ مثبت می‌دهد. او دراین‌رابطه می‌گوید: «درخواست وام و پرداخت وام شرکت‌های بزرگ از کرمان است. در واقع هیئت‌مدیره این شرکت‌ها در تهران با دریافت تسهیلات موافقت و سپس پرداخت از کرمان صورت می‌گیرد.» اینکه ابر هلدینگ‌های معدنی که عمده پولشان هم در بانک‌های تهران است، چه سهمی از تسهیلات پرداختی استان را گرفتند موضوعی است که هنوز گزارشی دررابطه‌با آن وجود ندارد؛ اما مدیرکل اقتصاد و دارایی استان وعده می‌دهد که تا چند روز دیگر گزارشی دراین‌رابطه در اختیار روزنامه «کاغذ وطن» قرار دهد. او البته متذکر می‌شود که این اداره کل مخالف این موضوع است و اقداماتی هم در ابن رابطه انجام داده است: «ما به شبکه بانکی گفتیم که واحدهای بزرگ به سمت بازار سرمایه بروند؛ مثلاً گهر زمین خودش به‌تنهایی ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات می‌خواست که ما اجازه ندادیم دوستان بانکی این کار انجام دهند.»

 

*وام ۲هزار میلیاردی گهرزمین در کنار ۴۰ میلیارد تسهیلات برای smeها 

در حالی یک واحد مثل گهر زمین درخواست تسهیلات ۲ هزارمیلیاردی دارد که کل مجموعه واحدهای کوچک و متوسط ما که طبق آمار مدیرکل شرکت شهرک‌های صنعتی استان ۹۰ درصدشان در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند تسهیلات دریافتی بابت سرمایه در گردششان به یک بیستم این مبلغ هم نمی‌رسد. سال گذشته در قالب تفاهم‌نامه‌ای که شرکت شهرک‌های صنعتی استان با بانک توسعه تعاون داشته است کل مبلغ تسهیلات در گردشی که به واحدهای کوچک و متوسط استان پرداخت شده ۴۰ میلیارد تومان است. حسین میجانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان دراین‌رابطه به «کاغذ وطن» می‌گوید: «این ۴۰ میلیارد تومان از طریق منابع خود ما تأمین شده ولی کل میزان سرمایه در گردشی که از سایر منابع استان به واحدهای کوچک و متوسط پرداخت شده نهایتاً ۳ یا ۴ برابر این مبلغ است و این میزان پرداخت تسهیلات به‌هیچ‌وجه جوابگوی واحدهای کوچک و متوسط نیست.»

*دوره وصول مطالبات واحدهای تولیدی به ۷۵ روز رسیده است

موضوعی که سنگ لای چرخ واحدهای اقتصادی شده دوره مطالبات وصولی یک واحد تولیدی است. به گفته میجانی دوره وصول مطالبات واحدها اکنون به طور متوسط به ۷۵ روز رسیده است، موضوعی که نیاز واحدهای تولیدی به تسهیلات سرمایه در گردش برای خاموش‌نشدن چرخ تولید را دوچندان کرده است.

میجانی دراین‌رابطه می‌گوید: «وقتی دوره مطالبات وصولی یک واحد تولیدی ۷۵ روز است؛ یعنی این واحد باید مداوم ۳ ماهی یک‌بار بتواند تسهیلات سرمایه در گردش دریافت کند، مبالغ تسهیلات پرداختی کافی نیست. در شرایط فعلی باتوجه‌به زمان طولانی وصول مطالبات، اگر ما بخواهیم واحد صنعتی از تمام راندمانش به طور کامل استفاده کند باید سه ماه یک‌بار یا حداقل ۶ ماهی یک‌بار امکان دریافت تسهیلات داشته باشد.»
طبق آخرین آمار منتشر شده از بانک مرکزی در پایان یازدهمین ماه ۱۴۰۲ مجموعاً ۶ هزار و ۸۶۰ همت تسهیلات جاری و غیرجاری توسط شبکه بانکی کشور پرداخت شده است. ۵۸ درصد از این تسهیلات را استان تهران دریافت کرده است؛ موضوعی که علت آن واحدهای تولیدی بیشتر این استان و از همه مهم‌تر استقرار دفاتر مرکزی هلدینگ‌های بزرگ در این استان اعلام می‌شود. اما سؤال اینجاست که چرا واحدهای بزرگ که پول‌های خود را به بهانه‌های مختلف در تهران نگه داشته‌اند، درخواست و پرداخت تسهیلاتشان را از بانک‌های داخل استان دارند؟

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=117134
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.