کشاورزان در کنار فعالیت معمول شغل دوم هم دارند


۶.۸ درصد از شاغلان روستا دوشغله هستند

جمعیت دو شغله‌های کشور روبه‌کاهش است. سال گذشته ۲۳ میلیون و ۷۱۶ هزار نفر شاغل بودند که دراین‌بین ۶۳۴ هزار نفر دوشغله بودند. بیشترین درصد دو شغله‌ها در جوامع روستایی است که درصدشان به ۶.۸ درصد می‌رسد. افرادی که بیشتر در بخش غیررسمی فعالیت دارند و مجبورند غیر از کشاورزی فعالیت دیگری برای گذران زندگی داشته باشند.

به گزارش کرمان‌نو، تعداد شاغلان کل کشور در سال ۹۶ برابر با ۲۳ میلیون و ۳۷۹ هزار نفر بوده است. از این تعداد، ۱۷ میلیون نفر در مناطق شهری و ۶ میلیون و ۳۷۸ هزار نفر در مناطق روستایی مشغول به کار بوده‌اند. طی ۴ سال اما ۶۰۳ هزار نفر از این شاغلان بیکار شدند.

تعداد شاغلان کل کشور در سال ۱۴۰۱ به ۲۳ میلیون و ۷۱۶ هزار نفر رسیده است. جمعیت شاغل در مناطق روستایی کمتر شده و به ۵ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر ریزش کرده است؛ درحالی‌که جمعیت شاغل در مناطق شهری با افزایش روبرو بوده است.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، بیشترین سهم «افراد چندشغله» از کل شاغلان کشور در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و کمترین سطح آن در سال ۱۴۰۱ به ثبت رسیده است. الگوی رفتاری که عیناً در مناطق شهری و روستایی تکرار شده است.

طبق گزارش مرکز آمار، بالاترین سهم چندشغله‌ها در کل کشور ۳.۵ درصد و بالاترین سطح این شاخص در مناطق شهری ۱.۸ درصد بوده است، درحالی‌که مناطق روستایی سطوحی به‌مراتب بالاتر را تجربه کرده‌اند.

بالاترین سهم چندشغله‌های روستانشین در سال ۹۸ به ثبت رسیده که سطحی برابر با ۸.۳درصد دارد. این شاخص کمترین سطح خود را در سال گذشته تجربه کرده است. سهم چندشغله‌های روستانشین در سال ۱۴۰۱ معادل با ۶.۸ درصد برآورد شده که جمعیتی ۳۹۵ هزارنفری را شامل می‌شود.

علی‌رغم اینکه از سال ۹۶ به این سمت تعداد شاغلان بخش غیررسمی روند کاهشی داشته است؛ اما همچنان بیش از نیمی از شاغلان کشور در بخش غیررسمی کار می‌کنند. از جمعیت ۲۳ میلیون شاغل سال گذشته ۱۳ میلیون و ۳۰۳ هزار نفر در بخش غیررسمی مشغول به فعالیت هستند.
۹ میلیون از این شاغلان غیررسمی برای بخش شهری هستند و ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در بخش روستایی مشغول به کارند. از میان جمعیت ۹ میلیون نفر شاغلان بخش غیررسمی شهری ۴ میلیون و ۶۰۰ نفر در بخش خدمات، ۳ میلیون و ۷۳۴ هزار نفر در بخش صنعت و الباقی در بخش کشاورزی کار می‌کنند.

این چرخه در بخش روستایی کاملاً برعکس است. طبق این گزارش اکثر شاغلان غیررسمی بخش روستایی در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند با تعداد یک میلیون و ۹۳۵ هزار نفر و بعد از آن هم بخش صنعت با تعداد یک میلیون و ۳۷۵ هزار نفر و ۸۹۴ هزار نفر هم در بخش خدمات. افرادی که در هیچ جایی ثبت نمی‌شوند و نه بیمه دارند و نه حداقل حقوق اداره کار را می‌گیرند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=109915
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.