وعده آب و فاضلاب:


تا پایان دولت سیزدهم روستای بدون شبکه آب آشامیدنی در کرمان نخواهیم داشت

طبق اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان، نیاز آبی شهر کرمان ۶۶ میلیون مترمکعب بوده این در حالی است که ۴۶.۵ میلیون مترمکعب در سال موجود دارد و با اجرای خط انتقال آب خلیج فارس بسیاری از مشکلات آبی شهر کرمان حل خواهد شد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، علیرضا عبدیان صبح امروز هشتم شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت گفت: استان کرمان ۸۴ شهر دارد و ۶۴ درصد جمعیت استان در شهرها زندگی می کنند.

به گفته او، ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری از آب شرب سالم برخوردارند و ۹۳ درصد آب شرب استان از آب زیرزمینی تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان ادامه می دهد: آب شرب ۸۶ درصد جمعیت استان از طریق آب های زیرزمینی تامین می شود و فقط ۵ شهر استان از آب سطحی استفاده می کنند.

او با بیان این مطلب که تقریبا ۱۰۰ درصد آب روستاهای استان از آب چاه تامین می شود، اظهار کرد: ۲۶۲۷ روستای استان شبکه آب آشامیدنی دارند و  ۷۱۷ روستا بالای ۲۰ خانوار فاقد شبکه آب آشامیدنی هستند و برنامه ریزی کردیم که تا پایان دولت سیزدهم روستای بدون شبکه آب آشامیدنی نداشته باشیم.

عبدیان تعداد مشترکین شهری و روستای استان کرمان را ۹۵۵ هزار اشتراک اعلام کرد و افزود: ۴۷۵۰۰ اشتراک فاضلاب شهری داریم که عمدتا در شهر کرمان هستند.

او بیان کرد: ۱۹ شهر استان دارای تنش آبی هستند که ۱۷ شهر فقط ۱۰ درصد کمبود آب دارند اما شهرهای کرمان و زرند بیشترین تنش آبی دارند و هر هفته جلساتی با وزارت نیرو برای مدیریت آنها برگزار می شد.

طبق اعلام مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمان، از ۳۴۰ لیتر بر ثانیه آبی که مقرر بود تا پایان تابستان جاری به شبکه آب شهر کرمان اضافه شود تا پایان مردادماه ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آن محقق شده است.

طبق اعلام عبدیان، نیاز آبی شهر کرمان ۶۶ میلیون مترمکعب بوده این درحالی است که ۴۶.۵ میلیون مترمکعب در سال موجود دارد و با اجرای خط انتقال آب خلیج فارس بسیاری از مشکلات آبی شهر کرمان حل می شود.

او در ادامه از خسارت ۲۲۵ میلیارد تومان سیلاب های مردادماه (۴ الی ۱۵ مردادماه) سال جاری به شبکه آب و فاضلاب استان کرمان سخن به میان آورد و اظهار کرد: سیلاب ها باعث قطع آب شرب ۲۰۸ روستا و سه شهر شد که در طول هفت روز آب ۲۰۳ روستا وصل و مشکل پنج روستای دیگر نیز ظرف دو هفته حل شد و برای وصل آب شهر رفسنجان از ۱۲ استان وزارت نیرو کمک رسانی صورت گرفت و کمتر از ۴۸ ساعت آب شرب کل شهر وصل شد.

به گفته مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمان، این شرکت ۹۸ طرح با پیشرفت فیزیکی ۴۶ درصد و با برآورد اولیه ۲۳ هزار میلیارد ریال در دست اجرا دارد.

او از برنامه های اضطراری برای رفع مشکلات آبی استان سخن گفت و تصریح کرد: در کوتاه مدت، آبرسانی به شهرهای کرمان و رفسنجان از طریق خط انتقال آب خلیج فارس، چهار شهر شرقی استان از سد نساء، شهرهای جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت، پنج شهر جنوبی استان از دریای عمان، شهر بافت از سد بافت، شهر رابر از سد شهیدان امیرتیموری و ارزوئیه از آب های زیر زمینی تامین خواهد شد.

عبدیان بیان کرد: یک میلیون و ۱۳۰ هزار نفر از جمعیت استان در تابستان با تنش آبی مواجه هستند و در سفر هیات دولت به استان مقرر شد طی ۱۴ ماه، پروژه خط انتقال آب به شهر کرمان و رفسنجان و پروژه آبرسانی به بم و بروات اجرا شود که با اجرای این پروژه ها بیش از ۹۰۰ هزار نفر از تنش آبی خارج می شوند.

او در ادامه درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه آب روستایی، عنوان کرد: تفاهمنامه ای بین قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) به مبلغ ۱۹ هزار میلیارد تومان برای آبرسانی به ۷ هزار روستا در کل کشور منعقد شده است که از این قرارداد ۶۶۹ روستا با اعتبار ۱۹۶۰ میلیارد تومان سهم استان کرمان است و مدت این تفاهمنامه ها ۳۰ ماه است.

«در هفته دولت، آبرسانی به ۱۱ شهر با اعتبار ۱۵۳ میلیارد تومان و آبرسانی به ۹۲ روستا با اعتبار بالغ ۶۰ میلیارد تومان افتتاح شد و کلنگ پروژه آبرسانی به ۱۱۵ روستا با اعتبار ۱۱۶ میلیارد تومان به زمین زده می شود.» این مطلب بخش دیگری از سخنان عبدیان در جمع خبرنگاران بود.

پروژه فاضلاب کرمان ۱۴۰۳ به اتمام می رسد

او اجرای پروژه های فاضلاب توسط بخش خصوصی از سیاست های وزارت نیرو دانست و عنوان کرد: آب صنعت و فضای سبز باید از پساب تامین شود و جداسازی آب شرب از آب صنعت و فضای سبز رویکرد اصلی وزارت نیرو است.

عبدیان ادامه می دهد: ۱۴ درصد شهرهای استان از فاضلاب بهره مند هستند اما اجرای سه پروژه (کرمان، سیرجان و زرند) با اعتبارات بخش خصوصی درحال اجراست و فاضلاب سیرجان با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد آماده افتتاح است و حداکثر تا دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید ضمن آنکه طرح فاضلاب کرمان نیز تا سال ۱۴۰۳ به اتمام می رسد.

او افزود: فراخوان اجرای فاضلاب شهرهای رفسنجان، شهربابک، بردسیر و کهنوج برای انتخاب سرمایه گذار زده شده است و مطالعات فاضلاب شهرهای بم و جیرفت انجام شده و مابقی شهرهای استان درحال مطالعه هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=96152
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.