هیات نظارت: معترضان کلی گویی نکنند، مدرک بدهند| امضا کنندگان نامه اعتراضی به انتخابات، چقدر رای داشتند؟

 

یکشنبه نامه‌ای به امضای حدود 20 نفر از نامزدهای شکست‌خورده انتخابات شورای شهر کرمان خطاب به احمد انارکی محمدی، رییس هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای استان کرمان در رسانه‌ها منتشر شد که در آن نسبت به روند برگزاری انتخابات اعتراض کرده بودند. این نامه در سه بند تنظیم‌شده و معترضان مدعی بروز تخلفات گسترده در انتخابات شدند. از جمله این تخلفاتی که امضاکنندگان نامه مدعی وجود آن‌ها شدند می‌توان به «ریختن تعرفه رأی بدون مهر و امضای متصدیان»، «فاقد کنترل بودن صندوق آرا به مدت چند ساعت و امکان افزایش آرا و ریختن تعرفه‌هایی بدون مهر»، «خستگی اعضای شعب اخذ رأی و خواندن رأی برای بعضی از نامزدها بدون اینکه رأیی نوشته‌شده باشد» و «اعلام رأی برای نامزدهای انصراف داده» اشاره کرد. در این رابطه با احمد انارکی محمدی، رییس هیأت نظارت بر انتخابات صحبت کردیم. او که نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس هم هست، می‌گوید به‌جای این نامه امضا کردن‌ها، اگر مدعی هستند تخلفی رخ‌داده، سند ارائه کنند. او از ما خواست که از قولش بنویسیم «مردم در انتخابات اخیر، به‌خصوص انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب شایسته‌ای داشتند و هر وقت برای خواسته‌شان حضور پیدا کنند، نتیجه می‌گیرند.» در ادامه صحبت‌های ما با انارکی محمدی را بخوانید:

* این روزها برخی از نامزدهای شکست‌خورده شورای شهر کرمان نسبت به نتیجه انتخابات معترض هستند.

در بحث شوراها از روز اول اعلام کردیم که هیأت نظارت در سراسر استان با توجه به قانون و بر اساس مر قانون عمل می‌کند. در تمام روند انتخابات بر این اساس عمل کردیم. از ثبت‌نام‌ها گرفته تا انتخاب هیأت اجرایی، هیأت معتمدین، تأیید صلاحیت‌ها و برگزاری انتخابات. واقعاً ما بر اساس قانون عمل کردیم و هیچ سلیقه‌ای اعمال نکردیم. نظر ما بر این اساس بود که مردم باید انتخاب کنند و ما کسی را بدون دلایل قانونی رد نکردیم چراکه معتقدیم مردم بهترین تشخیص‌دهندگان صلاحیت افراد هستند. در برگزاری انتخابات هم ما به قانون عمل کردیم.

* اخیراً نامه‌ای هم امضاشده و مدعی تخلفات گسترده در انتخابات شده‌اند.

ببینید یک‌وقت می‌بینیم یک نفر آرای نزدیکی به افراد منتخب دارد و تقاضای بازشماری دارد. اما اینکه برخی رأی خیلی پایینی دارند و کلی بیایند نامه‌ای امضا کنند که در انتخابات تخلف شده، صحیح نیست. اگر فقط به کلی گفتن باشد، چند برابر معترضان، افرادی هستند که می‌گویند انتخابات سالم برگزارشده. ما اما می‌گوییم اگر مستنداتی دارند، ارائه کنند. بگویند به این دلیل و با این مدارک و مستندات، تخلف شده و ما اعتراض داریم. اما اینکه می‌آیند کلی اعتراض می‌کنند، درست نیست. بعضاً برخی که رأی بسیار پایینی دارند، می‌گویند تخلف شده، خب کجا؟ همه‌چیز بر اساس مدرک باید باشد. مدرکی که محکمه‌پسند باشد. متأسفانه کلی می‌گویند و مدرکی ارائه نمی‌دهند.

* شما به‌عنوان رییس هیأت نظارت بر انتخابات، صحت انتخابات را تأیید می‌کنید؟

بله. انتخابات سالمی برگزار شد. انتخابات میلی نیست که هرکس انتخاب نشد بیاید و اعتراض کند. انتخابات سازوکاری دارد. انتخابات را که یک نفر برگزار نکرده. هیأت نظارت، هیأت اجرایی، نماینده نهادهای بالادستی و حتی نماینده خود نامزدها حضور داشتند. چه در حین رأی‌گیری و چه در زمان شمارش آرا. اگر مشکلی بود در حین کار خودش را نشان می‌داد.

* اما برخی نامزدها ازجمله اعضای شورای شهر دوره چهارم کرمان شدیداً معترض هستند و حتی می‌گویند هیأت نظارت و هیأت اجرایی انتخابات را مهندسی کردند.

در مورد اتهاماتی که واردشده، قطعاً بررسی می‌کنیم و اگر نیاز باشد پیگیری می‌کنیم. اما مردم بهترین داور هستند. مردم خوب تشخیص می‌دهند. ما در بحث صلاحیت‌ها فارغ از هر جناح سیاسی افراد را تأیید کردیم. اگر قصد داشتیم انتخابات را به نفع یک جناح تمام کنیم، در بحث تأیید صلاحیت‌ها این امکان وجود داشت که سلیقه‌ای رفتار کنیم اما این کار را نکردیم و قانونی عمل کردیم.

* اگر معترضان مدرک ارائه دهند، تا چه زمانی پاسخ می‌گیرند؟

افرادی که الان به هر نحوی شکایت داشتند اعلام کردیم تا مهلت مقرر که روز یکشنبه بود، شکایتشان را به ما برسانند. خواستیم مستنداتی که داشتند را ارائه دهند و تا هفته آینده به کسانی که شکایت کرده‌اند، نتیجه را اعلام می‌کنیم.

 

معترضان به انتخابات شورای شهر کرمان چقدر رأی آوردند؟

روز یکشنبه نامه‌ای اعتراضی به نتیجه انتخابات شورای شهر کرمان با امضای حدود 20 نامزد شکست‌خورده در رسانه‌ها منتشر شد. چه کسانی این نامه را امضا کردند، نفر چندم انتخابات شدند و مردم چه تعداد رأی به نام آن‌ها به صندوق انداختند؟

  1. زهرا لری، 22943 رأی
  2. محمد ربانی زاده، 14631 رأی
  3. کمال جوانمرد، 14806 رأی

25.شهین فخر زادگان، 14066 رأی

  1. علی موحدی نیا، ۱۳۶۴۵ رأی
  2. رؤیا دیوان‌بیگی کرمانی، ۱۱۱۶۳ رأی
  3. سعید گیلانی، 7940 رأی
  4. علی غلامعلی پور، 7105 رأی
  5. غلام عباس گلشنی فر، 6055 رأی
  6. نرگس محمدیان، 5936 رأی
  7. محمود مغفوری، 3543 رأی
  8. مجید جمعه فرسنگی، ۲۶۵۸ رأی
  9. ارس پور حاجی‌زاده، 2152 رأی
  10. محمد هنری، 1764 رأی
  11. سید علی موسوی، 1518 رأی
  12. حمید امین زاده، ۱۴۸۹ رأی
  13. مسعود گنج بخش، ۱۱۴۹ رأی
  14. محمدمهدی احمدی خواه، ۷۶۷ رأی

آخرین نفری که توانسته وارد شورای شهر پنجم شود، ماه‌بانو معصوم زاده بود که 24 هزار و 951 رأی آورد. به‌جز زهرا لری که با 22 هزار 943 رأی نفر سیزدهم انتخابات شد و 2 هزار رأی برای ورود به شورا کم آورد، دیگر امضاکنندگان نامه که معتقدند تخلفات گسترده‌ای رخ‌داده، رأی قابل‌توجهی نداشتند. محمد ربانی زاده، عضو شورای چهارم که از جلسه اخیر شورا هم تهمت‌های زیادی را به منتخبان مردم و عوامل اجرایی انتخابات زد، پس از لری، در میان معترضان با 14 هزار و 631 رأی، بیشترین رأی را آورده که بیش از 10 هزار رأی برای ورود به شورا کم دارد و نفر بیست و سوم شده. یعنی اگر قرار بود کرمان دو شورای شهر هم داشته باشد، بازهم او نمی‌توانست وارد شورا شود. دیگر امضاکنندگان نامه هم وضع مشابهی با ربانی دارند و برخی معترضان هم که رأیشان به پنج هزار هم نرسیده است. همچنین در حالی معترضان به نتیجه انتخابات معترض هستند که دیده می‌شود رأی برخی از آن‌ها نسبت به دوره قبل تغییر نکرده. مثلاً محمد ربانی که از معترضان اصلی است، در انتخابات قبل 14 هزار و 377 رأی آورده که نسبت به انتخابات امسال 300 رأی هم کمتر بوده!

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11341
1 نظر
  1. محمد می گوید

    خدارا شاکریم که مدرم دیار کریمان انتخاب درستی داشتند
    و افراد بیسواد و غیر متخصص را از شورا بیرون انداختند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.