بررسی وضعیت گردشگری استان در نوروز به روایت آمار


پسرفت گردشگری در نوروز ۱۴۰۳

نه پیشرفت کردیم و نه حتی ثابت ماندیم، اقامت نوروزی در بوم‌گردی‌ها از ۷۰ درصد به ۴۸درصد ریزش داشت. ضریب اشغال هتل‌ها و مهمان‌سراها نیز به نقل از رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران حداقل ۱۰ درصد کمتر از نوروز سال ۱۴۰۲ بوده است.

به گزارش کرمان نو، ریزش مسافر فقط در بخش اقامت خودش را بروز نداده، آمار وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری علی‌رغم همه اختلافات یک واقعیت را نشان می‌دهد، جایگاه کرمان به لحاظ بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری قدر دو پله پایین رفته؛ ما نوروز قبل بین ۵ استان اول بودیم و نوروز امسال در رتبه هفتم.

 آمار پلیس راهور از میزان تردد نشان می‌دهد که مسافران نوروز امسال به کرمان آمدند، اما نماندند. آمار تردد نسبت به سال قبل تکان نخورده. بااین‌حال بیش از ۵۰ درصد این خودروها حتی یک روز هم در کرمان نماندند. اینکه دلیل این نماندن گردشگران در کرمان علی‌رغم تبلیغات چندین برابر بلاگرها و فعالان فضای مجازی به نداشتن المان‌ها و سفره‌های نوروزی در ورودی شهرها، انداختن محل ستاد نوروز به‌جای سطح شهر به داخل اداره کل میراث، یا برگزارنکردن رویدادهای نوروزانه است، موضوعی است که هنوز میراث‌فرهنگی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای ستاد گردشگری به آن پاسخی نداده. 

*چرا یزد بله، کرمان نه؟

 

فاصله کرمان تا یزد ۴۰۰ کیلومتر است. استانی که تقریباً بافتی شبیه کرمان دارد، نه نزدیک دریاست و نه جاذبه مذهبی دارد. بااین‌حال میزان اقامت در این استان نسبت به سال قبلش ۵درصد افزایش‌یافته است. این عدد طبق گفته‌های مدیرکل میراث‌فرهنگی استان یزد است و در این آمار با جزئیات کامل آمار مسافران قطار، هواپیما و به تفکیک محل اقامت در مراکز اداری و مهمان‌سراها و هتل‌ها آمده است. افزایش ۵درصدی اقامت در این استان نشان می‌دهد که می‌شود حتی با وجود ماه رمضان با برنامه‌ریزی، حجم مسافر و گردشگران را بالا برد.

 

 *ضربه سنگین به اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مهمان‌سراها

 درد مشترک همه فعالان گردشگری یک چیز است. مشکلات تأمین بلیت، نه صرفاً در بخش هواپیما و قطار بلکه اتوبوس و دیگربار منفی حادثه تروریستی که در کرمان رخ داد. از دید اسماعیلیان رئیس انجمن اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان کرمان این دو عامل موجب شده که ضریب اشغال اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان از ۷۰ درصد در نوروز گذشته به ۴۸ تا ۵۰ درصد در نوروز امسال برسد. اسماعیلیان معتقد است ضربه اصلی که اقامتگاه‌های بوم‌گردی نه در این نوروز بلکه هر ساله می‌بینند از مهمان‌سراها و مدارسی است که آموزش‌وپرورش در اختیار می‌گذارد و همین مسئله بازار اقامت در خانه‌های بوم‌گردی را مختل کرده است.

 نه فقط خانه‌های بوم‌گردی بلکه ضریب اشغال هتل‌ها و مهمان‌سراها نیز در نوروز امسال نسبت به نوروز سال گذشته کاهش داشته است. طبق گفته رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران بیشترین آسیب متوجه مهمان‌سراها است و در مجموع ضریب اشغال هتل‌ها و مهمان‌سراها حداقل ۱۰ درصد نسبت به نوروز گذشته کاهش داشته است.

 

 *افت ۲ پله‌ای کرمان در بازدید از اماکن تاریخی

 

ریزش مسافر نه فقط اقتصاد مراکز اقامتی بلکه خود را در میزان بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری هم‌نشان داده است.

 طبق آماری که وزارت میراث‌فرهنگی منتشر کرده است پس از فارس، استان‌های اصفهان (۵۵۶ هزار و ۶۶۱ نفر)، تهران و موزه‌های ستادی (۳۶۹ هزار و ۹۵۰ نفر)، خوزستان (۲۲۷ هزار و ۴۰۱ نفر)، خراسان رضوی (۱۹۵ هزار و ۵۷۳ نفر)، کرمانشاه (۱۶۳ هزار و ۵۹۴ نفر)، کرمان (۱۵۵ هزار و ۶۴۱ نفر)، آذربایجان شرقی (۱۱۳ هزار و ۴۰۷ نفر)، لرستان (۱۰۷ هزار و ۶۰۷ نفر) و همدان (۱۰۵ هزار و ۱۴۶ نفر) دارای بیشترین میزان بازدیدکننده هستند.
کرمان در حالی این نوروز در رتبه هفتم قرار گرفته است که نوروز ۱۴۰۲ این استان با ۱۵۳ هزار و ۵۰۴ نفر در جایگاه سوم قرار داشت. این آمار اگر چه از افزایش میزان بازدید از اماکن تاریخی کرمان در نوروز ۱۴۰۳ نسبت به نوروز گذشته خبر می‌دهد؛ اما افزایش میزان بازدید از اماکن تاریخی سایر استان‌ها رتبه کرمان را پایین کشیده است. اگر چه طبق آماری که روزنامه فرهیختگان بر اساس اطلاعات پایگاه ملی و جهانی موزه‌ها منتشر کرده است، باغ شاهزاده ماهان که بیشتر در رتبه دوازدهم از نظر میزان بازدید در ایام نوروز قرار داشت، نوروز امسال با ثبت ۶۴ هزار رو ۸۲۹ بازدیدکننده در رتبه شانزدهم قرار گرفته است.

 کاهش رتبه استان در بازدید از اماکن تاریخی صرفاً یک بخش از کاهش حجم مسافران و گردشگران کرمان است، کاهش حجم گردشگر هم بر اقتصاد هتل‌داران و مهمان‌سراها مؤثر است و هم بر فروش صنایع‌دستی و سوغات و هم اقتصاد سایر حوزه‌های مرتبط با سفر در کرمان. مساله مهمی که بایستی سیاست‌گذاران اقتصاد گردشگری استان به فکر چاره ای برای آن باشند. 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=116904
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.