حجم سپرده‌ها قدر تورم هم رشد نکرد


۲درصد از کل پول‌های بانکی در کرمان است

 نسبت به آبان پارسال فقط ۲۵درصد به حجم پول سپرده شده در بانک‌های استان اضافه شده، میزان افزایشی که حتی پوشش تورم ۴۰ درصدی جامعه را نمی‌دهد. داده‌های بانک مرکزی از آخرین اطلاعات بانکی استان که مربوط به ماه آبان است نشان می‌دهد که کمتر کسی پول خودش را در بانک نگه داشته است. نکته مثبت نسبت به پارسال اما پرداخت تسهیلات بیشتر در بانک‌های استان است، نسبت تسهیلات به سپرده از ۸۱درصد در سال گذشته به ۸۸ درصد رسیده است، هر چند که در شرایط فعلی هنوز بانک‌های ۱۴ استان نسبت بیشتری از تسهیلاتشان را صرف وام‌دهی به مردم می‌کنند.

به گزارش کرمان‌نو، تا پایان آبان امسال ۱۶۶ هزار میلیارد تومان در بانک‌های استان سپرده شده. این حجم پول ۲۵درصد نسبت به آبان سال گذشته افزایش داشته، عدد تسهیلات پرداختی نیز نسبت به گذشته ۳۶درصد افزایش‌یافته است. هر دو عدد یعنی هم میزان کل سپرده‌گذاری در بانک‌ها و هم عدد رشد تسهیلات کمتر از نرخ تورم بوده‌اند.

این گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که تقریباً ۲درصد از کل پولی که در کل کشور سپرده‌گذاری می‌شود برای کرمان است. سهمی مشابه سهم کرمان در بازار معاملات چک که آن هم در محدوده ۲ درصد است.

*نیمی از پول‌ها در تهران

 

بیشترین پول‌های سپرده شده مربوط به تهران با ۵۴.۵درصد از کل سپرده‌هاست. بعد از آن عمده سپرده‌گذاری در بانک‌های اصفهان با حجم ۴.۹ درصدی و بعد هم خراسان رضوی با سهم ۴.۱۵درصدی و بعد از آن هم استان فارس با سهم نزدیک ۴درصدی است.

اگر چه استاندار بارها در جلسات شورای معادن اعلام کرده که انتقال حساب‌های شرکت‌های بزرگ به کرمان صورت‌گرفته اما هیچ‌وقت درصد مشخصی دراین‌رابطه اعلام نشده است. حال‌آنکه میزان رشد پول سپرده شده در بانک‌های استان کمتر از تورم بوده و میزان زیادی به حجم این سپرده‌ها افزوده نشده است. شهریور سال گذشته مهدی حسینی‌نژاد، رئیس سازمان صمت به‌صراحت به «کرمان نو» اعلام کرده بود که تنها حدود ۳۰ درصد از گردش مالی شرکت‌های بزرگ در استان کرمان است.

بنا به گزارش بانک مرکزی تا آبان‌ماه ۸۸.۲درصد کل سپرده‌های استان منهای سپرده قانونی صرف پرداخت تسهیلات شده است. این عدد تقریباً نزدیک میانگین جهانی است که عدد بین ۸۰ تا ۹۰ درصد را ذکر کرده است. بااین‌حال ۱۴ استان سهم بیشتری از سپرده‌هایشان را صرف پرداخت تسهیلات کردند و از استاندارد جهانی گذشته‌اند.

حد استاندارد بودن نسبت تسهیلات استان به دلیل فعالیت بیشتر بانک‌های دولتی در پرداخت تسهیلات تکلیفی ایست. حال‌آنکه عمده واحدهای اقتصادی ما مشکل نقدینگی دارند و بانک‌های خصوصی استان در پرداخت تسهیلات رتبه ۲۶ کشور را دارند.

 

*بانک‌های خصوصی وام نمی‌دهند

 

تیرماه ۱۴۰۲ مدیرکل اقتصاد و دارایی به «کرمان نو» گفته بود که ۱۱ بانک و مؤسسه دولتی کرمان نسبت تسهیلات به سپرده‌شان بسیار پایین است. به گفته سلطانی نژاد، نسبت تسهیلات به سپرده برخی از این بانک‌ها حدود ۶ درصد، ۱۲ درصد و ۱۴ درصد است و بهترین عملکردشان حدود ۴۵ درصد است .

به گفته او فقط ۸ بانک دولتی در استان نسبت تسهیلات به سپرده‌شان بالای ۸۵ درصد است و ۸ بانک نیز نسبت تسهیلات به سپرده‌شان بین ۵۰ تا ۸۵ درصد است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=113665
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.