مدیرکل انتقال خون استان خبر داد؛


شناسایی یک گروه خونی نادر در استان کرمان

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: پس از دریافت گزارش عدم سازگاری خون‌های (کراس‌مچ) شده برای تزریق خون اورژانسی به نوزاد یک‌روزه در بانک خون یکی از بیمارستان‌های استان، نمونه خون نوزاد و نمونه خون مادر نوزاد به اداره کل انتقال خون استان ارسال شد که مشخص شد گروه خون مادر از نوع گروه خون نادر و کمیاب O+(D–) است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، مدیرکل انتقال خون استان کرمان امروز ۲۲ مهرماه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، افزود: پس از دریافت گزارش عدم سازگاری خون‌های کراس‌مچ شده برای تزریق خون اورژانسی به نوزاد یک‌روزه در بانک خون یکی از بیمارستان‌های استان کرمان، نمونه خون نوزاد با هموگلوبین ۶ و همچنین نمونه خون مادر نوزاد به اداره کل انتقال خون استان ارسال شد.

دکتر ایرج شکوهی ادامه داد: پس از ۶ ساعت کار فشرده و انجام آزمایشات تخصصی بر روی نمونه خون مادر و نوزاد در واحد سرولوژی اختصاصی انتقال خون، مشخص شد که گروه خون مادر از نوع گروه خون نادر و کمیاب O+(D–) است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان بیان کرد؛ باتوجه‌به جواب آزمایشات تعیین فنوتایپ و آنتی‌بادی اسکرینیگ نمونه خون نوزاد، تنها گروه خون قابل تزریق به نوزاد فقط خون مادر نوزاد تشخیص داده شد.

او گفت: یک مورد خون (- -D)+O که فراوانی آن در ایران (یک در سه میلیون نفر جمعیت) تخمین زده شده و تاکنون هشت نفر در ایران شناسایی شده و جزء خون‌های نادر است، از مادر نوزاد شناسایی شد که می‌تواند در آینده به‌عنوان خون نادر در مرکز بانک خون‌های نادر در ستاد مرکزی سازمان انتقال خون ذخیره شود.

شکوهی یادآور شد: حال عمومی نوزاد بهبودیافته و هموگلوبین نوزاد از شش به ۱۱ رسید و طبق آزمایشات انجام شده علائمی که نشان از همولیز گلبول‌های قرمز نوزاد باشد نیز وجود ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=109909
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.