کرمان در زمره استان‌‌های امن از نظر سرمایه‌گذاران| حمایت مسئولان استانی از داوطلبان سرمایه‌گذاری کمتر شد

شاخص‌‌‌ کل‌‌‌ امنیت‌‌‌ سرمایه‌گذاری‌‌‌ در بهار امسال نشان می‌دهد که استان کرمان در زمره استان‌های امن است. وضعیت کرمان با عدد ۵.۵۰ در رنگ سبز قرار گرفته و این استان به همراه ۸ استان دیگر در وضعیت امن قرار گرفتند.

به گزارش کرمان‌نو، شاخص‌‌‌ کل‌‌‌ امنیت‌‌‌ سرمایه‌گذاری‌‌‌ در ایران برای فصل بهار ۱۴۰۲ با کمیت‌‌‌ ۵.۷۳ از ۱۰ (۱۰بدترین‌‌‌ حالت‌‌‌)‌ سنجیده شده است. در زمستان ۱۴۰۱ کمیت این شاخص ۶.۱۰ بوده است. مقدار عددی این شاخص در مطالعه فصل پاییز، تابستان و بهار ۱۴۰۱ به ترتیب ۶.۸۲، ۶.۸۲ و ۶.۵۱ ارزیابی شده بود که نشان می‌دهد امنیت سرمایه‌گذاری با وجود آنکه در بازه بهار تا پاییز ۱۴۰۱، در روند نامناسب‌‌‌ شدن قرار گرفته بود، با تثبیت برخی از متغیرها و مثبت ارزیابی شدن برخی از مولفه‌‌‌ها، روند نامناسب شدن آن متوقف شده و به مقدار قابل‌توجهی در دو فصل اخیر به سمت بهتر شدن حرکت کرده .

 

*مسئولان استانی از سرمایه‌گذاران حمایت نمی‌کنند

 

هرچند بر اساس جدیدترین پایش امنیت سرمایه‌گذاری، نمره این شاخص در فصل بهار ۱۴۰۲ بهبود یافته، اما بررسی نماگرهای مختلف شاخص، بیانگر آن است که میزان حمایت مسئولان استانی از داوطلبان سرمایه‌گذاری از یکسو و عمل مسئولان ملی به وعده‌های داده‌شده، نامناسب‌ترین مولفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری در این پیمایش بوده‌اند.

با توجه‌‌‌ به‌‌‌ بررسی‌‌‌های‌‌‌ به‌‌‌عمل‌‌‌ آمده ملاحظه‌‌‌ می‌شود همچنان در سه‌‌‌ مولفه‌‌‌ای‌‌‌ که‌‌‌ در میان نامناسب‌‌‌ترین‌‌‌ مولفه‌‌‌های‌‌‌ امنیت‌‌‌ سرمایه‌گذاری‌‌‌ قرار دارند، مانند پایش‌‌‌های‌‌‌ قبلی،‌‌‌ مولفه‌‌‌ عمل‌‌‌ مسئولان ملی‌‌‌ به‌‌‌ وعده‌های داده‌شده دیده می‌شود و در جایگاه دوم است. در این‌‌‌ میان برای‌‌‌ اولین‌‌‌بار طی‌‌‌ چند پایش‌‌‌ گذشته،‌‌‌ مولفه‌‌‌ میزان حمایت‌‌‌ مسئولان استانی‌‌‌ از داوطلبان سرمایه‌گذاری‌‌‌ در جایگاه اولین‌‌‌ مولفه‌‌‌ نامناسب‌‌‌ مورد ارزیابی‌‌‌ قرار گرفته‌‌‌ است‌‌‌. این‌‌‌ نکته‌‌‌ باید بیان شود که‌‌‌ این‌‌‌ مولفه‌‌‌ در پایش‌‌‌ گذشته‌‌‌ برای‌‌‌ اولین‌‌‌ بار در جایگاه دومین‌‌‌ مولفه‌‌‌ نامناسب‌‌‌ قرار گرفته‌‌‌ بود، بنابراین با اطمینان می‌‌‌توان بیان کرد که‌‌‌ در شش‌ماه گذشته‌‌‌ وضعیت‌‌‌ این‌‌‌ مولفه‌‌‌ به‌‌‌سمت‌‌‌ نامناسب‌‌‌تر شدن رفته‌‌‌ است‌‌‌.

 

*تهران جزء ناامن‌ترین استان‌ها از نظر سرمایه‌گذارن

 

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، با بررسی‌‌‌ دقیق‌‌‌ این‌‌‌ وضعیت‌‌‌ می‌‌‌توان گفت‌‌‌ شاید علت‌‌‌ این‌‌‌ وضعیت،‌‌‌ این‌‌‌ باشد که‌‌‌ با وجود ثبات در کشور در اکثر متغیرهای‌‌‌ مورد سنجش‌‌‌ در شش‌‌‌ماه‌‌‌ گذشته‌‌‌، احتمال ورود سرمایه‌گذاران جدید یا افزایش‌‌‌ سرمایه‌گذاری‌‌‌ در پروژه‌های گذشته‌‌‌ و بهره‌گیری از ظرفیت‌‌‌ تولید افزایش‌‌‌ یافته‌‌‌ و در نتیجه توجه‌‌‌ فعالان کسب‌وکار به‌‌‌ این‌‌‌ مولفه‌‌‌ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ گذشته‌‌‌ افزایش‌‌‌ چشمگیری‌‌‌ داشته‌‌‌ و از این‌‌‌رو با اهمیت‌‌‌ و دقت‌‌‌ بیشتری‌‌‌ از طرف‌‌‌ ایشان مورد ارزیابی‌‌‌ و سنجش‌‌‌ قرار گرفته‌‌‌ است.‌‌‌ بنابراین ضروری‌‌‌ است‌‌‌ که‌‌‌ توجه‌‌‌ به‌‌‌ متغیر کلیدی‌‌‌ و مهم‌‌‌ میزان حمایت‌‌‌ مسئولان استانی‌‌‌ از داوطلبان سرمایه‌گذاری برای‌‌‌ کلیه‌‌‌ مسوولان در اولویت‌‌‌ قرار گیرد

. براساس یافته‌‌‌های‌‌‌ این‌‌‌ گزارش، پس‌‌‌ از تلفیق‌‌‌ داده‌های آماری‌‌‌ و یافته‌‌‌های‌‌‌ پیمایشی‌‌‌، مقایسه‌‌‌ رتبه‌‌‌بندی‌‌‌ استان‌ها نشان می‌دهد در پایش‌‌‌ بهار ۱۴۰۲ مانند پایش‌‌‌های‌‌‌ گذشته،‌‌‌ استان‌های چهارمحال و بختیاری‌‌‌، کهگیلویه‌‌‌ و بویراحمد، خوزستان و تهران در رتبه‌‌‌های‌‌‌ آخر (نامناسب‌‌‌ترین‌‌‌ وضعیت‌‌‌ها) قرار گرفته‌‌‌اند و این‌‌‌ روند به‌‌‌صورت متناوب برای‌‌‌ این‌‌‌ استان‌ها در حال تکرار است‌‌‌. 

. استان‌های‌‌‌ هرمزگان، گلستان و خراسان‌شمالی‌‌‌ مناسب‌‌‌ترین‌‌‌ وضعیت‌‌‌ را از دیدگاه فعالان کسب‌وکار از منظر شاخص‌‌‌ امنیت‌‌‌ سرمایه‌گذاری‌‌‌ در بهار ۱۴۰۲ کسب‌‌‌ کرده‌اند. در حالی که‌‌‌ در پایش‌‌‌ زمستان ۱۴۰۱ نامناسب‌‌‌ترین‌‌‌ استان‌ها چهارمحال و بختیاری‌‌‌، خوزستان و تهران و مناسب‌‌‌‌ترین استان‌ها نیز هرمزگان، سمنان و مازندران بوده‌اند.

براساس نتایج‌‌‌ این‌‌‌ مطالعه‌‌‌، در بهار ۱۴۰۲ از بین‌‌‌ ۹ حوزه فعالیت‌‌‌ اقتصادی‌‌‌ مورد سنجش‌‌‌ در این‌‌‌ پایش‌‌‌، فعالان اقتصادی‌‌‌ در حوزه کاری‌‌‌ ارتباطات، توزیع‌‌‌ و… (حمل‌‌‌ونقل‌‌‌، انبارداری‌‌‌، عمده‌فروشی‌‌‌ و خرده‌فروشی‌‌‌) نامناسب‌‌‌ترین‌‌‌ حوزه کاری‌‌‌ ارزیابی‌‌‌ شده و مجددا حوزه کاری‌‌‌ زراعت‌‌‌، باغداری‌‌‌ و جنگل‌‌‌داری‌‌‌ برای‌‌‌ دومین‌‌‌ فصل‌‌‌ متوالی‌‌‌ در جایگاه دومین‌‌‌ حوزه نامناسب‌‌‌ قرار گرفته‌‌‌ است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=110781
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.