کام کشاورزان جنوبی تلخ‌تر از همیشه

خیارکاران جنوب استان مجبورند محصول امسال را ارزان‌تر از سه سال پیش بفروشند این در حالی است که هزینه‌های کشت چندین برابر شده است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

این روز‌ها کشاورزان و به خصوص خیارکاران جنوب استان حال خوبی ندارند، کاهش شدید قیمت‌ها، کام کشاوران جنوبی را تلخ تر از هر زمان دیگری کرده است، کشاورزانی که نگران پرداخت هزینه هایی هستند که هیچ سودی را در پی نداشته است.

سنجری کشاورز خیار کاری است که امسال زیان زیادی دیده است، او به کرمان نو  گفت: امسال دست به دل هر کشاورز خیار کاری بگذارید، خون است، هزینه کشت اولیه بین 7 تا 10برابر بالا رفته ولی محصول که به فروش می رسد زیر قیمت دو سه سال پیش است.

قیمت بذر، کود و حتی پلاستیکی که خیار ها را داخل آن می گذاشتیم ، چند برابر شده است، کود 200 هزار تومانی کیلویی 800 هزارتومان شده است.

سه سال پیش خیار را کیلویی 2 هزار تا 2 هزار و پانصد تومان می فروختیم اما امسال با بدبختی باید خیار را کیلویی هزار نهایت هزار و 200 تومان بفروشیم یعنی از سه سال پیش ارزان تر.

با این شرایط کشاورزی اصلا به صرفه نیست و کلا ضرر است، فروش، حتی هزینه های کارگری را هم جوابگو نیست. قیمت هم که در دست تولید کننده ها نیست وهر قیمتی که دلال معین کند ما مجبور هستیم بفروشیم.

این کشاورز ضمن گلایه از جهاد کشاورزی گفت: جهاد کشاورزی اصلا برایش مهم نیست که کشاورز چقدر ضرر می کند و هیچ کاری برای کشاورزی که این طور ضرر کرده است، نمی کند.

چند روز دیگر که هوا گرم تر شود تولید ما دو برابر ، ضررمان هم چند برابر می شود.

کشور عراق ورود 17 محصول کشاورزی را ممنوع کرد

مروجی رییس سازمان صمت جنوب در مورد مشکل خیارکاران جنوب به کرمان نو  گفت: یکی از دلایل مشکلات خیارکاران این است که امسال تولید بیشتر از مصرف داخلی بوده است و همچنین در بازار های خارجی با کشور عراق هم به مشکل برخورد کردیم.

کشور عراق ورود 17 محصول کشاورزی را ممنوع کرد وخیار هم یکی از آنها بود که البته یکی از بازار های هدف اصلی ما هم بود والان صادرات به این کشور فقط از طریق کردستان عراق انجام می شود.

دلیل دیگر این اتفاق این است که هزینه های تولید نسبت به سال گذشته بالا رفته است. تولید ما از مصرف نیاز کشور بیشتر است به همین دلیل ما باید به دنبال بازار ای جدید باشیم.

مروجی با بیان اینکه صادرات یک سری مولفه های خاص نیاز دارد، گفت: یک سری رای زنی ها را انجام دادیم، جلسه ای هم با مسوولین استانی و استاندار در این باره داشته ایم که برای صادرات این محصول و تعیین کشور های هدف، بهترین برنامه ریزی انجام شود.

ما باید برای فصل کشت سال آینده برنامه ریزی کنیم اتفاقی که امسال برای خیار افتاد سال آینده برای محصولات دیگری نیفتد. سازمان جهاد باید تولید را مدیریت کند و کشاورز را به سمت کاشت محصولی هدایت کنند که دیگر ضرر ندهد.

رییس صمت جنوب بیان کرد: برخی از دلالان می گویند کلا صادرات خیار بسته شده است که این چنین نیست، خیار به کردستان عراق،عمان و روسیه صادر می شود.

عملا هر صادر کننده ای بخواهد، باری را صادر کند هیچ مشکلی ندارد و ما از هر صادر کننده ای در بحث محصولات کشاورزی حمایت می کنیم و تسهیل گری مراودات آنها را نیز به عهده می گیریم. وظیفه صمت سیاست گذاری در بازار است ، بخش خصوصی و صادر کنندگان باید اقدام کنند.

مروجی یادآور شد: دربحث محصولات کشاورزی ما باید به سمت بسته بندی بهتر و برند سازی برویم، که بتوانیم جایگاه های محصولات کشاورزیمان را در دنیا حفظ کنیم، خیلی از محصولات کشاورزی ما علارغم اینکه بسیار با کیفیت هستند ولی به دلیل اینکه بسته بندی مناسبی ندارند بازار را از دست می دهند.

باید در جنوب استان کشت را هدفمند انجام دهیم، باید بر اساس اینکه چقدر مصرف داخل کشور است و چقدر مصرف صادرات است تولید کنیم و کشاورز را به هر وسیله ای توجیه کنیم که مثلا محصولی که تقاضای بیشتری دارد را کشت کند و این برنامه ریزی را باید جهاد کشاورزی انجام دهد.

به گفته مروجی در جنوب استان شرکت صادرات محصولات کشاورزی به زودی راه اندازی می شود و این شرکت می تواند کمک کننده باشد که محصولات کشاورزی بازار های بهتری در دنیا پیدا کنند چون خیلی از متقاضیان به دلیل نگرانی از عدم تامین بار سفارش داده شده با جنوب وارد تجارت نمی شوند و این شرکت که زیر نظر بخش خصوصی است می تواند مشکل را حل کند.

رییس سازمان صمت جنوب بیان کرد: طرح دیگری هم که در جهت توسعه صادرات است، راه اندازی پایانه صادراتی است که در بحث تسهیلات با مشکل روبرو است و تلاش داریم که بتوانیم این مشکل را بر طرف کنیم.

قیمت خیار در بازار روسیه هم کاهش یافته است

رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان با اشاره به کاهش شدید قیمت محصول خیارسبز به ایرنا گفت: تنظیم بازار داخلی به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول و صادرات محصولات کشاورزی تحت نظارت این وزارتخانه بوده اما وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی و حامی کشاورزان، در حال پیگیری و رایزنی برای رفع مشکل خیارکاران است.

سعید برخوری به عوامل موثر بر کاهش قیمت خیار سبز در جنوب کرمان اشاره کرد و اظهار داشت: واردات خیار به کشور عراق ممنوع شده و از طرفی قیمت مناسب خیار در سال گذشته و همچنین مساعد بودن شرایط جوی در سال جاری، موجب افزایش سطح زیرکشت گلخانه‌ها شده لذا امروز با فراوانی تولید و عرضه محصول بیش از تقاضا مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: افزایش هزینه‌های کشت محصول خیار باعث شده تا با وجود فراهم بودن شرایط، صادرات محصولات کشاورزی توجیه اقتصادی نداشته باشد.

رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از رایزنی‌های متعدد پیرامون پیگیری موضوع صادرات خیار به کشور قزاقستان و کشورهای اروپایی و همچنین کاهش هزینه‌های حمل و نقل خبر داد و گفت: این موضوع در حال پیگیری بوده ولی به شکل آنی حل نمی‌شود.

برخوری با بیان اینکه تنظیم بازار و قیمت محصولات و صادرات و واردات محصولات کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول شده است، اظهار داشت: تنظیم بازار و صادرات محصولات کشاورزی در حیطه اختیارات قانونی وزارت جهادکشاورزی نیست ولی پیگیر رفع این مساله هستیم.

وی با بیان اینکه تنها مصرف کننده خیار خاردار کشور روسیه است، بیان کرد: با توجه به عرضه زیاد این محصول، قیمت آن در بازار روسیه هم کاهش یافته است.

بی برنامگی مشکل اصلی خیارکاران

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به شرایط فعلی قیمت خیار سبز باید زمینه خرید تضمینی و رایزنی برای ایجاد بازارهای جدید توسط وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی ایجاد شود.

یحیی کمالی پور اظهار داشت: تمام توان خود را برای رفع مشکل کشاورزان منطقه جنوب کرمان به کار می‌گیرم و دولت هم از طریق دیپلماسی اقتصادی می‌تواند بازارهای جدیدی را برای محصولات تولیدی داخل کشور ایجاد کند تا کشاورزان با مشکل اُفت قیمت محصولات مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت محصولات کشاورزی باعث نارضایتی کشاورزان هفت شهرستان جنوبی استان کرمان شده، اظهار داشت: از تمامی اهرم‌های قانونی برای رفع این مشکل استفاده می‌کنیم.

کمالی‌پور با بیان اینکه چند ماه پیش در مجلس شورای اسلامی برای برنامه‌ریزی بازار فروش محصولات کشاورزی منطقه جنوب کرمان به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت تذکر دادم، گفت: متاسفانه امروز شاهد کاهش قیمت و نارضایتی کشاورزان هستیم که این مساله نتیجه توجه نکردن برخی مدیران به این بخش است.

وی گفت: امروز محصول خیار سبز کشاورزان هفت شهرستان جنوبی با بی‌برنامگی دچار مشکل شده و روزهای آینده هم نوبت محصول پیاز و سیب زمینی است از این رو مدیران، تدابیر لازم را برای فروش این محصولات اتخاذ کنند تا کشاورزان دچار ضرر مالی بیشتری نشوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=41857
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.